Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Advertisements

Bergen Vann Mai 2014.
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Vernetjenesten i Kristiansund
Arbeidsgivers plikter.
Hovedverneombudet i Kristiansund
B/A-bransjen er en høyrisikobransje
Arbeidsmiljøloven Helse, miljø og sikkerhet (HMS) Tillitsvalgtes rolle
Aktuelle lover og forskrifter
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
ARBEIDSMILJØLOVEN Målsetting Internkontroll Arbeidstid
Tomrommet som oppstår ved manglende eller mislykket kommunikasjon, fylles raskt med rykter, sladder, vrøvl og gift.” Henry Louis Mencken Hovedverneombudet.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Arbeidsmiljø 2008.
Arbeidsgivers plikter.
eksempler på HMS-faktorer:
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Jeg er verneombud i HFK.
Arbeidsmiljøloven og andre aktuelle lover og forskrifter
Systematisk Helse- Miljø- og Sikkerhetsarbeid Arbeidsmiljøloven
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
Byggherreforskriften
ANSVAR ETTER HMS REGELVERKET
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Samhandling leder/verneombud
Vernetjenesten i Kristiansund
Hovedverneombudet i Kristiansund. Det er arbeidsgiveren som har hovedansvaret for at arbeidsmiljøkravene blir gjennomført. Arbeidsmiljøloven.
§ 1-1. Lovens formål å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Hovedkontormodell og HMS
Roller Arbeidsgiver – Arbeidstaker – Verneombud (AML) AMU
Arbeidsplassar i barnehagen Kontaktforum barnehage 18. november 2014
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Internkontroll ved Setesdal vgs Mål: ”Å få til felles rutiner og dokumentasjon”, virksomhetsplanen Hele internkontrollsystemet ligger i Fronter, rom.
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Kapittel 6 Verneombud (6) Verneombudet skal gjøre seg kjent med gjeldende verneregler, instrukser, pålegg og henstillinger som er gitt av Arbeidstilsynet.
HMS kurs fra HMS håndboken
Vernetjenesten i Kirstiansund
Arbeidsmiljøet for ansatte
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
 Loven gjelder for alle foretak som har ansatte med unntak sjøfart, fangst, fiske, og militær luftfart  Regulerer arbeidstager og arbeidsgivers plikter.
Hossein Banitalebi Lege Oslo Akutten bedriftshelsetjeneste.
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Omtanke solidaritet samhold Oslo 1 Samling for plasstillitsvalgte og verneombud i bydel Østensjø  Ny som tillitsvalgt  Roller og oppgaver  Samarbeid.
Kapittel 4Lover - Forskrifter - Standarder © Copyright Side 1 av 15 INNHOLD 1 Arbeidsutstyr, Kraner, Trucker og Maskiner 2 Arbeidsområder og krav til personell.
Sikker bruk av motorsag. Mål for kurset Sikker bruk av motorsag Hoggeteknikk Vedlikehold.
Hvem kjører - lærlingen? 1. Hvem kjører – lærlingen? Trafikksikkerhetskonferansen – Hedmark trafikksikkerhetsutvalg Morten Lien - Arbeidstilsynet.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
HMS – Helse, Miljø og Sikkerhet
Kvalitet, risiko og avvik
Helse miljø og sikkerhet
Hvordan lykkes i rollen som verneombud?
Forebyggende og helsefremmende arbeid
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Ansvar og myndighet i HMS-arbeidet
HMS © Caritas Norge..
Hva gjør Arbeidstilsynet? Tilnærming til tilsyn
(Forskrift om utførelse av arbeid)
HMS-modul 2 Onsdag
Arbeidsmiljøkonferansen 2018 Scandic Seilet
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Nye forskrifter Forskrift om Organisering, ledelse og medvirkning
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten Anders Thorstad Arbeidstilsynet Sør-Norge

Arbeidstilsynet - for et godt arbeidsliv Arbeidsmiljøloven Tilsyn Veiledning og informasjon Arbeidstilsynet - for et godt arbeidsliv 25.12.2018

Arbeidstilsynet og vernetjenesten Overordnet strategi Arbeidstilsynet skal medvirke aktivt til at virksomhetene selv arbeider systematisk og målrettet for å følge kravene i lov- og regelverk. Arbeidstilsynet har som strategi at virksomhetene selv arbeider med sine arbeidsmiljøproblemer. En for tidlig innblanding fra Arbeidstilsynet vil virke undergravende på virksomhetens egen vernetjeneste. Arbeidstilsynet har begrensede ressurser.

Hjelp til selvhjelp Forsøk å løse arbeidsmiljøproblemer internt i virksomheten Bruk virksomhetens internkontroll – avviksmeldinger Bruk VERNETJENESTEN (VO og AMU)

Vernetjenesten – Vår forlengende arm Verneombud – «Tips fra verneombud skal prioriteres» – strategisk plan Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste

Verneombud § 6-2 § 6-2. Verneombudets oppgaver Verneombudets oppgaver går først og fremst ut på å se til at lovens krav til arbeidsmiljøet blir oppfylt. Det er imidlertid arbeidsgiveren som skal sørge for at disse kravene blir oppfylt. Det at verneombudet er tillagt tilsyns- og kontrollfunksjoner, betyr ikke at arbeidsgivernes ansvar innskrenkes. Dersom loven eller forskriftene er overtrådt, blir ikke arbeidsgiveren ansvarsfri ved å vise til at verneombudet ikke har påtalt forholdet.

Verneombud 6-2 fortsetter (1) Verneombudet skal ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet. Verneombudet skal se til at virksomheten er innrettet og vedlikeholdt, og at arbeidet blir utført på en slik måte at hensynet til arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd er ivaretatt i samsvar med bestemmelsene i denne lov.

Verneombud § 6-2 forts. (2) Verneombudet skal særlig påse: a) at maskiner, tekniske innretninger, kjemiske stoffer og arbeidsprosesser ikke utsetter arbeidstakerne for fare, b) at verneinnretninger og personlig verneutstyr er til stede i passende antall, at det er lett tilgjengelig og i forsvarlig stand, c) at arbeidstakerne får den nødvendige instruksjon, øvelse og opplæring, d) at arbeidet ellers er tilrettelagt slik at arbeidstakerne kan utføre arbeidet på helse- og sikkerhetsmessig forsvarlig måte, e) at meldinger om arbeidsulykker mv. i henhold til § 5-2 blir sendt.

Verneombud § 6-2 forts. (3) Blir et verneombud kjent med forhold som kan medføre ulykkes- og helsefare, skal verneombudet straks varsle arbeidstakerne på stedet, og arbeidsgiveren eller dennes representant skal gjøres oppmerksom på forholdet dersom verneombudet selv ikke kan avverge faren. Arbeidsgiveren skal gi verneombudet svar på henvendelsen. Er det ikke innen rimelig tid tatt hensyn til meldingen, skal verneombudet underrette Arbeidstilsynet eller arbeidsmiljøutvalget.

Verneombud § 6-2 forts. (4) Verneombudet skal tas med på råd under planlegging og gjennomføring av tiltak som har betydning for arbeidsmiljøet innenfor ombudets verneområde, herunder etablering, utøvelse og vedlikehold av virksomhetens systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, jf. § 3-1. (5) Verneombudet skal gjøres kjent med alle yrkessykdommer, arbeidsulykker og tilløp til ulykker innenfor sitt område, om yrkeshygieniske rapporter og målinger, og om eventuelle feil og mangler som er påvist.

Verneombud § 6-2 forts. (6) Verneombudet skal gjøre seg kjent med gjeldende verneregler, instrukser, pålegg og henstillinger som er gitt av Arbeidstilsynet eller arbeidsgiveren. (7) Verneombudet skal delta ved Arbeidstilsynets inspeksjoner i virksomheten

Verneombud § 6-3 § 6-3. Verneombudets rett til å stanse farlig arbeid (1) Dersom verneombudet mener at det foreligger umiddelbar fare for arbeidstakernes liv eller helse, og faren ikke straks kan avverges på annen måte, kan arbeidet stanses inntil Arbeidstilsynet har tatt stilling til om arbeidet kan fortsette. Arbeidet må bare stanses i det omfang verneombudet anser det nødvendig for å avverge fare. (2) Stansingen og grunnen til den skal omgående meldes til arbeidsgiveren eller dennes representant. (3) Verneombudet er ikke erstatningsansvarlig for skade som påføres virksomheten som følge av at arbeidet stanses i henhold til bestemmelsen i første ledd.

Fra media http://www.dagbladet.no/nyheter/politiansatte-slar-alarmnbsp-nbspkritisk-lav-bemanning-pa-gardermoen/60267112 http://www.dagbladet.no/2015/08/09/nyheter/arbeidsliv/fly/norwegian/oppsigelse/40528734/ http://www.dt.no/nyhet/modum/verneombud-stengte-skolen/s/5-57-168664

Referanser kapittel 6 i AML ”Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning” (best. Nr. 701) Orientering ”Medvirkning og vernetjenesten” (best.nr. 383) http://www.arbeidstilsynet.no/binfil/download2.php?tid=77736 Gå inn på vår nettside: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78516