Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser Læringsmål nullpunktanalyser nullpunkts-, deknings- og resultatdiagram sikkerhetsmargin produktmiks Kapittel 14
Kostnad - resultat – volum-analyser (KRV) Hensikten er å få frem sammenhengen mellom volumendringer og resultatendringer når en del av bedriftens kostnader er bundet opp i faste kostnader Kapittel 14
Eksempel Årlig salg av 18 000 vinduer Dekningsbidrag = Omsetning – variable kostnader Skal dekke faste kostnader og fortjeneste Kapittel 14
Salg per måned: 1 000 enheter Faste kostnader per måned er 3 000 000/12 = 250 000 Hvor mange flere vinduer må man selge for å gå i 0? 50 000/200 = 250. Nullpunktomsetning = 1 250 enheter Kapittel 14
Nullpunktomsetning: 1 250 enheter Faste kostnader per måned er 3 000 000/12 = 250 000 Kapittel 14
Salg = 1 500 enheter Dekningsgrad er dekningsbidrag i % av inntektene DG = (Driftsinntekter – variable kostnader)/Driftsinntekter*100 % DG = (750 000 – 450 000)/450 000 * 100 % = 40 % DG = (500 – 300)/500 * 100 % = 40 % Kapittel 14
Anvendelse av KRV - analyse Er det lønnsomt å sette ned prisen 5 %, hvis solgt kvantum øker til 20 000 enheter per år? Kapittel 14
Anvendelse av KRV - analyse Hvis markedsføringskostnadene øker med 250 000, kan salget øke med 2 000 enheter. Er dette lønnsomt? Økt dekningsbidrag = 200 * 2 000 = 400 000. Økte faste kostnader = 250 000, netto økning 150 000 Kapittel 14
Anvendelse av KRV - analyse Hvis kvaliteten øker og variable kostnader øker med 30 per enhet, kan salget øke med 2 000 enheter. Er dette lønnsomt? Kapittel 14
Anvendelse av KRV - analyse Hva hvis reklamebudsjettet øker med 360 000, prisen reduseres med 30 kr, og salgsvolum øker med 6 000 Kapittel 14
Nullpunktanalyse Nullpunkt = den omsetningen som er nødvendig for at driften skal gå i balanse, dvs. at Totale inntekter – variable kostnader – faste kostnader = 0 Totale inntekter (TI) = Totale kostnader (TK) Dekningsbidrag = faste kostnader Kapittel 14
Nullpunktomsetning (TI0) Bedriften oppnår 0-resultat når TI = TK Nullpunktsomsetningen i kroner: TI0 = Faste kostnader/DG *100 % Nullpunktomsetningen i antall enheter: X0 = Faste kostnader/DBenhet Kapittel 14
Sikkerhetsmargin (SM) Sikkerhetsmarginen (risikomarginen) viser hvor mye driftsinntektene kan falle før virksomheten går med underskudd Sikkerhetsmargin i kr = TI – TI0 Sikkerhetsmargin i %: (TI – TI0)/TI * 100 Kapittel 14
Eksempel: DVD-fabrikk som har solgt 2 400 000 enheter Hva er dekningsgrad, nullpunktomsetning og sikkerhets-margin? DG = (5 880/16 800) * 100 % = 35 % TI0 = (3 600 000/35) * 100 % = 10 285 714 SM i % = (16 800 – 10 286)/16 8000 * 100 % = 38,7% Kapittel 14
Nullpunktsdiagram Envareproduksjon - DVD-eksempel TI = 7 • X kr Omsetning 20x1 16.800.000 Over- skudd Overskudds- område TK = 4,55 • X + 3.600.000 SM Nullpunkt TI =10 .300.000 Omsetning 20x1 VK Underskudds- område 3.600.000 FK FK SM 1.466.000 = X 0 2.400.000 Antall enheter Kapittel 14
Dekningsdiagram - envareproduksjon med VK-kurve - DVD-eksempel kr TI = 7 • X Omsetning 20x1 16.800.000 Over- skudd TK = 4,55 • X + 3.600.000 DB SM V K = 4,55 • X Dekningsbidrags Nullpunkt område TI =10 .300.000 Omsetning 20x1 VK V K 3.600.000 FK FK SM 1.466.000 2.400.000 Antall enheter = X Kapittel 14
Resultatdiagram - DVD-eksempel kr 5 .000.000 Resultat (R) 4 .000.000 3 .000.000 Nullpunkt 2 .260.000 2 .000.000 1.000.000 antall enheter -1.000.000 1.000.000 1.500.000 2.000.000 2.500.000 enheter -2.000.000 -3.000.000 -3.600.000 -4.000.000 Kapittel 14 1.000.000
KRV-analyser i flervarebedrifter Kapittel 14
Nullpunkts-og resultatdiagram for flervarebedriften TI 12.600' TK 12 .000' 10 .000' TI = 6 .600' 6 .000' VK 5 .000' 3 .000' 2.88 0' 2 .000' F K 1 .000' 900' R ' 4 .000' 6 .000' 12.000' 6 .600’ 12.600' -1 .000' TI kr TI -2 .000' -2 .880' Kapittel 14 -3 .000'
Målsatte driftsinntekter Målsatt driftsinntekt – nødvendig omsetning bedriften må ha for å oppfylle et bestemt resultatmål Hvis for eksempel faste kostnader er kr 100 000, dekningsgrad 25 %, målsatt overskudd kr 200 000, hva er nødvendig driftsinntekt? Kapittel 14
Målsatte driftsinntekter Kapittel 14
Produktsammensetning Med produktsammensetning eller produktmiks, menes den forholdsmessige andel de enkelte produktene utgjør av bedriftens samlede salg Endring i produktsammensetning kan slå ut på resultat, nullpunktomsetning og sikkerhetsmargin Kapittel 14
Produktsammensetning Omsetningen er den samme begge år, men resultatet er lavere i år 2. Hvorfor ? Kapittel 14
Effektene av endret produktmiks Overskudd kr +2.000.000 Resultatlinje 20x0 +1.000.000 Overskudd 20x0 10 mill 6 mill kr TI Resultatlinje 20x1 - 1.000.000 FK - 2.000.000 - 2.700.000 - 3.000.000 Underskudd kr Kapittel 14
Begrensende forutsetninger ved bruk av krv- og nullpunktsanalyser Både kostnads-og inntektsforhold er lineære i hele det relevante kapasitetsområdet Kostnader splittes nøyaktig opp i variable og faste kostnader Produktmiksen er konstant For tilvirkningsbedrifter: Det må eventuelt korrigeres for beholdningsendringer Kapittel 14
Driftsgiring Omhandler forholdet mellom virksomhetens faste og variable kostnader Ved hjelp av driftsgiringstallet kan vi beregne resultateffekten av salgsvolumendringer Driftsgiringstallet = alternativt = Totalt dekningsbidrag Totalt overskudd Dekningsgrad Overskudd i % Kapittel 14
Driftsgiring Eksempel Dersom driftsgiringstallet er 2,5 hvor mye vil overskuddet øke med dersom omsetningen øker med 10%? Kapittel 14