Å starte med slutten B - Samarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Valgfag innsats for andre
Advertisements

Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Å starte med slutten B - Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Utskrift av presentasjonen:

Å starte med slutten B - Samarbeid Modul 2 Å starte med slutten B - Samarbeid

Mål Målet med denne modulen er å bli kjent med modellen for utvidet klasserom og hvordan denne kan brukes som et verktøy for å planlegge undervisning som involverer andre læringsarenaer. Dere skal øve dere på å identifisere hvilken kompetanse elevene trenger for å løse et gitt oppdrag og utforme kjennetegn på ei god løsning.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Oppsummer forarbeidet 15 minutter Faglig påfyll 20 minutter Fra oppdrag til undervisning 25 minutter Planlegg egen undervisning 30 minutter Totalt 90 minutter

Oppsummer forarbeidet i grupper 15 minutter

Å starte med slutten Bruk notatene fra forarbeidet og diskuter i grupper: Ga artikkelen deg noen nye tanker om utforminga av ditt eget oppdrag? Gjennom punkt 1–4 la lærerne rammene for undervisningsopplegget. Først i punkt 5 planla de selve innholdet. Hvordan stemmer dette med dine egne erfaringer knyttet til planlegging av undervisning som involverer andre læringsarenaer? Oppsummer i plenum.

Faglig påfyll 20 minutter

Hva går typisk galt? Når man skal ta i bruk læringsarenaer utenfor klasserommet, er det noen typiske fallgruver som går igjen: Aktivitetene utenfor klasserommet gir ikke elevene anledning til å delta aktivt i læringsprosessen. Omvisning av lærer eller ekstern fagperson Foredrag fra ekstern fagperson Lærerstyrte ekskursjoner Det er manglende for- og etterarbeid. Dette gjør det vanskelig for elevene å gjøre koblinger mellom klasserommet og de andre læringsarenaene. Eventuelt samarbeid mellom lærer og ekstern fagperson handler om logistikk og ikke om undervisningens mål og innhold. (Remmen og Frøyland, 2017)

Hjelp til å unngå fallgruvene For å unngå de typiske fallgruvene kan modellen dere leste om i forarbeidet være til hjelp. Modellen for utvidet klasserom består av seks punkter og er et verktøy for å planlegge undervisning som involverer andre læringsarenaer. Modellen kan gjøre det lettere å skape sammenheng mellom det som skjer i og utenfor klasserommet. Modellen legger til rette for at elevene deltar aktivt i egen læringsprosess.

Modellen for utvidet klasserom Velg tema. Finn fram til et oppdrag som elevene skal løse. Hvilke kunnskaper og ferdigheter trenger elevene for å løse oppdraget? Hva kan elevene gjøre på den andre læringsarenaen som de ikke kan gjøre i klasserommet? Velg aktiviteter som setter elevene i stand til å løse oppdraget. Velg aktiviteter for underveisvurdering.

Å starte med slutten I forrige modul lagde dere et oppdrag knyttet til et valgt tema, dermed har dere allerede bestemt målet. Oppdraget (målet for undervisninga) danner utgangspunktet for å planlegge innholdet i undervisninga.

Modellen for utvidet klasserom I forrige modul jobbet dere med punkt 1 og 2. Nå skal dere jobbe videre med punkt 3. Velg tema. Finn fram til et oppdrag som elevene skal løse. Hvilke kunnskaper og ferdigheter trenger elevene for å løse oppdraget? Hva kan elevene gjøre på den andre læringsarenaen som de ikke kan gjøre i klasserommet? Velg aktiviteter som setter elevene i stand til å løse oppdraget. Velg aktiviteter for underveisvurdering.

Tenk-par-del (6 minutter) Hva tenker du er forskjellen på kunnskap og ferdighet? Tenk: Tenk først hver for dere (1 minutt) Par: Snakk sammen to og to (2 minutter) Del: Oppsummer i plenum (3 minutter)

Kunnskap og ferdighet Dette er ikke fullstendige lister over mulige kunnskaper og ferdigheter, men eksempler for å forklare forskjellen mellom disse. Det er helt nødvendig å vite hvilken kompetanse elevene trenger for å løse oppdraget før dere begynner å planlegge innholdet i undervisninga. Kunnskap fakta nøkkelbegreper teorier formler Ferdighet metoder for innsamling av data/informasjon drøfte, argumentere, forklare… formidle løsning på oppdraget

Fra oppdrag til undervisning 25 minutter

Fra oppdrag til undervisning Med utgangspunkt i et felles eksempel på oppdrag skal dere nå øve på å identifisere hvilke kunnskaper og ferdigheter elevene trenger for å løse oppdraget.

Eksempelet er hentet fra Lektor2 og er opprinnelig laget for matematikk, naturfag og samfunnsfag på 9. trinn Vindusutskifting Nexans Rognan søker kvalifisert rådgivning vedrørende utskifting av vinduer Nexans Norway sin fabrikk på Rognan produserer kabler i mange forskjellige størrelser som blir solgt til kunder i ei rekke land over hele verden. Fabrikken har per i dag ei grunnflate på ca. 18 000 m2 og en høyde under taket på omtrent 7 meter. Videre er det satt et krav om at temperaturen innendørs skal holdes forholdsvis konstant, uansett vær og årstid. Siden oppstart og bygging av fabrikken i 1972, har mye blitt endret og forbedret underveis, men mye har også forblitt uendret. Vinduer har i liten grad blitt skiftet ut, slik at mesteparten av fabrikkens vinduer er de samme som da bygget ble satt opp. Her ønsker vi hjelp og gir dere dermed følgende oppdrag: Vil det være lønnsomt for Nexans Rognan å skifte ut fabrikkens gamle vinduer? Dere bes om å levere en rapport som inneholder deres anbefaling. Det forventes at anbefalinga begrunnes ut i fra økonomiske, sosiale og miljømessige perspektiver. Vi vil gjerne invitere dere til fabrikken for ei omvisning og eventuelle undersøkelser den 17. februar. Vi ønsker at dere presenterer deres løsning hos oss på fabrikken i uke 11. Med vennlig hilsen Nexans Norway

Fra oppdrag til undervisning (10 minutter) Med utgangspunkt i oppdraget dere nettopp leste skal dere jobbe med det utdelte planleggingsarket i grupper. Diskuter og skriv ned stikkord i kolonnen som heter kompetanse: Hvilke kunnskaper trenger elevene for å løse oppdraget? Hvilke ferdigheter trenger elevene for å løse oppdraget?

Vindusutskifting – forslag Kunnskaper: Materialene i ei bygning påvirker bygningens energiforbruk og inneklima. Bygningers energiforbruk har sammenheng med bygningers belastning på miljøet. Nøkkelbegreper: energiforbruk, u-verdi, areal, varmetap, watt, bærekraftig utvikling

Vindusutskifting – forslag Ferdigheter: Måle u-verdi Ta mål Beregne areal, varmetap, energiforbruk og -kostnader Analysere data Bruke regneark Lage grafiske framstillinger Argumentere for løsningen Utarbeide rapport og presentasjon Presentere resultatet for bedriften ved hjelp av for eksempel PowerPoint

Refleksjon i plenum Hvordan var deres forslag til kunnskaper og ferdigheter sammenliknet med de beskrevne forslagene? Jo mer konkrete dere er når dere setter opp hvilke kunnskaper og ferdigheter elevene trenger for å løse oppdraget, jo enklere blir det å planlegge innholdet i undervisningen!

Hva er ei god løsning på oppdraget? Når dere har satt opp hvilke kunnskaper og ferdigheter elevene trenger, er det viktig at dere selv går gjennom oppdraget og tenker på hvordan ei god løsning ser ut: Hva må ei god løsning på oppdraget inneholde? Hvilke kriterier skal brukes for å vurdere elevenes kompetanse? Dette må diskuteres med / gjøres kjent for elevene.

Planlegg egen undervisning 30 minutter

Planlegg egen undervisning Ta utgangspunkt i oppdraget du laget i modul 1. Jobb videre med planleggingsarket ditt: Hvilke kunnskaper og ferdigheter trenger elevene for å løse oppdraget? Hvilke kompetansemål skal elevene jobbe med gjennom oppdraget? Hva må ei god løsning på oppdraget inneholde? Ta med et utkast til D – Etterarbeid. Husk å være så konkret som mulig!

Å starte med slutten D - Etterarbeid Modul 2 Å starte med slutten D - Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er å bli kjent med modellen for utvidet klasserom og hvordan denne kan brukes som et verktøy for å planlegge undervisning som involverer andre læringsarenaer. Dere skal øve dere på å identifisere hvilken kompetanse elevene trenger for å løse et gitt oppdrag og utforme kjennetegn på ei god løsning.

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Del erfaringer i grupper 45 minutter Oppsummer i plenum 15 minutter Veien videre 10 minutter Totalt 70 minutter

Del erfaringer i grupper (45 minutter) Del erfaringer med utfylling av de tre kolonnene tilknyttet modul 2 i planleggingsarket, og gi hverandre innspill på ev. forbedringer som kan gjøres. Er det samsvar mellom oppdraget og kjennetegnene på ei god løsning? Er det tydelig sammenheng mellom oppsatte kunnskaper og ferdigheter og kompetansemålene? Vil elevene forstå hva de skal gjøre og hva de blir vurdert etter? Er oppdraget gjennomførbart hvis dere tenker på tida elevene skal få til rådighet? Noter punkter fra diskusjonen som dere vil dele med de andre.

Oppsummer i plenum (15 minutter) Hver gruppe deler noen punkter med de andre deltakerne.

Veien videre (10 minutter) Neste modul handler om hvilke typer aktiviteter, både i og utenfor klasserommet, som bidrar til dybdelæring. Dere skal øve på å planlegge, gjennomføre og observere slike aktiviteter. Se gjennom Introduksjon og A – Forarbeid i neste modul.

Kilder Remmen, K. B. og Frøyland, M. (2017). «Utvidet klasserom» – Et verktøy for å designe uteundervisning i naturfag. Nordina: Nordic studies in science education, 2017 (2), s. 218–229