26. desember 2018.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Advertisements

Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
B EDRIFTEN SOM LÆRESTED. Norsk fagopplæring – et tilbakeblikk • Tradisjoner langt tilbake • Læringloven og lærlingskolen • Lov om fagopplæring • Reform.
INFORMASJONSTEKNOLOGI
Nytt utdanningsprogram
LÆREPLAN I RØRLEGGERFAGET
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Fagarbeider i bibliotek
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Teknologi og forskningslære
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Sist gang snakket vi om……
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Eksamen i Kunnskapsløftet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Lokal arbeidstidsavtale
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Bakgrunn hadde vi et møte skoler med IKT-servicefag i Vestfold, Buskerud og Telemark Ingen lager Læremidler for IKT-servicefag VG2 Arena-IKT beslutter.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
SERVICE- OG SAMFERDSEL Utdanningsveier Fag- og timefordeling Læreplass Studiekompetanse mm.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Helse miljø og sikkerhet
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Forskrift om Internkontroll
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Utskrift av presentasjonen:

26. desember 2018

IKT-servicefaget i utdannings-program for Service og samferdsel Johs Totland, rådgiver i Utdanningsdirektoratet Jan Helge Luth, ansvarlig for Program for Innovativ Læring i Microsoft Norge 26. desember 2018

26. desember 2018

Generell struktur 26. desember 2018

Samarbeidsrådet for yrkesopplæringen SRY 8 faglige råd med representanter fra bransjeorganisasjonene Fagutvalg for IKT-servicefaget Yrkesopplærings-nemndene Fylkeskommunene Lærebedrifter, skoler, lærlinger 26. desember 2018

Framdrift i arbeidet Kompetanseplattformer VG3 – ferdig des 04 Programfag og læreplaner VG3 – til høring høsten 06 Programfag og læreplaner VG2 – til høring våren 06 Programfag og læreplaner VG1 – til høring mai 05. Fastsatt jan 06 26. desember 2018

Et lite tilbakeblikk fra i fjor – hvordan så kartet ut da 26. desember 2018

Et lite tilbakeblikk fra i fjor – tilbakemeldinger Alt for få timer IKTSF bør være eget kurs på VG2 Vet bedriftene at IKT Servicemedarbeider lærlinger har hatt færre timer i faget og at de er mindre tekniske enn IKT Driftsmedarbeideren? 26. desember 2018

…… forsamlingen var deppa – faget går i dass 26. desember 2018

MEN – hva har skjedd? Flere timer (476 årstimer) + prosjekt til fordypning IKTSF blir et eget kurs på VG2 26. desember 2018

Struktur 26. desember 2018

Prosess Faglig råd for S&S Læreplangruppa i IKT-servicefaget Geir Ande Christiansen, Trond Smistad, Steinar Kristiansen Fagutvalg for IKT-servicefaget Geir Ande Christiansen, Jan Helge Luth, Johs Totland 26. desember 2018

Kompetanseplattformen NB! Siste gjeldende versjon 5.10.05 Kompetanseplattformen Daglig arbeid IKT-servicefaget omfatter drift og brukerstøtte, opplæring og rådgivning/veiledning i forbindelse med virksomhetens IKT-løsninger og IKT-infrastruktur. En IKT-servicefaglært skal bidra til å videreutvikle og effektivisere virksomheten ved hjelp av IKT. En IKT-servicefaglært vil få utstrakt kontakt med andre mennesker på alle nivåer i og utenfor virksomheten. For å løse problemer som brukerne har, vil det være viktig med gode evner til å kommunisere, også kunne formidle virksomhetens behov til leverandør. Det legges derfor vekt på systematisk og nøyaktig arbeid, både selvstendig og i samarbeid med andre. 26. desember 2018

Kompetanseplattformen forts. Den IKT-servicefaglærte har kunnskaper og ferdigheter innen følgende områder (nytt fra plattformen som ble presentert i fjor i rødt): virksomhetens IKT-infrastruktur og IKT-prosesser måling og dokumentasjon av tjenestekvalitet økonomisk vurdering av innkjøp, drift og vedlikehold av IKT-systemer installasjon, drift og vedlikehold av nettverk installasjon, bruk og vedlikehold av programvare service og brukerstøtte tilrettelegging av digitalt arbeidsmiljø tiltrettelegge IKT til bruk i læring på arbeidsplassen/i virksomheten forskrifter, lover, standarder og avtaler informasjonssikkerhet etikk og personvern kommunikasjon direkte mellom mennesker og ved bruk av teknologi synliggjøre foretningsmessige muligheter med bruk av IKT rådgivning, veiledning og opplæring i bruk av IKT-systemer evne til å tenke nytt og være kreativ teknisk engelsk 26. desember 2018

IKT i læreplanen på VG1 Å kunne bruke digitale verktøy i service og samferdsel innebærer å strukturere og behandle data som grunnlag for vurderinger, fremstilling av informasjon og effektiv utførelse og understøtting av ulike arbeidsprosesser. Planlegging bruke relevante digitale verktøy til informasjonsinnhenting forklare hvordan bruk av informasjonsteknologi kan understøtte arbeidsprosessene i små virksomheter som driver handel, forflytting av mennesker og leveranse av varer og tjenester 26. desember 2018

IKT i læreplanen på VG1 forts. Drift og oppfølging bruke relevante digitale verktøy til systematisering og bearbeiding av tallmateriale gjøre rede for prinsippene for hvordan kontorstøtteverktøy lagrer data og utføre grunnleggende sikkerhetsrutiner knyttet til egne data gjøre rede for gjeldende regelverk som regulerer personvern, helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen 26. desember 2018

IKT i læreplanen på VG1 forts. Kommunikasjon og service bruke relevante digitale verktøy til kommunikasjon og utarbeidelse av tekster lage og framføre presentasjoner ved bruk av digitale verktøy 26. desember 2018

Utkast til læreplan i felles programfag VG2 IKT-servicefaget Arbeidsdokument fra læreplangruppa 18.01.06 Programfag VG2 Installasjon, drift og vedlikehold Bruker- og driftsstøtte Virksomhetsutvikling 26. desember 2018

Utkast til læreplan i felles programfag VG2 IKT-servicefaget forts. Installasjon, drift og vedlikehold Omfatter planlegging, gjennomføring og dokumentasjon av installasjon, drift og vedlikehold av IKT-systemene. Her inngår veiledning knyttet til klarlegging av behov, tilpasning av IKT- systemene til den enkelte brukers behov, koordinering av installasjon, drift og vedlikehold av IKT-systemene med øvrig arbeid i virksomheten. Faget omhandler videre vurdering av HMS, økonomi og servicenivå, og bruk av sentrale begreper på norsk og engelsk innen fagområdet. 26. desember 2018

Utkast til læreplan i felles programfag VG2 IKT-servicefaget forts. Bruker- og driftsstøtte Omfatter service i form av bruker- og driftsstøtte, samhandling med brukere og leverandører av IKT-systemer og -tjenester ved skriftlig og muntlig kommunikasjon på norsk og engelsk. IKT bruker- og driftsstøtte kjennetegnes ved systemforståelse, veiledning i problemløsning, håndtering av fortrolige opplysninger, avdekking av behov for opplæring, serviceinnstilling og evne til å kommunisere. Tilpasning av kommunikasjonen avhengig av situasjon og medium, og om den foregår med bruker eller teknisk fagpersonell. 26. desember 2018

Utkast til læreplan i felles programfag VG2 IKT-servicefaget forts. Virksomhetsutvikling Omfatter synliggjøring av muligheter og utfordringer ved bruk av IKT, og bruk av IKT som bidrag til verdiskapning og omstilling. Forbedring av arbeidsprosesser og bruk av IKT for å oppnå gevinster, ved kombinasjon av systeminnsikt, innsyn i og forståelse for arbeidsprosesser i en organisasjon inngår i faget. Faget tar videre for seg kartlegging av IKT-kostnader, undersøkelse av brukertilfredshet, kost/nyttevurdering, samt aktuelt regelverk og avtaler for videreutvikling av virksomheten og IKT-løsninger. 26. desember 2018

Installasjon, drift og vedlikehold Mål for opplæringen er at eleven skal kunne utarbeide en plan for en enkel systeminstallasjon med program- og maskinvare og nettverk skaffe til veie nødvendig program- og maskinvare, gjennomføre og dokumentere en enkel systeminstallasjon utarbeide et blokkskjema over systemets egenskaper og virkemåte vurdere installasjonen ut fra hensyn til sikkerhet, HMS, økonomi, tilgjengelighet og brukervennlighet planlegge og dokumentere drift og vedlikehold av en enkel systeminstallasjon utføre driftsoppgaver og daglig vedlikehold av en enkel systeminstallasjon bruke sentrale begreper på norsk og engelsk innen faget 26. desember 2018

Bruker- og driftsstøtte Mål for opplæringen er at eleven skal kunne behandle fortrolige opplysninger på en måte som er etisk forsvarlig og ivaretar personvernet dokumentere brukerstøttefunksjonen og servicenivået i som en del av samspillet med en organisasjon dokumentere enkle rutiner yte service ved å utføre brukerstøtte og kommunisere med brukere yte service ved å utføre driftsstøtte, kommunisere med leverandører og fagpersonell organisere og vurdere eget arbeid og egen læring veilede i bruk av kontorstøttesystemer bruke og delta i kunnskapsnettverk for kunnskapsutvikling i en organisasjon veilede i bruk av kunnskapsbaser og hjelpefunksjoner gjennomføre og dokumentere en analyse av henvendelser for å avdekke behov for opplæring og brukerveiledninger dokumentere og gjøre tilgjengelig rutiner for kjente løsninger på problemer for bruk i bruker- og driftsstøtteoppgaver 26. desember 2018

Virksomhetsutvikling Mål for opplæringen er at eleven skal kunne dokumentere IKT- bruk i egen organisasjon innhente informasjon om og gi råd og veiledning ved innhenting og bruk av relevant tilgjengelig informasjon i forbindelse med planlegging av nye systemløsninger dokumentere kost/nytteverdi av tilgjengelige IKT- ressurser gjennomføre en undersøkelse av brukertilfredshet og vurdere resultatet opp mot organiseringen av brukerstøtten og avtalt tjenestekvalitet utarbeide enkle makroer og maler for å forenkle arbeidsoppgaver gjennomføre en undersøkelse av skjulte IKT-kostnader i en virksomhet og foreslå tiltak for å redusere disse utnytte relevante forskrifter, lover og standarder for bruk av IKT til videreutvikling av virksomheten gjøre bruk av en avtale for kjøp eller vedlikehold av IKT-systemer eller -tjenester 26. desember 2018

Veien framover Programfag og læreplaner VG2 – til høring våren 06 Programfag og læreplaner VG3 – til høring høsten 06 2 – 3 mrd til informasjon, opplæring av instruktører og prøvenemnder mv fram til 2008 Rådet tror faget kan bli svært populært Forslag til kryssløp fra alle VG1 26. desember 2018

IKTDF er 8. størst per 31.12.05 26. desember 2018

…… hva vil du med faget Jan Helge? 26. desember 2018

Muligheter for næringslivet Store ambisjoner for faget – Næringslivet i dag tar i stor grad bruk av ny teknologi Lønnsomheten er avhengig av effektiv utnyttelse av teknologi og kompetanse blant medarbeiderne Kompetanseoverføring fra skole til lokalt næringsliv Mulighet til å knytte til seg personer som kan ikt uten å ha ingeniør utdannelse Bedrifter sparer kostnader Bedriften får inn høy faglig kompetanse og motiverte elever Forståelse for næringslivets behov økes 26. desember 2018

Muligheter for eleven Store ambisjoner for faget faget bør være det mest populære faget innen tre år Elever blir verdsatt for den kompetansen skolen gir dem og det de bidrar med for lokal verdiskapning De får en fleksibel utdannelse som har en sterk forankring i den praktiske hverdagen De ser hva nytteverdien er med en gang Bedriften får inn høy faglig kompetanse og motiverte elever De er med på å skape verdi i lokalsamfunnet og ser resultatene av sitt arbeid Selvstendige elever. 26. desember 2018

Muligheter - lærere 26. desember 2018