Product differentiation

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Har vi et fungerende marked i entreprenørbransjen?
Advertisements

Reklame 1.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Markets for Factor Inputs
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
ABC – D el 2 Styringspakken
10Velstand og velferd.
Figur 1.5: Kapitaleierne står i en særstilling som interessent i et selskap Leverandører Ansatte Alle interessentene har sikret sin “betaling” gjennom.
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
Markedsstruktur - teori og empiri
Game Theory and Competitive Strategy
Eksterne virkninger og offentlige goder
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Planlegging og strategi
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
IPR Intellectual Property Rights. Gruppe 20 Henning KristensenPål Hjørnevik Tom Kristiansen Karl-W Kirkedam.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Tilbud og etterspørsel
Forelesning i mikroøkonomi.
Matkjedeutvalgets analyseramme
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
4.4.1 Hovedproblemstillinger:
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 6.
Spillteori Forelesning nr. 6.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Monopol og markedsmakt
Frihandel og proteksjonisme Proteksjonisme er det motstykket til frihandel. Proteksjonisme er bruk av toll, importkvoter og andre handelshindringer for.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Kapittel 9 Gjennomføring
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Kapittel 8 Litt spillteori
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Individuell og markedsetterspørsel
Figur 13.1 Oversikt over ulike markedsformer
Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk
The Gains from International Trade
Kapittel 7: Stordriftsfordeler og ufullkommen konkurranse
Kapittel 15 Public goods 1.
Kapittel 14 – Valg av valutakursregime
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Kurs i mikroøkonomi Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
Kapittel 10 Monopol 1.
Kapittel 7 Markedsteori 1.
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Game Theory and Competitive Strategy
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Etterspørsel og konsument-atferd
Kapittel 6 Produksjon 1.
The Rise and Fall of Industries
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Product differentiation Kapittel 11 Product differentiation 1

Hovedpunkter i kapittel 11 Hva menes med produktdifferensiering? Monopolistisk konkurranse - kort og lang sikt Oligpolteori Spillteori Måling av markedsmakt

Oversikt over markedsformer

Differensierte produkter Konsumenter tror at produktet eller selgeren har spesielle egenskaper dette skaper preferanser som gir produsentene en viss markedsmakt pris blir konkurransemiddel, det samme gjør reklameaktiviteter skaper også næringsintern handel (intra-industry trade) - handel med relativt like varer

Hvordan differensiere? Læreboka nevner Fysiske attributter Lokalisering Tid Innenfor markedsføringslitteraturen drøftes også en rekke andre muligheter Det er en grense for hvor mye differensiering som er lønnsomt

Optimal differensiering

Monpolistisk konkurranse Blanding av monopol og konkurranse Mange, små bedrifter med differensierte produkter eller tjenester En viss grad av markedsmakt, men ikke nødvendigvis svært høy pga at substitutter finnes Fallende etterspørselskurve Fri adgang til markedet - legger begrensninger på langsiktig profitt

Monpolistisk konkurranse

Sammenligning Er alle markedsformene like effektive? Monopolistisk konkurranse gir velferdstap, men økt tilgang på ulike varianter av en vare er også et gode

Excess cost and excess capacity

Oligopol Mellomliggende markedsform Få store produsenter, som alle har markedsmakt Bedriftene følger sine konkurrenters disposisjoner nøye når egne tiltak bestemmes – strategisk atferd Spillteori brukes for å analysere strategisk atferd

John F Nash (Nobelpris 1994)

Spillteori – fangens dilemma Et svært mye brukt spill i praksis og i vitenskapen er fangens dilemma Det kan være rasjonelt å velge en ”dårlig” løsning for å beskytte seg mot den andre partens handlinger Spillet ble på et tidspunkt omformulert til en historie om to fanger som sitter i hver sin celle og som ikke kan kommunisere med hverandre

Fangens dilemma

Duopolspill

Måling av markedsmakt Markedsmakt kan måles på flere måter, blant annet Price/cost margin (P – MC)/P Konsentrasjonsindeks (Concentration ratio), for eksempel CR4, markedsandel til de fire største bedriftene i næringen Structure-Conduct-Performance (S-C-P) paradigmet brukes for å illustrere atferd

Opec – det jukses litt