Psykologiske tester Frode Svartdal, UiTø 26/12/2018 FSv.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Statistikk på 50 5 minutter
Advertisements

Utredning av utviklingshemming hos voksne
Bruk av måleinstrumenter Indekser / skala
Disposisjoner over tid: Stabilitet, endring og koherens
Introduksjon Forskningsmetoder Frode Svartdal, UiTø H-2006
Enhalet og tohalet hypotesetest
Tre hovedtyper mål på variabler
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Forskningsmetoder: Oppsummering og utdypning
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Kvalitativ metode i markedsforskning
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
Design, evalueringsstudie 06/07
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Randomisering av deltakere i eksperiment
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Metode.
Aggression Replacement Training
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:
Testing, måling og forskningsdesign.
Seleksjonsprosessen Kap 4
Regresjon Gjennom punktsvermer (scatter plots) kan en ofte (men ikke alltid) med rimelighet trekke en rett linje. En slik linje heter en regresjonslinje.
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Testing og testbruk Espen Egeberg. Skal vi bruke tester i utredning av minoritetsspråklige?  Hvilke tester er aktuelle å anvende  Hva er målsetning.
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Kapittel 10 Personlighet og intelligens. 2 Intelligens Det er liten grad av enighet om hva intelligens er Det er mer fruktbart å finne ut hvilke psykologiske.
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Effektiv undervisning
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Studieveien.
Psykometriske analyser Et verktøy for eksamenskvalitet Per Grøttum
Forskningsmetoder i psykologi
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Brukerundersøkelsen
Kapittel 3 Metode.
Seleksjonsprosessen Kap 4
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Forskningsprosjekt, tittel
Hypotesetesting: Prinsipper
Korrelasjonelle metoder
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Hva er psykologi? Frode Svartdal
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Fra idé til publikasjon
Studiebarometeret – bruk og videreutvikling
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Fra idé til publikasjon
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Forskningsmetoder Data: Måling og målefeil Frode Svartdal UiTø
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
PSYKTESTBARN Måleegenskaper ved tester og kartleggingsverktøy
SIV : Metodevalg Stokastiske variabler
SIV : Kapittel 9 Normalfordelingen 17/01/2019 Fred Wenstøp.
SIV : t-testen for to stikkprøver
Seleksjonsprosessen Kap 4
Kompetanseutvalget (2017- )
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Kapittel 10 Inferens om gjennomsnitt
Vi kartlegger først og fremst for å kunne legge fram data på utviklingssamtalene. Observasjon- og kartleggingsverktøy kan brukes til planlegging og tilrettelegging.
Dialogisk lesing om vennskap og følelser
Seleksjonsprosessen Kap 4
Utskrift av presentasjonen:

Psykologiske tester Frode Svartdal, UiTø 26/12/2018 FSv

Psykologiske tester Validitet Reliabilitet Normering Standardisering Våre sjekklister 26/12/2018 FSv

Validitet Hva er det testen skal måle? “Intelligens” = … “Moralsk resonnering” = … Tester måler noe tenkt, et konstrukt Konstruktet har forankring i teori Konstruktet er etablert gjennom forskning 26/12/2018 FSv

Validering Validering av en test er en omstendelig prosess Eks. Testangst (boka) I prinsippet likt det å etablere en teori som holdbar Uenighet om konstruktet “Intelligens”  kognisjon (IQ) “Intelligens”  kognisjon+emosjon (EQ) 26/12/2018 FSv

Validering I praksis: Validitet bestemmes i forhold til allerede validerte tester Eksempel: CBCL – etablert instrument som måler problemer og avvik SSRS – delvis etablert instrument, en komponent måler problemer og avvik Hvis SSRS-problematferd samsvarer (korrelerer) med CBCL, “valideres” SSRS 26/12/2018 FSv

Validitet Innholdsvaliditet Face validity Konstruktvaliditet Undersøker man det innhold testen er ment å måle? Eksamensbesvarelser til grunnfag i psykologi  psykologi eller skriveferdigheter? Face validity ”Intelligens” - .. + .. + musikalitet Inngår ”musikalitet” i vårt intelligensbegrep? Konstruktvaliditet Dekker testen relevante komponenter av konstruktet? “Testangst” = kognitiv + emosjonell komponent 26/12/2018 FSv

Validitet: Kriterierelatert Prediktiv validitet: Kan testen forutsi fremtidig prestasjon Intelligenstest  senere skoleprestasjon? Samtidig validitet: Samsvar mellom testresultat og et kriterium vi kan sammenligne med IQ-test  skoleprestasjoner i dag CADBI  rapporterte problemer på skolen 26/12/2018 FSv

Reliabilitet En test er reliabel når den gir samme utfall hver gang den Reliabilitet = konsistens Test-retest-reliabilitet (T1 – T2) Problem: Ved T2 vil man ta testen med andre forutsetninger enn ved T2 Split-half-reliabilitet Svar innenfor testen korreleres med hverandre Cronbachs alfa Målt konsistens innenfor deler av testen 26/12/2018 FSv

Reliabilitet Test-retest Split-half Konsistens over tid Indre konsistens i testen 26/12/2018 FSv

Standardisering Testprosedyrene: Normering administrasjon format innhold språk Skåring Normering Hvor ligger person X sine skårer i forhold til andre? 26/12/2018 FSv

Normering Testen gis til et representativt utvalg av populasjonen Skårer på testen – normalfordelt Kurven beskrives ved gjennomsnitt standardavvik Stanford-Binet (IQ-test): Gjennomsnitt: 100 Standardavvik: 16 +/- 1 standardavvik (68%): 84-116 26/12/2018 FSv

Normering Standardskåre = en observert skåre relativt til populasjonen Henrik: skåre = 130 Stanford Binet: Mean 100, SD = 16 Standard skåre: (100 – 130)/16 = -1,9 Henriks skåre er nesten 2 standardavvik fra gjennomsnittet 26/12/2018 FSv

Normering 26/12/2018 FSv

Normering 68% ligger innenfor +/- 1 SD Mean  50. persentil Henriks skåre  ca. 98. persentil 26/12/2018 FSv

Våre instrumenter Noen av dem er standardisert og normert CBCL SSRS … Sjekklistene er standardisert, men ikke normert 26/12/2018 FSv

Våre instrumenter Manglende normering ikke kritisk: Vi administrerer på en standardisert måte Vår hensikt er å måle endring fra T1 – T2, ikke å si noe om hvordan elevene ter seg i forhold til en populasjon 26/12/2018 FSv