Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Biodrivstoff - kommentar

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Biodrivstoff - kommentar"— Utskrift av presentasjonen:

1 Biodrivstoff - kommentar
Knut Einar Rosendahl Handelshøyskolen, NMBU Tilknyttet SSB og CREE CREEs Dialogseminar 8. desember 2016 Norwegian University of Life Sciences

2 Biodrivstoff reddet regjeringen
Satsing på biodrivstoff viktig element i budsjettavtalen: Omsetningspåbud skal økes fra 5,5% i dag til: 7% i 2017 20% i 2020 Fokus på “avansert biodrivstoff” (avfall fra skognæringen) Biodrivstoff må oppfylle EU’s bærekraftskriterier Må redusere klimagassutslipp med minst 35% 50% fra 2017; 60% fra 2018 Avgift på biodrivstoff Biodrivstoff som regnes inn i omsetningspåbudet må betale veibruksavgift

3 Satsing på biodrivstoff = bra klimapolitikk?
To sentrale spørsmål: Kommer biodrivstoff i tillegg til, eller i stedet for, fossilt drivstoff? Hvor klimavennlig er biodrivstoff?

4 Biodrivstoff: I tillegg til, eller i stedet for, fossilt drivstoff?
Er forbruket av drivstoff helt uavhengig av prisen? I så fall: Biodrivstoff erstatter fossilt drivstoff 100%  Omsetningspåbud på 20% betyr 20% mindre bensin/diesel Forbruk av drivstoff lite prisfølsomt på kort sikt, men mer følsomt på lang sikt Tittel på presentasjon Norwegian University of Life Sciences

5 Biodrivstoff: I tillegg til, eller i stedet for, fossilt drivstoff?
Politikk-innretning og kostnader også viktig Omsetningspåbud gir høyere pumpepris enn subsidier/avgiftsfritak for biodrivstoff  Vil i større grad redusere forbruk av bensin/diesel Greaker, Hoel og Rosendahl (2014): Omsetningspåbud kan føre til redusert samlet drivstofforbruk Jo dyrere biodrivstoff er, jo høyere blir pumpeprisen for et gitt omsetningspåbud Subsidiering av biodrivstoff som regnes inn i omsetningspåbudet fører til økt bruk av bensin/diesel Tittel på presentasjon Norwegian University of Life Sciences

6 Hvor klimavennlig er biodrivstoff?
Generelt: Veldig stor variasjon i klimareduksjon EU’s bærekraftkriterier: 35%  60% klimareduksjon Burde egentlig betalt redusert CO2-avgift – basert på klimareduksjonen Hva er egentlig klimareduksjonen når man tar hensyn til indirekte markedseffekter som er vanskelig å fastslå? «Ren» produksjon selges til Europa, mens «skitten» selges andre steder? Indirekte effekter på arealendringer Tittel på presentasjon Norwegian University of Life Sciences

7 Hvor klimavennlig er biodrivstoff?
Mulig alternativ strategi: Tilbudssidepolitikk Stimulere bærekraftig produksjon som ellers ikke ville blitt realisert Kan ha positive indirekte markedseffekter Hva med biodrivstoff fra norsk skog? Økt hogst betyr mindre karbon-binding  uheldig klimaeffekt Hva med albedo-effekten? Bruk av skogavfall kan være god ressursutnyttelse Begrenset potensiale (?) Økt lønnsomhet i skognæringen  økt avvirkning? Tittel på presentasjon Norwegian University of Life Sciences

8 TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!


Laste ned ppt "Biodrivstoff - kommentar"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google