Fokus på klima og miljø i transportsektoren

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Advertisements

Bioenergiens plass I det norske energibildet
Norge og EU i internasjonalt miljøsamarbeid
Byr EUs nye klima- og energipolitikk på problemer eller muligheter for Norge? Per Ove Eikeland EBL seminar: Energibransjen - Norges svar på klimautfordringen.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Klima og fallskjermhopping
Harald Throne-Holst Forbruksvarer med CO 2 - merking Synspunkt fra forbruksforskningen Presentasjon for politisk ledelse i BLD, 14. januar 2008.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
VESTLANDSFORSKING Kommunene som aktør i klimapolitikken - noen internasjonale erfaringer Foredrag på seminaret ”Hva betyr liberalisering av kraftmarkedet.
Er evig vekst i luftfarten mulig?
eksempler på HMS-faktorer:
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Ressurser og livsløpsanalyser, Indre miljø
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
Hvordan takle miljøutfordringene – et bedriftseksempel Fellesforbundets industrikonferanse 25. januar 2006.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
Kommuneplan for Drammen –”Bærekraft skal være et grunnleggende prinsipp når bysamfunnet utvikles. Fortsatt vekst i Drammen møter utfordringer.
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
Fornybar kraft og varme
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
EUs kvotehandelsystem - kan det kutte utslippene Ved Anders Haug Larsen Klimarådgiver i Norges Naturvernforbund.
Fredrikstad 7. september 2005
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Handlingsprogrammet. Intensjonsavtalen Bidra til å redusere energibruken i eksisterende og ny boligbebyggelse, næringsbygg og offentlige bygg gjennom.
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
Bærekraftig transport: Fysisk planlegging, livsstil eller teknologi?
Arbeidsmøte: Mål, tiltak og effekt Fellessamling Grønne energikommuner og Livskraftige kommuner.
Klimaregnskap for kommunene..::Nettverksamling mars Bodil Motzke10.mars 2009.
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
Oslos strategi frem mot nullutslippsbyen Bioenergi – til transport!
Arkitektenes hus, Oslo BIOenergi – viktig for fremtidens fornybare energisystem Hrefna Johannesdottir Energigården – Senter for bioenergi.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Klima og Miljø Postkomskolen Introduksjonskurset
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
AER, møte i komité 1 Abruzzo, Italia AER Norge 3.11 v/ Per Inge Bjerknes og Sanna Sarromaa Trendsetterne Sanna & Per Inge Montesilvano.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
1 Møte i Finansdepartementet 28. februar 2012 Cato Kjølstad Daglig leder Norsk Bioenergiforening.
Nasjonal transportplan
Energibruk til transport
Sirkulær økonomi - sett fra Miljødirektoratet
Klimakvotene spres! Overblikk og bakgrunn Jørgen Wettestad
Åste Marie Skullerud Avdelingsdirektør, Statsforvaltningsavdelingen
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Kina den nye klimakjempen?
Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016
Klimasmart bruk av drivstoff i landbruket
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Materialgjenvinning av byggavfall
klimaplanen. Oppnevning av saksordfører
Allmenningens tragedie
Biodrivstoff - kommentar
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Norsk klimapolitikk i komparativt perspektiv
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimafotavtrykk i kommunane
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Økonomiske virkninger av EUs energi- og klimapolitikk
Klimakur 2020: Faggruppen for klimatiltak 2020
- rene industriprosesser
Næringslivets klimahandlingsplan – virkemidler for utslippsreduksjoner
Næringslivet har miljøansvar
Drivstofforbruk og CO2-utslipp
Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018
Utskrift av presentasjonen:

Fokus på klima og miljø i transportsektoren 25. desember 2018 Fokus på klima og miljø i transportsektoren Knut F. Kroepelien, Miljøråd, EU-delegasjonen Brussel Trøndelag 6. september 2012

Innledning – eksternaliteter, transport og EØS Forurensning Klimagassutslipp Støy Avfall Habitatødeleggelser (Ulykker og helse)

Overordnede politiske strategier i EU Europa 2020 – grønn vekst Veikart ressurseffektivitet Veikart klima 2050 Veikartene for transport og energi 2050 Klima- og energipakken (2008)

Aktuelle problemstillinger Sektorer: Veitransport, skipsfart, luftfart og (bane) Livsløpsanalyser: Produksjon, transport, bruk, avfall Gulrot og pisk: statsstøtte og avgifter - subsidiaritet Særlig aktuelle problemstillinger CO2-krav til konvensjonelle drivstoff (MD) Biodrivstoff og ILUC (MD) Revisjon av tekniske kjøretøykrav for CO2 (SD) Revisjon av EUs takdirektiv for luftforurensning (MD) Veiprisingsregelverket og energiskattedirektivet (SD/ FIN)

CO2-krav til konvensjonelle drivstoff Drivstoffkvalitetdirektivet 2008 6% reduksjon i CO2-intensitet fra referanseår til 2020 Hvordan måle effektivitet? Forslag med standardverdier i 2010 (85 g/kJ Nordsjø, XXX g/Kj oljesand) i 2011 Rapportering fra private aktører til nasjonale myndigheter Ny konsekvensutredning i 2012 Noen spørsmål fra Norge

Biodrivstoff og ILUC Mål om 10% fornybart i 2020 Bærekraftskriterier for biodrivstoff klimagevinst i %, noen typer opprinnelse godskrives ikke (LUC) - skog/torv Godkjenning av sertifiseringssystemer for biodrivstoff ILUC – indirekte konsekvenser (fortrengingseffekter) ILUC-faktor for alle typer biodrivstoff? Krav til økt klimagevinst i % ? – palmeolje, soyaolje, raps Andre alternativer for å avgrense geografisk/opprinnelse

Tekniske kjøretøykrav Personbiler 130 g/km til 95 g/km i 2020 – revisjon av regelverk (klimameldingen 85 g/km i 2020, snitt for nye) Lette varebiler 175 g/km i 2017, 147 g/km i 2020, revisjon 2013 Lastebiler 6% av samlede utslipp uten virkemidler, planlagt 2013 NRMM Skip og fly - energieffektivitetskrav

Veiprising og energiskatt Veitransport dagens Eurovignette Revisjon Fly og skip Luftfarten er inne i ETS Skip vil få virkemidler i 2013 – innlemmelse i ETS? Energiskattedirektivet - revisjon

Oppsummering i et globalt perspektiv Livsløpsanalyser er vanskelige, særlig når produkter krysser landegrenser, men nødvendige både for prising av CO2 og annen ressursbruk Virkninger for tredjeland (Canada, USA og Indonesia/Malaysia) er politisk kontroversielle for EU Lammelsen i klimaforhandlingene globalt tilsier økt nasjonal og regional virkemiddelbruk i en overgangsfase Dobbel virkemiddelbruk florerer i EU Kan transport innlemmes ytterligere i kvotesystemet på sikt?