HVORDAN PRESENTERE OG SELGE DE GODE TILBUDENE?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FISKESPRELL Gøy for barnehagen, godt for barna Del 1 Generelt om Fiskesprell Norges sjømatråd Husk å sette inn ditt navn på denne foilen, introduser.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
VELKOMMEN TIL KURS | |.
Råd for et sunt kosthold (1)
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
fra helsemyndighetene
Tone L. Bie, 2014.
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
Mat, måltider og følelser
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Mat i barnehagen Forskrifter og andre dokumenter
Ungdomstrinn i utvikling
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 6
Språk og språklig fordypning
Sponsor og Annonser.
Helseetaten Forskrifter og andre dokumenter
Samtale 3.
Bakgrunn og formål Bakgrunn:
 Kosthold i fokus  Butikkene blir bedt om å påvirke kundene til å spise sunt  Småbarna bestemmer hva familien skal spise til middag  Ungdom velger.
Lokal arbeidstidsavtale
Kampanje februar 2014 Kampanjeprodukter mobil Kampanjeprodukter MBB
Samtaleverktøyet «Gode vaner for god helse» er utviklet av Kreftforeningen i samarbeid med helsesøstre og fysioterapeut. Målgruppen for samtaleverktøyet.
Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.
Oppgaven: Lage 3D modell av temasted.
Gruppeundervisning /
Aktivt salg.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Skolefruktskolen – kurs for skoler med Skolefrukt.
Praktisk mat Uke 12. Planlegg- ”Halvtimen” Frokost Lunsj Middag: husk A og B-måltid, ”frimiddager” og minimum 2 fiskemåltider Mellommåltider x 2.
Oslo kommune Utdanningsetaten Brukerundersøkelse for Aktivitetsskolen 2015/ 2016 Fakta om undersøkelsen -Undersøkelsen ble holdt høsten 2015 på Bestilling.
Enkelte momenter i forbindelse med å søke jobb - Bedriftskontakt.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
Friele + Farmen = sant! Av Anita, Valeria, Line & Bendik.
Brukerundersøkelse Fylkesrådmannens kantine. Sentraladmin. Arkitekt Eckhoffsg Stavanger.
MAT 3. KLASSE v/ Henriette Heesch Holmen Kan dere et annet ord for mat?
Kantine- og matbodkurs i tilrettelegging av fristende og sunne mattilbud i ungdomsskoler Presentasjon for kursledere.
Hvordan skrive egne dilemma
Markedsføring.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Northwind traders Hvem vi er
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kursdeltakerundersøkelsen Deltakernes opplevelse av oss
Roede-kurslederen på Facebook
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Flere lesere, flere muligheter
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Hei, jeg heter Alva! Mitt navn er Alva Svenhard og jeg går I sjetteklasse på Os skole I Halden sentrum og er elevrådsformann. Dette er slik skolen min.
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Firmanavn Produkter og tjenester
Praktisk mat Uke 12.
Enkel brukerveiledning
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
MatMedSmak.
Kom i gang med programmering!
GRATIS SKOLEFORKOST for elever ved fylkeskommunale skoler i Rogaland
Formativ evaluering BI Stavanger
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

HVORDAN PRESENTERE OG SELGE DE GODE TILBUDENE? Markedsføring av sunn mat og drikke

Hvor starter vi? Stå på utsiden og se inn. Hva ser du først? Det kan være nyttig å stoppe opp og «se» kantinen og dens tilbud og hvordan det markedsføres som en «utenforstående»; hvordan fremstår tilbudet? Hvor enkelt er det å finne de sunneste alternativene mv? Er vi stolte av kantinen og tilbudet vårt? Hvordan kan vi bygge en kultur for å gå i kantina? 26.12.2018

Aktiv markedsføring kan øke omsetning av sunne alternativ Personell Markedsføringens 5 P’er Personell er den viktigste P’en! Kommer tilbake på slutten av presentasjonen 26.12.2018

Supper – trendy, godt og lettvint! Produkt/porsjoner Vis frem og selg sunne alternativ Følg anbefalinger for mattilbudet , lag egen «vri» Navn: «gul linsesuppe» eller «middelhavssuppe»? Tilby noe nytt og spennende når du fjerner noe (fjern usunne tilbud gradvis) Hva frister kundene? God kvalitet, fresht og fristende. Rent og hygienisk La kundene velge selv - Små og store porsjoner - Type og mengde dressing, salt/krydder, annet tilbehør Kantinens identitet – et produkt i seg selv. Har kantinen et navn og konsept? Tips: Få det til å se mye ut, bruk salat for å få høyde. Det er også rimeligere enn annet pålegg. Produkt – utforming, innpakning, kvalitet, merkevare, garantier og reklamasjon Maten må være fristende Ved bruk av mindre tallerkener ser spisegjester ut til å forsyne seg med mer riktig mengde mat i forhold til hva de faktisk orker, og mindre mat ligger igjen på tallerkenen. Dette kan da bidra til mindre svinn og redusert til redusert forbruk av matvarer over tid. Elever og ansatte eierskap til kantina – hvordan. Bli med å bygge kantines identitet! Spørreundersøkelse, navnekonkurranse, logo, gjennomgående tema- eller fargebruk Supper – trendy, godt og lettvint!

Variasjon, men forutsigbarhet Eksempel på ukemeny fra Gosen skole i Stavanger Ukesmeny Varier menyen gjennom uken/måneden – da virker utvalget større Temadager/sesong- og høytidsmat. Ruller tilbudet og utnytt årstider/høytider/matkultur Eks: Koble undervisning om ulike land til matretter som tilbys i kantina Elever liker BÅDE forutsigbarhet OG variasjon. F.eks fast dag med en type rett (eksempel suppetirsdag, variasjon i type suppe), da får de variasjon, men kan planlegge bruken av pengene etc. Flere eksempler: Salatbardag minst en gang pr. uke og fiskerett en gang pr. uke. 26.12.2018

TEMADAGER…… Eksempel på temadag. Søk om midler til fiskesprelldag, se www.fiskesprell.no 26.12.2018

God sammensetning, farger & presentasjon = mersalg! Salat med kylling og kikerter Grønne spyd Laksetaco Fiskeburger 26.12.2018

«Dobbel brødmat» + frukt = double deal Pris Aktiv pristilpassing = «nudging»  dulte kunden i sunnere retning Det er smart om sunn mat/drikke er rimeligst Det enkleste tilbudet kan være rimelig + sunt Annet: bruk av listepris, kampanjepris, rabatter og betalingsvilkår Grønnsaksspyd – fast lavpris? «Dobbel brødmat» + frukt = double deal Du kan prisregulere varene med litt lavere pris pa de sunne produktene, og tilsvarende litt høyere pris på de ikke fullt sa sunne. Da blir totalen det samme, men motivasjonen for a velge de billigere og sunnere produktene større. F.eks sett ned pris på fiskeburger 5 kr, og pris på hamburger med kjøttdeig opp 5kr. Leverandører: kan bidra med informasjon om ulike varer/retter, materiell til temadager og kanskje gi gode priser til slike dager/ved nye tilbud Det å ha dagens eller ukens ”grønnere/mer fargerike” tilbud til gunstig pris er blitt populært mange steder. En bolle like ved kassen med nyskrelte gulrøtter og klype til å ta dem opp med, kan være et slikt enkelt tilbud. Fra Retningslinjen: Dersom det selges mat gjennom mat eller kantine på skolen bør de sunneste alternativene være rimelige og lettest tilgjengelig. God kvalitet på mat og drikke, god tilgjengelighet og markedsføring samt riktig pris påvirker salget. Det er viktig at de sunneste alternativene scorer høyt på alle disse forholdene og fremstår fristende. Sulte på Gjerdrum ungdomsskole 26.12.2018

Plassering Sunne alternativ lettest tilgjengelig i øye-/gripehøyde fremst i disker/skap ved kassa Tydelig markering av produkt, pris og innhold Se hvordan dagligvarehandelen «pusher» bestemte varer Plass – lokalisering, salgssted, lager, logistikk, levering og transport Både erfaring og forsøk viser at vi kan fremme sunne valg ved å plassere de sunneste alternativene godt synlig og lett tilgjengelig tidligst i «forsyningsruten», fremst i diskene og i øye-/gripehøyde. Det er derfor en fordel om kantinegjestene/elevene først kommer til mat vi ønsker økt forbruk av som grønnsaker, frukt, grove brødvarer, fisk mv før andre varer slik at disse blir et naturlig valg. De sunnere alternativene skal derfor synliggjøres og plasseres på en slik måte at det blir et lett tilgjengelig og naturlig valg for elevene når de besøker kantinen Ifht prinsippet om universell utforming er det i tillegg til plassering av og høyder på disker etc, spesielt viktig at mat med allergener merkes tydelig. Les mer om Matinformasjonsforordningens merkekrav på www.mattilsynet.no Hva kunne vært gjort i denne disken? 26.12.2018

Promoter! Fremsnakk sunne tilbud Ha meny utenfor spiserom/kantine/matbod Fremheve sunn mat/retter på menyen, eller egen kampanjekampanjeplakat: «Ukens påfyll:» Bruke intranett, internavis, intern-TV, e-post.. Annet? ”Nye” retter til gunstig pris, gi ut smaksprøver Oppgave i ulike fag: Hvordan markedsføre sunn mat/ lage «kampanje» Elever delta i kantinedrift/-utvalg Oppskriftskonkurranse for hele skolen Dagens «godsak»! Påvirkning – annonser og annen reklame, PR og andre former for salgsfremmende tiltak Bruk plakater, oppslag, intern-TV/-telefon, intranett, bedriftsavis eller andre kanaler til å markedsføre bedriftens sunne og gode tilbud av mat og drikke. I disker og på buffeter er det spesielt viktig å synliggjøre og plassere de sunne alternativene slik at brukerne enkelt finner disse alternativene! Det kan for noen være aktuelt å samarbeide med mat og helse/andre skolefag og kantina i tverrfaglige prosjektarbeid. Dette kan vere alt fra markedsføring (gjøre undersøkelse på effekt av produktplassering) til temadagar om ulike råvarer, miljø/matsvinn/lokalmat etc. Tips! Spør evt. Leverandører og lokalprodusenter om hjelp/støtte/sponsing PS: Matverer brukt til pedagogisk formål treng ikke gå gjennom innkjøpsavtaler, så her kan en få «sponsing» fra andre enn de som inngår i ev. anbudsavtale. Slike tiltak kan bidra til å «bygge en kultur for å gå i kantina». Smaksprøver – vær så god! Sunt mat-/drikketilbud i arbeidslivet

Den viktigste P’en: Personalet Personale – personlig kundeservice, veiledning og kommunikasjon, håndtering av reklamasjoner Hvem vil du møte når du handler? 26.12.2018

Siste bolk Sett dere sammen to og to (eller fra samme skole): Hvilke endringer kan jeg gjøre i min kantine? Skriv ned minst én konkret endring jeg skal gjøre tilbake i min kantine/matbod 2. Evaluering: hvordan har kurset vært (eget skjema)? 1: Oppgave - ca 15 minutter, men huks å sette av tid til å snakke om hva de har skrevet ned i plenum Endringen de skal bestemme seg for: kan være kun et lite, enkelt grep, som å sørge for at alle elever får tilgang på friskt drikkevann, bytte til grovere brødvarer, tilby smoothie en gang i uka osv Skriv ned på ark + navn og skole (og evt telefonnummer), lever inn til kursleder. Brukes i eventuell oppfølging. Tips: be de skrive ned endring på et postkort og adressere det til seg selv. Samles inn og sendes tilbake etter en stund. Så kan kursleder ring og høre om de har mottatt postkortet og om de hadde klart å gjennomføre endringen. 2: evaluering – ca 5 minutter Diplom leveres når evalueringsskjema leveres inn 26.12.2018