IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Teknologi i klasserommet
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
Faginformasjon om programfagene for
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Digital ferdigheter i alle fag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Ny læreplan… Høst 2017.
IKT for læring Mattias Øhra.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
IKT i 2. fremmedspråk Kommunikasjon
Revidert læreplan i engelsk
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
IKT i Fremmedspråk Nettundersøkelser -> WebQuest
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Utskrift av presentasjonen:

IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06

Grunnleggende ferdigheter: K2006 og IKT i 2. fremmedspråk ”Å kunne bruke digitale verktøy i fremmedspråk 2 og 3 bidrar til å utvide læringsarenaen for faget og tilfører læringsprosessen verdifulle dimensjoner gjennom muligheter for møte med autentisk språk og anvendelse av språket i autentiske kommunikasjonssituasjoner. Kildekritikk, opphavsrett og personvern er sentrale områder i digitale sammenhenger som også inngår i fremmedspråk.” For så vidt greit, men: Uteglemt helt språktreningsaspektet slk2009-Jessh2-IKT1

Under ”kommunikasjon”: (Nivå I:)bruke kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk (Nivå II:) vurdere og utnytte kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk IKT er implisitt hele tiden under ”kommunikasjon, språk og samfunn” slk2009-Jessh2-IKT1

Fremmedspråk:K06 (nivå 1 og 2) Språk, kultur og samfunn Hovedområdet språk, kultur og samfunn dreier seg om kulturforståelse i vid forstand. Det dekker sentrale emner knyttet til ulike sider ved målspråklandenes samfunnsliv og kultur. NIVÅ 1 Språk, kultur og samfunn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge sammenligne noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge samtale om språk og sider ved geografiske forhold i språkområdet gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur NIVÅ 2 Språk, kultur og samfunn Mål for opplæringen er at eleven skal kunne drøfte sider ved dagligliv, tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge drøfte sider ved livsvilkår og aktuelle samfunnsforhold i språkområdet gjøre rede for sider ved geografi og historie i språkområdet beskrive sentrale sider ved språkområdets kultur og gi uttrykk for opplevelser knyttet til dette drøfte hvordan språkkunnskaper og kulturinnsikt kan fremme flerkulturelt samarbeid og forståelse slk2009-Jessh2-IKT1

Tradisjonell undervisning LÆREVERK (tekster og oppgaver) Cd-spiller Lysark pc Stor grad av felles- oppgaver Lærer bestemmer hva, når, hvordan Lineært, strukturert, reseptivt ”Lehren” ( ):lære bort) dominant slk2009-Jessh2-IKT1

Hvorfor IKT? Læringsteori - (men dog???) + Behaviourisme læring ved stimulus / respons drill & practice undervisnings-teknologi og programmert læring enveisstimulering Konstruktivisme vi konstruerer vår egen subjektive kunnskap på basis av tidligere kunnskap hypotesedanning læring ved interaksjon og samarbeid (sosio...) slk2009-Jessh2-IKT1

Fokus på læringsprosessen Hva taler for IKT Fra ”Lehren / enseigner” til ”Lernen/apprendre” Elevens INNSIKT og MEDANSVAR for egen læring Krever valgmuligheter Krever frirom for egne behov og veiledning Autentisitet i læringssituasjonen Krever ”oppgaver” ikke bare ”øvinger” Krever autentisitet i materialvalg, i interaksjon, i aktiviteter og mål (spes for interkulturell kompetanse!) Krever elevvalg og elevmedvirkning Lære for livet med fokus på ”lære å lære” Krever metakognitiv tilnærming til læringsprosessen NB: Ikke kast ut barnet med badevannet! (klassefellesskapet, fellesopplevelsene, lærer som formidler, det spontant muntlige) slk2009-Jessh2-IKT1

Flaskehalsene er mindre, men bl.a. IKT er et ”livsnødvendig” redskap innenfor fremmedspråklæringen og ikke et mål innenfor det å lære fremmedspråk! (Det har det vært siden 1990-årene.) Flaskehalsene er mindre, men bl.a. skolene, deres struktur og manglende ikt-support for lærere (eLearning Papers • www.elearningpapers.eu • 3 Vol 2, Nº 1 • January 2007 • ISSN 1887-1542. (http://www.elearningeuropa.info/files/media/media11563.pdf ) og norske læreres overdrevne læreverkavhengighet (Høgskolen i Vestfold (1998?) / Kultur for læring 2003-04 / Kartlegging av læremidler og læremiddelpraksis (u-dir 2005) http://www-bib.hive.no/tekster/hveskrift/rapport/2005-01/rapp1_2005.pdf ) Tidsaspektet. For liten ”offentlig koordineringshjelp” 2./3. fremmedspråk: isolert innenfor klasserommene hvis ikke IKT brukes. (Norske medier er isolasjonistiske og/eller anglo-amerikanske) slk2009-Jessh2-IKT1

Postulat MEN IKT er uomgjengelig nødvendig fordi: Behov for tilpasset opplæring /differensiering Autentisitet Språkene lever utenfor klasserommet!!! MEN Bruken av IKT kan bare rettferdiggjøres hvis den gir en form for MERVERDI i undervisning og læring slk2009-Jessh2-IKT1

Merverdi: læreren - forutsetninger Er overkommelig!!! (rent praktisk) (enkel tilgjengelighet osv osv) Læreren tror på økt læringsutbytte Læreren får anledning til IKT-kompetanseheving (fagrettet!) Skolehverdagen gir anledning til rent IKT-faglig samarbeide mellom lærerne i faget TTT slk2009-Jessh2-IKT1

BLENDED LEARNING Mulig definisjon Integrering av on-line-læring og klasseromsarbeid som består av IKT-støttede læringsaktiviteter og ”tradisjonelle” klasseroms-aktiviteter (som leseforståelse, dialoger, rollespill, diskusjon, språktrening, …), gjerne i tilknytning til læreverk slk2009-Jessh2-IKT1

I dag Hovedtemaer + erfaringsutveksling + idédeling I virkelighetens verden integreres I-II-III-IV Lyd-(+bilde) II Kommunikasjon III Nettundersøkelser Info-bearbeiding IV Språktreningsprogram LMS (=læringsplattform) bare implisitt i dag slk2009-Jessh2-IKT1