Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Advertisements

Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Ansvar og prosesser i skolen
Informasjonsplikt og uttalerett
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Kristiansand ,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
VELKOMMEN til foreldremøte Vg september 2010.
Prosjekt «Innenfor skolen» 1. Tema for timen:  Bakgrunnen for prosjektet  Hva prosjektet går ut på i praksis  Hva vet vi om utprøvingen per dags dato.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Foreldremøte 9.trinn Ranvik ungdomsskole 25. september 2016.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
VISJON: Kompetanse for alle i mulighetens skole VELKOMMEN TIL BLOKKHAUGEN SKOLE.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Opplæringsloven kapittel 9a – elevenes skolemiljø - Hvilke rettigheter har du? Kjersti Botnan Larsen, Utdanningsdirektoratet
LANDSOMFATTENDE TILSYN 2015 TILSYN MED KOMMUNENS HELSE- OG OMSORGSTJENESTER TIL MENNESKER MED UTVIKLINGSHEMMING.
Ås videregående skole Visjon: Et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode Velkommen til Ås videregående skole Visjon: Et mangfoldig læringsfelleskap.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
Sosialpedagogikk på Manglerud
Samarbeid mellom skole og barnevern
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Velkommen til Foreldremøte for 10. trinn
FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
SU – Mortenstua skole skoleåret
Nye føringer – nye muligheter
Elevenes skolemiljø.
Grunnlaget for innspillet
Whopp WHOPP er en aktivitetskonkurranse mellom videregående skoler og ungdomsskoler i Oppland. Den gjennomføres i koblingen til de olympiske grunnverdiene.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Opplæringslova kapittel 9A
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Rapport: Å ville utvikle skolen
VELKOMMEN TIL NYTT SKOLEÅR Trøgstad ungdomsskoles visjon:
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Møte for foresatte 10.trinn
Velkommen til August 2017.
Overgang barneskole ungdomsskole
Verktøy og virkemidler for et bedre skolemiljø?
Roy Wiken Fagsjef utvikling og oppfølging Oppvekstdirektørens stab
Invitasjon til foreldrenettverk 7.trinn:
Fellesmøte Fellesmøte.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Den lovgivende makten i Norge
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Trygt og godt skolemiljø
Oppstart SU Jevnakerskolene
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Foreldreundersøkelsen 2018
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Smestad skole Velkommen til Osloskolen! Smestad skoles visjon: Trygge og samhandlende elever med kompetanse for fremtiden lene.
ABC FOR FORELDREKONTAKTER
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
Velkommen!.
Matematikk på ungdomstrinnet
System for godt læringsmiljø
Sentrale lover og regler
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Samarbeidsmøte – konstituering fau
Elevenes rettigheter og plikter
Oslostandard for samarbeid hjem–skole
Merethe Hegg Johnsen, ansatt som ressursperson i Målselv kommune for satsningen Inkluderende barnehage- og skolemiljø To hovedmål: -Styrke vår kompetanse.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Seniorråd og ny Kommunelov
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg

Hva er formålet med et skolemiljøutvalg? øke deltakelsen fra elevene, foreldrene, skolen og de ansatte i arbeidet med skolemiljøet gi råd til skolen om skolemiljøet ikke fatte bindende vedtak be skolen sette inn tiltak for å bedre det fysiske og psykososiale miljøet Alle skoler har plikt til å ha et skolemiljøutvalg etter opplæringsloven kapittel 11.

Hvorfor delta i skolemiljøutvalget? Du får informasjon om alle forhold som har vesentlig betydning for skolemiljøet. Du får uttale deg, komme med forslag og stemme i saker som gjelder skolemiljø. Du deltar i planlegging og gjennomføringen av det systematiske arbeidet med helse, miljø og sikkerhet i skolen.

Hva kan utvalget påvirke og bidra med? godt fysisk miljø godt psykososialt miljø ordensreglement brukerundersøkelser be om tiltak for å bedre forhold ved skolen trivselstiltak

Hvem deltar i utvalget? Grunnskole elevene foreldrerådet skolens ansatte skolens ledelse kommunen Elevene og foreldrene skal tilsammen være i flertall. Videregående skole elevene skolens ansatte skolens ledelse fylkeskommunen Elevene skal være i flertall.

Godt fysisk skolemiljø Skolens inne- og utemiljø: lysforhold, støy, temperatur, hygiene, luft, utearealer, lekeapparater, tilgang til rent drikkevann, gode rammer rundt skolemåltidet m.m. Skolen skal kontrollere at miljøet er bra, og arbeide for å fremme elevenes helse, miljø og trygghet. Opplæringsloven § 9a-2 og § 9a-4 og forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler m.v.

Godt psykososialt skolemiljø Et godt skolemiljø handler om hvordan ansatte og elever oppfører seg overfor hverandre på skolen. Skolemiljøet skal fremme helse, trivsel og læring. Skolen skal ha så gode rutiner at eventuelle krenkelser oppdages raskt, og tiltak som settes inn skal være egnede, lovlige og tilstrekkelige. Opplæringsloven § 9a-3 og § 9a- 4