Eksempler, sosialpsykologi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Advertisements

Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Servicekonferansen 2008 Test av kommunal service KSI-måling ™ KOMMUNAL SERVICE INDEKS™ Sidsel Brath Informasjons- og servicesjef.
Klasseregler.
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Læringspsykologi: Klassikerne
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Enhalet og tohalet hypotesetest
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Eksempler, eksperiment
Intelligens og intelligensutvikling
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Avoidance Frode Svartdal Okt
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Tirsdag 18. november Situasjoner og personer Om ytre press, indre press og automatisering av vaner. Utvikling av avhengighet.
Et økende problem i skolen?
Generelle tiltak og forebygging
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
Morten Hvor gammel er Morten ? Hva liker Morten å gjøre ?
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Frode Svartdal UiTø April 2009
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Design, evalueringsstudie 06/07
Psykologi Intro – integrasjon og oversikt Frode Svartdal UiTø
Kontrafaktisk tenkning
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Kontrafaktisk tenkning
Husker du fasteaksjonene i 2006 og 2008?. Temaet: Ungdom ut av krig og krise.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Aggression Replacement Training
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Sosialpsykologi Frode Svartdal UiT 2012.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Finsk skole møter svesk
Siste forelesning er i morgen!
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Tenke nytt? Arve B. Nyland – kommunalsjef Sola kommune Innovativt og spennende – eller ubehagelig? Sola kommune - Ansvar for hverandre.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Status og fremovermelding Fritt oversatt fra Gordon Stobart
Holdninger.
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Roller og forventninger
«Det sympatiske mennesket»
Generell presentasjon
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Hypotesetesting: Prinsipper
Frode Svartdal UiTø Okt. 09
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Hva er psykologi? Frode Svartdal
Fra idé til publikasjon
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Psykologiske tester Frode Svartdal, UiTø 26/12/2018 FSv.
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Som ble fylt med programmering
Noen tanker før medarbeidersamtale på din arbeidsplass
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Eksempler, sosialpsykologi Frode Svartdal

Pygmalion-effekten Rosental & Jacobsson, 1972 Forsker ”tester” elever og forteller læreren at noen klassen er ”bloomers”. I virkeligheten er disse utpekt helt tilfeldig. Etter noen måneder: Signifikant økning i IQ i ”bloomers”-gruppen. ???

Dissonansteori Festinger (1958) Per, 4 år, liker ikke fisk Konflikt tenkning – handling  dissonans Dissonans er ubehagelig Løsning: Endre kognisjon Endre atferd Per, 4 år, liker ikke fisk Per spiser fisk Etter sterkt press fra mamma og pappa (= ingen dissonans) Etter mildt press (= dissonans) I hvilken situasjon vil vi forvente varig ending?