Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner.
Advertisements

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Gruppesamtaler 7.okt Fagsamling om publikumsutvikling i Buskerud Buskerud fylkeskommune i samarbeid med Norsk publikumsutvikling.
12. Oppsummering.
Daglig leder Sult-gruppen Siviløkonom BI
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Markedsplanen At presenteres 30.01
Øving 1 - Forretningsideen
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Gruppeundervisning /
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Segmentering og målgruppetenkning
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Markedsføringsloven ● 16.juni 1972 ● Spilleregler for næringsdrivende.
M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Markedsføring.
Visjon, virksomhetside og verdier
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Omdømmebygging og -analyse
Salgsledelse.
UTDANNINGSVALG 10. KLASSE
Kurs i entreprenørskap
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
(Selskapsnavn) Markedsplan
Hva er service og hva betyr det for oss. Morten H
Offensiv markedsføring
Segmentering og posisjonering
Velkommen til Academic Day!
Flere lesere, flere muligheter
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 10 Monopol 1.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Velkommen til Academic Day!
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Relasjonsmarkedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Segmentering og målgruppetenkning
“Gode kundeopplevelser” Workshop ved Stavanger Kulturhus 14
Tittel for bedriftsmøte
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Posisjonering og differensiering
Eksempel på problemformulering
Rekruttere elever til å lage innhold
Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K7.5 Steigum
Welcome Back to School Film med Lars Olsen, Dean Bachelor.
Kurs i entreprenørskap
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kurs i entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger

Hvorfor har vi Markedsføring? Ikke bare kjøp og salg Holdning – forretningsfilosofi: Er du til for kunden, eller er kunden til for deg? Markedsorientering vs. produktorientering

Sentralt i Markedsføring Verdi hvorfor skal kunden velge oss?

Behovsforståelse Grunnlaget for måloppnåelse Avdekke kundens behov og tilfredsstille disse mer effektivt enn konkurrentene

Sentralt i Markedsføring Kundetilfredshet hvordan skal vi overgå kundens forventninger?

Andre viktige begreper Segmentering – Hvilke kunder skal vi velge? Posisjonering – Hva er vi gode på? Merkevarebygging – Hva skal vi bli kjent for? Produktutvikling – Hva skal vi levere? Prissetting – Hvor mye skal det koste? Distribusjon – Hvordan skal vi levere det? Markedskommunikasjon – Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss? Markedsstrategi - Sammenhenger

Viktigere enn noen gang Idag er alt likt! Alle kan alt!

……..eller, hvordan få en kunde til å betale for et produkt som egentlig er gratis ! Gjøre produktet attraktivt Sette høy pris for å skape eksklusivitet Lekker reklame – kommunikasjon Smart distribusjon

Markedsføringsforståelse hjelper deg å Skjønne at bedriften tjener penger på kundene, ikke på produktene Identifisere og styre kundens forventninger Innfri, kanskje overgå disse Motivere og bygge en organisasjon som kan levere Overleve i en stadig mer uforutsigbar og tøffere konkurranse

Case: Nytt treningssenter Segmenter – Hvem skal vi henvende oss til? Verdi – Hvorfor skal de velge oss? Posisjonering – Hva skal vi gjøre som ingen andre gjør? Produktutvikling – Hvilket tilbud skal vi ha? Prissetting – Hvor mye skal det koste? Distribusjon – Hvordan skal vi levere det? Kommunikasjon – Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss?