Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Advertisements

Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Søknadsweb 2 på to minutter Gjennomføring av opptak til alle typer studier Opptak tilrettelagt for utenlandske søkere Utveksling - Inn Utveksling - Ut.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Oppstart og avslutning av prosjekter Prosjektleder Olav Torp Ass.prosjektleder Tor Inge Johansen.
Silje Winther og Mali Ø. Haugen Seksjon opptak og tilrettelegging Opptak til UiO 2015.
Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.
Holdninger til helseforsikring
Veileder for gevinstrapportering
Hvor får brukerne den beste hjelpen?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Arbeidet med prosjektskissen
Agros – et nytt system for erstatning av Saturn
Omorganisering / endringer i styringslinje
Matematikk 101 og 102.
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Klart språk i Asker kommune
IST Barnehage/SFO - Nyheter
Bærekraftig samfunnsutvikling
Vegvesenprosjektet Nina Larsgård.
Samarbeid og medbestemmelse
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Velkommen til masteren i spansk, portugisisk og Latin-Amerika-studier!
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Nye for ansatte-sider: Status og tidsplan høsten 2015
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Bakgrunn Proxycom er et IT konsulentfirma som bl.a. utvikler Web-applikasjoner for sine kunder Manuell funksjonell testing av Web-applikasjoner er tidkrevende.
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
Digitale systemer ved OsloMet
Digitalisering av tjenester på byggesaksområdet
Finanskomité møte 9. mai 2018 Kommunal Forvaltning.
Effektivisere og forenkle
UNINETT-avtalene Leverandøroppfølging BtB-prosjektet E-handel
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
LIONS CLUB KOLSÅS - RYKKINN
Status i admission-nettprosjektet
StiNe – Studieinformasjon på nett
Forsterkningstiltak fosterhjem
Klubbutvikling oppfølging
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Digitalt doktorgradsopptak – august 2018
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Nå er vi spente!.
EpN – pilot på MN Marte Øvstetun Seksjon for digitale tjenester
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Avdeling for studieadministrasjon
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
INSPIRASJONSBASEN SITATER FRA BRUKERE OG VEILEDERE.
Utredningsgruppe samferdsel
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Status for SRF’ene og verktøykassen
Utskrift av presentasjonen:

Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018 SSD inviterte høsten 2017 Det medisinske fakultet til å delta i en pilot for å teste digitalt doktorgradsopptak. SSD og Det medisinske fakultet ble enige om at det måtte gjøres noen endringer i FS og Søknadsweb før løsningene ble gode nok til å være interessante å teste. SSD kontaktet Unit på nyåret 2018 for å finne ut om dagens løsninger kunne videreutvikles for å møte behovene på doktorgradsnivå. Unit var villige til å prioritere utvikling av digitalt doktorgradsopptak. (Dette betyr ikke at dette har førsteprioritet hos Unit, men at dette er blant de prioriterte områdene) Utviklingen av et digitalt doktorgradsopptak ble forankret i Den nasjonale doktorgradsgruppen (FS) UiO har utviklet en kravspesifikasjon Det er oppnådd nasjonal enighet ved at Den nasjonale doktorgradsgruppen støttet kravspesifikasjonen Kravspesifikasjonen er sendt Unit Unit har svart på kravspesifikasjonen. Svaret var positivt i den forstand at det ser ut til at det vi ønsker oss kan utvikles, men svært vagt i forhold til når dette kan gjøres. SSD har kontaktet Unit for å få et mer konkret svar. Førsteprioritet i kravspek er konkret besvart, med utvikling våren 2019

Mål med løsningen: Digital saksbehandling fra søkeren oppretter en søknad i Søknadsweb, via saksflyt for godkjenning og kvalitetssikring i ulike instanser, til utsteding av digital doktorgradsavtale. Dette blant annet for å: Spare saksbehandlingstid ved å kun behandle komplette søknader. Ulike typer dokumenter gjøres obligatoriske og søker vil få tydelig beskjed dersom søknaden ikke er komplett. Her skal det fremgå hva som mangler og at søknaden ikke vil bli behandlet før den er komplett. Det skal imidlertid være mulig å mellomlagre søknaden og jobbe videre med den på et senere tidspunkt. Det må være mulig å definere obligatoriske dokumenter ulikt på hvert enkelt opptak. Det må også være mulig for saksbehandler å få tilgang til ukomplette søknader og evnt overstyre manuelt. Etterrettelig kommunikasjon med søker samt innad i organisasjonen. All kommunikasjon blir loggført og genererer dokumenter. Disse dokumentene og alle saksvedlegg kan enkelt lastes opp i arkivsystemet.

Vi har meldt inn følgende forslag i forbindelse med en digitalisering av doktorgradsopptaket: Trinnvis datautfylling og dokumentopplastning i Søknadsweb, inkludert mellomlagring av søknad. Utvikles vår 2019 Integrert faglig behandling og godkjenning i Fagpersonweb/FLYT På trappene, men uklart når Digital ph.d.-avtale generert på bakgrunn av data i FS Ikke besvart, men alle institusjoner i Norge ønsker digital løsning for ph.d.-avtalen, enten som ledd i søknadsprosessen eller som del av registrering på ph.d.-program Integrering av søknad på stilling og søknad om opptak Ikke besvart, må også avklares om data fra personal skal gå inn i søknadsweb eller om personal skal få data fra søknadsweb

Status pr oktober 2018: Løsningene vil bli utviklet i FS, Søknadsweb og Flyt Obligatorisk dokumentopplasting er klargjort i mottagerenden. En del andre ting knyttet til ekstra felter i søknad samlebilde ligger klart i databasen, men er ikke lagt i klienten enda. Flere endringer i FS-database og –klient må gjennomføres før det kan gjøres endringer i Søknadsweb. Søknadsweb Obligatorisk dokumentopplasting utvikles våren 2019, klar til test høsten 2019. Inkluderer, så vidt vi har forstått, mellomlagring av søknad. tilrettelagte meldinger/opplysninger til de som leverer søknad uten obligatoriske dokumenter tilrettelagt for saksbehandler å sjekke status på søkers (obligatoriske) dokumenter i FS Flyt (saksbehandlerverktøy) Flyt er nå i drift på godkjenningssaker og klage på formelle feil. Videreutvikling mht opptakssøknader kommer, men uklart når. UiO har definert hvilke metadata som skal overføres fra FS til Flyt for ph.d.-opptak. Tidsperspektivet på dette arbeidet er helt udefinert og skal gjøres «innimellom». SSD er i kontakt med Unit for å få en fastere tidsplan.

Hva er Flyt? Flyt er et solgløtt av et saksbehandlingsverktøy som kan brukes til å kommunisere med søkeren, andre saksbehandlere og fagpersoner. Verktøyet er fleksibelt og enkelt å bruke. Alt som skjer i Flyt loggføres og genererer dokumenter som kan lastes opp i arkivsystemet.