Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norsk Folkehjelp Den globale virkeligheten. Norsk Folkehjelp Sentrale temaer Risikofaktorer og trusler Tusenårsmålene De største utfordringene: –Hva vil.
Advertisements

Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
«Byen» - et læringsspill for elever i ungdomsskolen om samfunn, skatt og arbeidsliv.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Ludvigsenutvalget NOU – fremtidens skole Hovedspørsmålene i utredningen er følgende: Hvilke kompetanser vil være viktige for elevene i skolen,
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
 Verdens største solidaritetsaksjon arrangert av, med og for ungdom  Ungdom i Norge gir én dag av egen utdanning for å bidra til å gi utdanning til.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Regional planstrategi
Bygging av Gjestehus i Gbecohn, Liberia
Kommunikasjonsstrategi
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Effektiv undervisning
Eilert Sundt videregående skole
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
Berit Lien seniorrådgiver
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
International Environment and Development Studies
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Statssekretær Jens Revold
Velkommen!.
Utdanning som sprenger grenser
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Bærekraft og global bevissthet
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Ny læreplan… Høst 2017.
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Ny vri Kany, Lene og Mona.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Arbeid for å gjøre Nordland universelt utformet
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Glimt fra et skolesamarbeid i ungdomsskolen
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Montessori og teknologi
Digitalt læringsmiljø
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Utdanning som sprenger grenser
Vil du jobbe på Ås ungdomsskole?
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Overordna del – verdiar og prinsipp i grunnopplæringa
Critical Literacies and Awareness in Education
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Together, we see a world where people unite and take action to create lasting change — across the globe, in our communities, and in ourselves. Together,
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell Ved Marianne Støle-Nilsen, lektor og seniorrådgiver i Sex og Politikk marianne@sexogpolitikk.no

Nye læreplaner – nye muligheter Fra overordnet del: «Opplæringen skal gi elevene forståelse for sammenhengen mellom demokrati og sentrale menneskerettigheter som ytringsfrihet, stemmerett og organisasjonsfrihet. (...) Skolen skal stimulere elevene til å bli aktive medborgere, og gi dem kompetanse til å delta i videreutviklingen av demokratiet i Norge.» «Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i skolen skal legge til rette for at elevene kan forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og hvordan de kan håndteres. (...) Temaet rommer problemstillinger knyttet til miljø og klima, fattigdom og fordeling av ressurser, konflikter, helse, likestilling, demografi og utdanning. Elevene skal lære om sammenhengen mellom de ulike aspektene ved bærekraftig utvikling.»

Hva er FNs bærekraftsmål?

Hva er seksuelle rettigheter?

Hvilke bærekraftsmål er mest relevante for seksuell og reproduktiv helse og rettigheter? SDG 3, helse: #3.7 Innen 2030 sikre allmenn tilgang til tjenester knyttet til seksuell og reproduktiv helse, herunder familieplanlegging og tilhørende informasjon og opplæring, og sikre at reproduktiv helse innarbeides i nasjonale strategier og programmer. SDG 5, likestilling: #5.6 Sikre allmenn tilgang til seksuell og reproduktiv helse samt reproduktive rettigheter, som avtalt i samsvar med handlingsprogrammet fra den internasjonale konferansen om befolkning og utvikling, handlingsplanen fra Beijing og beslutningsdokumentene fra deres respektive tilsynskonferanser.

Men også bærekraftsmål 4, utdanning ++ #4.7 Innen 2030 sikre at alle elever og studenter tilegner seg den kompetanse som er nødvendig for å fremme bærekraftig utvikling, blant annet gjennom utdanning for bærekraftig utvikling og livsstil, menneskerettigheter, likestilling, fremme av en freds- og en ikkevoldskultur, globalt borgerskap og verdsetting av kulturelt mangfold og kulturens bidrag til bærekraftig utvikling #17, samarbeid for å nå målene blir ekstra viktig siden tematikken hører til flere sektorer og mål SRHR henger også sammen med #1 fattigdom, #6 rent vann og sanitærforhold, #8 arbeid og vekst ++

Nytt undervisningsmateriell for ungdomsskolen Støtte fra Norad Formål: ”Bevilgningens formål er å bidra til økt debatt om norsk utviklingspolitikk og til økt kunnskap om globale spørsmål knyttet til fattigdom, menneskerettigheter og demokrati.” Forstå egne rettigheter i internasjonalt perspektiv Engasjement for bærekraftsmålene (3, 4 og 5 spesielt) Forstå hvorfor SRHR er sentralt for samfunnsutvikling

Om undervisningsmateriellet Prosess: Kartlegging, kvalitetssikring, mange aktører Gratis tilgjengelig ved registrering på www.sexogpolitikk.no Kan brukes i mange fag – spesielt samfunnsfag, norsk, engelsk, KRLE og naturfag - og til de tre tverrfaglige temaene. Velegnet for tverrfaglig arbeid. Kan tilpasses – fleksibelt for bruk Vektlegger kritisk tenkning, engasjement, menneskerettigheter, demokratiske ferdigheter – og linken ute og hjemme, individ og samfunn Elevene skal forstå sammenhenger – og sin egen rolle i både lokalsamfunnet og verden!

Lærerversjon

Elevversjon

Introoppgaver/temaoppgaver

www.sexogpolitikk.no