Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Hvorfor har vi Markedsføring? Ikke bare kjøp og salg Holdning – forretningsfilosofi: Er du til for kunden, eller er kunden til for deg? Markedsorientering vs. produktorientering
Sentralt i Markedsføring Verdi hvorfor skal kunden velge oss?
Behovsforståelse Grunnlaget for måloppnåelse Avdekke kundens behov og tilfredsstille disse mer effektivt enn konkurrentene
Sentralt i Markedsføring Kundetilfredshet hvordan skal vi overgå kundens forventninger?
Andre viktige begreper Segmentering – Hvilke kunder skal vi velge? Posisjonering – Hva er vi gode på? Merkevarebygging – Hva skal vi bli kjent for? Produktutvikling – Hva skal vi levere? Prissetting – Hvor mye skal det koste? Distribusjon – Hvordan skal vi levere det? Markedskommunikasjon – Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss? Markedsstrategi - Sammenhenger
Viktigere enn noen gang Idag er alt likt! Alle kan alt!
……..eller, hvordan få en kunde til å betale for et produkt som egentlig er gratis ! Gjøre produktet attraktivt Sette høy pris for å skape eksklusivitet Lekker reklame – kommunikasjon Smart distribusjon
Markedsføringsforståelse hjelper deg å Skjønne at bedriften tjener penger på kundene, ikke på produktene Identifisere og styre kundens forventninger Innfri, kanskje overgå disse Motivere og bygge en organisasjon som kan levere Overleve i en stadig mer uforutsigbar og tøffere konkurranse
Case: Nytt treningssenter Segmenter – Hvem skal vi henvende oss til? Verdi – Hvorfor skal de velge oss? Posisjonering – Hva skal vi gjøre som ingen andre gjør? Produktutvikling – Hvilket tilbud skal vi ha? Prissetting – Hvor mye skal det koste? Distribusjon – Hvordan skal vi levere det? Kommunikasjon – Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss?