Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Advertisements

Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Vurdering for læring.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
Vurdering for læring i Fysikk 1
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Utskrift av presentasjonen:

Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid

Mål for modulen er at… dere skal bli kjent med prinsippene for læringsfremmende underveisvurdering. dere skal kunne reflektere over egen praksis i lys av prinsippene.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Introduksjon og faglig påfyll 15 minutter Gruppearbeid 20 minutter Oppsummering i plenum 10 minutter Planlegging av undervisningsøkt 30 minutter

Introduksjon og faglig påfyll 15 minutter

Hva defineres som underveisvurdering? “All vurdering som foregår underveis i opplæringen er underveisvurdering. Den skal være et redskap i læreprosessen, gi grunnlag for tilpasset opplæring og bidra til at elever og lærlinger øker kompetansen sin i fag.” (Hentet fra Udir.no)

Fire prinsipper for læringsfremmende underveisvurdering Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som er forventet av dem. Elevene skal få tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Elevene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg. Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling. Hvert enkelt prinsipp presenteres grundigere på de neste lysbildene.

Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som er forventet av dem. Gjennom arbeid med kompetansemål, kjennetegn og kriterier skal elevene få over oversikt over - hvor de er i sin læring - hvor de skal - hva de bør gjøre for å komme videre i læringen Det er viktig at elevene forstår hva som ligger i kompetansemål og læringsmål. Hva innebærer de? Planlegge for læring, ikke aktivitet. Involvere elever.

Elevene skal få tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Gi tilbakemeldinger med faglig og relevant innhold. Tilbakemelding på læringsprosessen. Tilbakemeldingene bør føre til refleksjon og utvikling. Læreren må tilpasse tilbakemeldingene som blir gitt, ut fra tidspunktet de blir gitt på. Et godt læringsmiljø er en forutsetning for at tilbakemeldingene skal bli effektive.

Elevene skal få råd om hvordan de kan forberede seg. Tilbakemeldingene eleven får bør ta utgangspunkt i prestasjon, mestring og forståelse. Gi elevene råd om veien videre!

Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling Selvregulert læring. Elevene skal reflektere over og aktivt forsøke å kontrollere og påvirke egen læring. “Kameratvurdering” Elevene bør få vurdere eget arbeid, egen faglig utvikling og egen kompetanse.

Gruppediskusjon og deling i plenum 20 + 10 minutter

Gruppediskusjon Gå sammen i grupper på 3-4 personer. Diskuter følgende spørsmål: Hva legger dere i hvert av de fire prinsippene? Konkretiser ved hjelp av eksempler fra egen undervisning i matematikk og naturfag. Hvilket av prinsippene klarer dere best å ivareta i matematikk- og/eller naturfagundervisningen? Hvilket av prinsippene synes dere er mest utfordrende å ivareta i matematikk- og/eller naturfagundervisningen? Hver gruppe velger to punkter fra diskusjonen som deles i plenum.

Planlegg egen undervisning 30 minutter

Felles planlegging Gruppa skal planlegge en undervisningsaktivitet i matematikk eller naturfag, der dere setter fokus på ett av de fire prinsippene. Alle på gruppa skal ta utgangspunkt i samme fag og fokusere på samme prinsipp, men aktiviteten kan tilpasses ulike trinn.

Prinsipper for god underveisvurdering D – Etterarbeid

Mål for modulen er at… dere skal bli kjent med prinsippene for læringsfremmende underveisvurdering. dere skal kunne reflektere over egen praksis i lys av prinsippene.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Erfaringsdeling i grupper 20 minutter Oppsummering i plenum 15 minutter Veien videre 10 minutter

Erfaringsdeling etter utprøving 20 minutter

Erfaringsdeling Hvilke «grep» fungerte bra under utprøvingen? Hva kunne vært gjort for å ivareta det valgte prinsippet enda bedre?

Oppsummering i plenum 15 minutter

Oppsummering Del suksesshistorier med hverandre.

Veien videre 10 minutter

Veien videre Informer om neste modul. Når skal vi gjennomføre A - Forarbeid i neste modul?

Kilder https://www.udir.no/laring-og-trivsel/vurdering/om- vurdering/underveisvurdering/