NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kampen for likelønn. Trondheimskonferansen Kampen for likelønn Trondheimskonferansen Siri Jensen.
Advertisements

Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
Strukturell diskriminering Mot et proaktivt vern internasjonalt - EF traktaten artikkel FNs kvinnekonvensjon, artikkel 2,3 og 5 - FNs rasekonvensjon.
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
Offentlig tjenestepensjon Et kritisk blikk på rapport fra ASD av desember 2015 Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 11/1 – 2016 Stein Stugu.
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
Seksjon kontor og administrasjon TEMAKURS LIKESTILLING.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Tillitsvalgtes ved under omstilling Sørmarka 20. april 2016 Thomas Sandvik.
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
Grunnlag for hovedoppgjøret 2016 Tariffkonferanse for ABELIA Olavsgård,
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
FAGFORBUNDET BUSKERUD TARIFF 2010 Tariffkonferanse på Storefjell 14. – 15. oktober 2009.
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
YRKESORGANISASJONENES SENTRALFORBUND Fra  Tariff 2006  Utvalgsarbeid  Tariff 2007  HA 2007  Tariff 2008.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Innsyn og adgangsbegresning
Lokale forhandlinger i staten
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Omorganisering / endringer i styringslinje
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
Systemavgrensing og aktøranalyse
Kontor –og administrasjonsfaget i konkurranse med høyere utdanning
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Arbeidsmetodikk Grunnopplæring 2 Klikk for å skrive dato
Familieråd En for alle, alle for en
Arbeidsgivers styringsrett
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Hva er et tariffoppgjør?
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Likelønn og kjønns- diskriminering
Arbeidsinnvandring i landbruket Stiklestad
HMS © Caritas Norge..
WTO 149 land er medlemmer, de fleste fattige U-land
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Uførereformen: Hva skjedde?
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Partsammensatt samarbeidsutvalg 09. mars 2015
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Gülay Kutal, Hos Nei til EUs kvinneutvalg
Ymse om regelverksutvikling
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Folketrygden - alderspensjon
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Utredningsgruppe samferdsel
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Utskrift av presentasjonen:

NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD Av professor Hege Brækhus, Universitetet i Tromsø 26.12.2018

Likestillingslovens § 5: Kvinner og menn i samme virksomhet skal ha lik lønn for samme arbeid eller arbeid av lik verdi. Lønnen skal fastsettes på samme måte for kvinner og menn uten hensyn til kjønn.        Retten til lik lønn for samme arbeid eller arbeid av lik verdi gjelder uavhengig av om arbeidene tilhører ulike fag eller om lønnen reguleres i ulike tariffavtaler.        Om arbeidene er av lik verdi avgjøres etter en helhetsvurdering der det legges vekt på den kompetanse som er nødvendig for å utføre arbeidet og andre relevante faktorer, som for eksempel anstrengelse, ansvar og arbeidsforhold.        Med lønn menes det alminnelige arbeidsvederlag samt alle andre tillegg eller fordeler eller andre goder som ytes av arbeidsgiveren.        Kongen kan i forskrifter gi nærmere regler for hva som regnes som samme virksomhet i stat og kommune. 26.12.2018

Ifølge nemnda er ulik lønn likevel tillatt dersom den har et saklig formål uavhengig av kjønn, og den er egnet, nødvendig og ikke uforholdsmessig inngripende i forhold til formålet. 26.12.2018

Kvinners lønn som andel av menns lønn etter utdanning 1997 – 2005 26.12.2018

Fra nemndas argumentasjon: Det vises også til Ot.prp. nr. 77 (2000-2001), s. 59 der det understrekes at likestillingsloven ikke er ment å brukes til generelle oppjusteringer av lønn for hele yrkesgrupper. Videre vises det til at spørsmålet om hvordan problemene knyttet til lønnsforhold i typiske kvinneyrker kan løses, er under politisk behandling, jf. NOU 2008:6 Kjønn og lønn. 26.12.2018

Ot. Prp nr 77 (2000-2001) s. 59. Resultatet av en sammenlikning på tvers av faggrenser eller tariffavtaler vil bare ha konsekvenser for de enkelte arbeidstakere som er parter i saken; eventuelle oppjusteringer av hele yrkesgrupper må skje i forhandlingene…. En eventuell generell oppjustering av lønn for en hel yrkesgruppe vil måtte skje gjennom sentrale forhandlinger mellom partene. Man skal imidlertid ikke se bort fra at avgjørelser i enkeltsaker kan gi argumenter i forhandlingene som taler for heving av enkelte kvinnedominerte yrkesgrupper. 26.12.2018

Likelønnskommisjonens forslag nr.2 Myndighetene og partene i arbeidslivet gjennomfører et lønnsløft for utvalgte kvinnedominerte yrkesgrupper i offentlig sektor. En forutsetning for å gjennomføre lønnsløftet, er at det etableres en avtale mellom partene om at lønnsveksten i offentlig sektor kan være høyere enn i privat sektor, og at nye relative lønnsforhold mellom grupper ikke utløser kompensasjonskrav. Lønnsløftet kan ikke gjennomføres administrativt fra myndighetenes side alene. Lønnsløftet går ut på at det bevilges friske midler over statsbudsjettet, om lag 3 milliarder, som i forbindelse med en tariffrevisjon skal brukes til å heve lønnsnivået for kvinnedominerte yrkesgrupper i offentlig sektor. Det nye nivået på offentlige lønnsutgifter videreføres. 26.12.2018

Takk for oppmerksomheten! 26.12.2018