Utforskende undervisning A – Forarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Engasjement og undring B – Samarbeid
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Den gode overgangen A – Forarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Utforskende undervisning A – Forarbeid Modul 3 Utforskende undervisning A – Forarbeid

Mål Målet med denne modulen er at deltakerne skal få innsikt i hvorfor forskning anbefaler å legge vekt på «Utforskende matematikkundervisning» Skal få kunnskap om hva som ligger i en slik form for undervisning planlegge, gjennomføre og reflektere over et undervisningsopplegg der elevene arbeider utforskende

Individuelt 45 minutter Les artikkelen «Utforskende matematikkundervisning». Tenk på din egen undervisning. Har du praktisert utforskende undervisning i den betydningen du finner i artikkelen? Gi eksempler hvis du har. Noter noen stikkord som du tar med deg til B – Samarbeid.

Utforskende undervisning B – Samarbeid Modul 3 Utforskende undervisning B – Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er at deltakerne skal få innsikt i hvorfor forskning anbefaler å legge vekt på «Utforskende matematikkundervisning» hva som ligger i en slik form for undervisning planlegge, gjennomføre og reflektere over et undervisningsopplegg der elevene arbeider utforskende

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Drøfte teori 30 minutter Analysere en undervisningssituasjon Prøve ut en aktivitet Planlegge undervisning Total tidsbruk 120 minutter

Drøfte teori 30 minutter

Individuelt 5 minutter Se over notatene du har gjort til artikkelen: Tenk på din egen undervisning. Har du praktisert undersøkende undervisning i den betydningen du finner i artikkelen? Gi eksempler hvis du har.

Gruppearbeid 15 minutter Del refleksjoner rundt artikkelen. Ta utgangspunkt i notatene du har gjort underveis. Velg en fra gruppen som trekker fram to momenter gruppen vil dele i plenum.

Plenum 10 minutter Gruppene presenterer de momentene de har notert. Drøft momentene som blir trukket fram. Noter stikkord som dere kan ta opp igjen under D – Etterarbeid.

Analyser en undervisningssituasjon 30 minutter

Introduksjon til trigonometri Tenk gjennom følgende spørsmål mens dere ser filmen: Er det samsvar mellom det artikkelen beskriver som utforskende undervisning og det du ser på filmen? Hvorfor/ hvorfor ikke? Pek på situasjoner fra filmen som du mener underbygger dine vurderinger og refleksjoner. Del refleksjoner i plenum.

Prøve ut en aktivitet 30 minutter

Magisk trekant Individuelt 15 minutter Plasser tallene 1-6 i en trekant slik at summen av tallene langs de tre kantene er den samme. Løs oppgaven på egen hånd. Fins det flere løsninger? Kan oppgaven utvides på noen måte? Eksempel på trekant uten lik sum av tallene på kantene.

Drøft Gruppe 15 minutter Diskuter ulike løsninger, strategier og utvidelser. Fins det flere løsninger? Hva skal regnes som ulike løsninger? Hvor mange forskjellige løsninger er det? Hvordan begrunne at man ha funnet alle løsningene? Hvordan kan man arbeide med en slik oppgave? Kan oppgaven utvides på noen måte?

Planlegge ei undervisningsøkt med egne elever 30 minutter

Støttemateriell Til hjelp under planleggingen kan dere benytte dokumentet som både beskriver aktiviteten «Magisk trekant» og peker på muligheter for utvidelse.

Planlegge i grupper Diskuter bruk av aktiviteten dere velger i egen undervisning. Hvordan skal elevene settes i gang? Hvordan skal de organiseres? Hvordan skal lærer veilede elever som ikke kommer i gang, står fast eller anser seg som ferdig? Hvordan kan elevene komme til å svare på oppgaven? Hvordan kan oppgaven utvides? Gruppen planlegger sammen et undervisningsopplegg med den valgte aktiviteten. Opplegget skal gjennomføres før neste samling.

Under utprøvingen med elever Gjennomfør den planlagte aktiviteten der du bruker utforskende undervisning. Under gjennomføringen skal du reflektere over om elevene kommer i gang og er motivert hvordan du kan veilede elevene uten å ta fra dem egen utforsking Lag et kort refleksjonsnotat til økta. Ta med notatet til D – Erfaringsdeling.

Utforskende undervisning D – Etterarbeid Modul 3 Utforskende undervisning D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er at deltakerne skal få innsikt i hvorfor forskning anbefaler å legge vekt på «Utforskende matematikkundervisning» hva som ligger i en slik form for undervisning planlegge, gjennomføre og reflektere over et undervisningsopplegg der elevene arbeider utforskende

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Erfaringsdeling i grupper 40 minutter Oppsummering i plenum 30 minutter Veien videre og neste modul 5 minutter Total tidsbruk 75 minutter

Erfaringsdeling i grupper 40 minutter

Erfaringer fra utprøving 20 minutter Del erfaringene fra utprøvingen i grupper på 3-4. Gikk opplegget som planlagt? Hva kan eventuelle avvik skyldes? Ble elevene engasjert? Hva bygger du din vurdering på? Fikk du fram elevenes forslag, forklaringer og tenkemåter? Gi konkrete eksempler. Hvilke utfordringer møtte du under gjennomføringen?

Spørsmål til drøfting i gruppen 20 minutter På hvilken måte og i hvilket omfang har dere undervist etter prinsippene for utforskende matematikkundervisning? Hvordan vil dere øve på å legge opp undervisningen mer utforskende enn dere gjør i dag? Hvilke styrker og svakheter ser dere ved det dere har gjort før? Hva kan dere bli bedre på? Hver gruppe noterer tre punkter dere vil jobbe videre med. Punktene deles med resten av kollegiet.

Oppsummering i plenum 30 minutter

Oppsummering i plenum Hver gruppe deler et par erfaringer med kollegene. Lag et notat med felles erfaringer og de stikkordene dere har notert under B – Samarbeid. Vil noe av det dere har arbeidet med i denne modulen få innvirkning på skolens utviklingsplan? Hvilke endringer eller justeringer skal dere i så fall gjøre?

Veien videre og neste modul 5 minutter

Veien videre og neste modul Bli enige om hvilken pakke dere nå skal arbeide med og se hva som skal forberedes (A) til neste samling. Pakken “Å lede faglige samtaler i matematikk” passer som en fortsettelse.