Utforskende undervisning A – Forarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Den gode overgangen A – Forarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Utforskende undervisning A – Forarbeid Modul 3 Utforskende undervisning A – Forarbeid

Individuelt forarbeid 45 minutter

Mål Målet med denne modulen er at deltakerne skal få innsikt i hvorfor forskning anbefaler å legge vekt på «Utforskende matematikkundervisning» Skal få kunnskap om hva som ligger i en slik form for undervisning planlegge, gjennomføre og reflektere over et undervisningsopplegg der elevene arbeider utforskende

Individuelt 45 minutter Les artikkelen «Utforskende matematikkundervisning». Tenk på din egen undervisning. Har du praktisert undersøkende undervisning i den betydningen du finner i artikkelen? Gi eksempler. Noter noen stikkord som du tar med deg til B – Samarbeid.

Utforskende undervisning B – Samarbeid Modul 3 Utforskende undervisning B – Samarbeid

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Drøfte teori 30 minutter Analyser en undervisningssituasjon 15 minutter Prøve ut en aktivitet Planlegge undervisning Total tidsbruk 105 minutter

Drøfte teori 30 minutter

Individuelt 5 minutter Se over notatene du har gjort til artikkelen: Tenk på din egen undervisning. Har du praktisert undersøkende undervisning i den betydningen du finner i artikkelen? Gi eksempler hvis du har.

Gruppearbeid 15 minutter Del refleksjoner rundt artikkelen. Ta utgangspunkt i notatene du har gjort underveis. Velg en fra gruppen som trekker fram to momenter gruppen vil dele i plenum.

Plenum 10 minutter Gruppene presenterer de momentene de har notert. Drøft momentene som blir trukket fram. Noter stikkord som dere kan ta opp igjen under D – Etterarbeid.

Analyser en undervisningssituasjon 15 minutter

Telle med 4 fra 5 Tenk gjennom følgende spørsmål mens dere ser filmen: Er det samsvar mellom det artikkelen beskriver som utforskende undervisning og det du ser på filmen? Hvorfor/ hvorfor ikke? Pek på situasjoner fra filmen som du mener underbygger dine vurderinger og refleksjoner. Del refleksjoner i plenum.

Prøve ut en aktivitet 30 minutter

Velg en aktivitet Individuelt 15 minutter Tall i T passer for 1.-4. trinn Plasser tallene 1-5 i en T slik at summen av tallene vannrett og loddrett er den samme. Bildet viser et eksempel på en T der summen av 3 og 3 kort ikke stemmer. Under planleggingen får dere tips til hvordan oppgaven kan tilpasses de yngste elevene. Magisk trekant passer for 5.-7. trinn Plasser tallene 1-6 i en trekant slik at summen av tallene langs de tre kantene er den samme. Løs oppgaven på egen hånd. Eksempel på trekant uten lik sum av tallene på kantene.

Drøft Gruppe 15 minutter Diskuter ulike løsninger, strategier og utvidelser. Fins det flere løsninger? Hva skal regnes som ulike løsninger? Hvor mange forskjellige løsninger er det? Hvordan begrunne at man ha funnet alle løsningene? Hvordan kan man arbeide med en slik oppgave? Kan oppgaven utvides på noen måte?

Planlegge ei undervisningsøkt med egne elever 30 minutter

Støttemateriell Til hjelp under planleggingen kan dere benytte dokumentet som både beskriver aktiviteten og peker på muligheter for utvidelse. Det er et dokument for aktiviteten «Magisk trekant» og et for aktiviteten «Tall i T». Dokumentet som beskriver aktiviteten «Tall i T» gir råd om hvordan de yngste elevene kan bruke tellebrikker i stedet for tallkort.

Planlegge i grupper Diskuter bruk av aktiviteten dere velger i egen undervisning. Hvordan skal elevene settes i gang? Hvordan skal de organiseres? Hvordan skal lærer veilede elever som ikke kommer i gang, står fast eller anser seg som ferdig? Hvordan kan elevene komme til å svare på oppgaven? Hvordan kan oppgaven utvides? Gruppen planlegger sammen et undervisningsopplegg med den valgte aktiviteten. Opplegget skal gjennomføres før neste samling.

Under utprøvingen med elever Gjennomfør den planlagte aktiviteten der du bruker utforskende undervisning. Under gjennomføringen skal du reflektere over om elevene kommer i gang og er motivert hvordan du kan veilede elevene uten å ta fra dem egen utforsking Lag et kort refleksjonsnotat til økta. Ta med notatet til D – Erfaringsdeling.

Utforskende undervisning D – Etterarbeid Modul 3 Utforskende undervisning D – Etterarbeid

Mål Målet med denne modulen er at deltakerne skal få innsikt i hvorfor forskning anbefaler å legge vekt på «Utforskende matematikkundervisning» hva som ligger i en slik form for undervisning planlegge, gjennomføre og reflektere over et undervisningsopplegg der elevene arbeider utforskende

Tidsplan for denne økta Aktivitet Tid Erfaringsdeling i grupper 40 minutter Oppsummering i plenum 30 minutter Veien videre og neste modul 5 minutter Total tidsbruk 75 minutter

Erfaringsdeling i grupper 40 minutter

Erfaringer fra utprøving 20 minutter Del erfaringene fra utprøvingen i grupper på 3-4. Gikk opplegget som planlagt? Hva kan eventuelle avvik skyldes? Ble elevene engasjert? Hva bygger du din vurdering på? Fikk du fram elevenes forslag, forklaringer og tenkemåter? Gi konkrete eksempler. Hvilke utfordringer møtte du under gjennomføringen?

Spørsmål til drøfting i gruppen 20 minutter På hvilken måte og i hvilket omfang har dere undervist etter prinsippene for utforskende matematikkundervisning? Hvordan vil dere øve på å legge opp undervisningen mer utforskende enn dere gjør i dag? Hvilke styrker og svakheter ser dere ved det dere har gjort før? Hva kan dere bli bedre på? Hver gruppe noterer tre punkter dere vil jobbe videre med. Punktene deles med resten av kollegiet.

Oppsummering i plenum 30 minutter

Oppsummering i plenum Hver gruppe deler et par erfaringer med kollegene. Lag et notat med felles erfaringer og de stikkordene dere har notert under B – Samarbeid. Vil noe av det dere har arbeidet med i denne modulen få innvirkning på skolens utviklingsplan? Hvilke endringer eller justeringer skal dere i så fall gjøre?

Veien videre og neste modul 5 minutter

Veien videre og neste modul Bli enige om hvilken pakke dere nå skal arbeide med og se hva som skal forberedes (A) til neste samling. Pakken “Å lede faglige samtaler i matematikk” passer som en fortsettelse.