Product differentiation Kapittel 11 Product differentiation 1
Hovedpunkter i kapittel 11 Hva menes med produktdifferensiering? Monopolistisk konkurranse - kort og lang sikt Oligpolteori Spillteori Måling av markedsmakt
Oversikt over markedsformer
Differensierte produkter Konsumenter tror at produktet eller selgeren har spesielle egenskaper dette skaper preferanser som gir produsentene en viss markedsmakt pris blir konkurransemiddel, det samme gjør reklameaktiviteter skaper også næringsintern handel (intra-industry trade) - handel med relativt like varer
Hvordan differensiere? Læreboka nevner Fysiske attributter Lokalisering Tid Innenfor markedsføringslitteraturen drøftes også en rekke andre muligheter Det er en grense for hvor mye differensiering som er lønnsomt
Optimal differensiering
Monpolistisk konkurranse Blanding av monopol og konkurranse Mange, små bedrifter med differensierte produkter eller tjenester En viss grad av markedsmakt, men ikke nødvendigvis svært høy pga at substitutter finnes Fallende etterspørselskurve Fri adgang til markedet - legger begrensninger på langsiktig profitt
Monpolistisk konkurranse
Sammenligning Er alle markedsformene like effektive? Monopolistisk konkurranse gir velferdstap, men økt tilgang på ulike varianter av en vare er også et gode
Excess cost and excess capacity
Oligopol Mellomliggende markedsform Få store produsenter, som alle har markedsmakt Bedriftene følger sine konkurrenters disposisjoner nøye når egne tiltak bestemmes – strategisk atferd Spillteori brukes for å analysere strategisk atferd
John F Nash (Nobelpris 1994)
Spillteori – fangens dilemma Et svært mye brukt spill i praksis og i vitenskapen er fangens dilemma Det kan være rasjonelt å velge en ”dårlig” løsning for å beskytte seg mot den andre partens handlinger Spillet ble på et tidspunkt omformulert til en historie om to fanger som sitter i hver sin celle og som ikke kan kommunisere med hverandre
Fangens dilemma
Duopolspill
Måling av markedsmakt Markedsmakt kan måles på flere måter, blant annet Price/cost margin (P – MC)/P Konsentrasjonsindeks (Concentration ratio), for eksempel CR4, markedsandel til de fire største bedriftene i næringen Structure-Conduct-Performance (S-C-P) paradigmet brukes for å illustrere atferd
Opec – det jukses litt