Organisering av support for nasjonale eCampus-tjenester UNINETT-konferansen 2013: Fra skyen og rett i lomma eCampus-seminar, 1. oktober 2013 Simon Skrødal, UNINETT eCampus
Produksjon Oppstart Piloter Etablere Kartlegge Tilrettelegge Erfaringer Support Produksjon Formalisere Synliggjøre 25. desember 2018
Produksjon Oppstart Piloter Etablere Kartlegge Tilrettelegge Erfaringer Support Produksjon Formalisere Synliggjøre 25. desember 2018
Formalisere Pilot -> gratis -> pragmatisk -> kom-i-gang Produksjon -> investering -> forutsetninger -> forutsigbarhet -> kvalitet Databehandleravtale + tilslutningsavtale for alle eCampus-tjenester Bedre oversikt for oss og abonnenter Konkretiserer roller og ansvarsområder Setter apparat rundt brukerstøtte på dagsorden Forenkler utrulling, integrasjonsarbeid og synliggjøring Konsolidere informasjon/nettsteder iht. målgrupper 25. desember 2018
UNINETT eCampus Support Påkrevd bonus for alle eCampus-abonnenter Brukerstøtte (hjelp til selvhjelp) Tilrettelegge for 1. linje; de som yter brukerstøtte (ref. avtaleverk) Innsikt i tjenesteabonnenter og individuell tilgang (Feide) Forum for samhandling og diskusjon (åpent/Feide) Støttetjenester for eCampus-produsenter (Feide) Tjenesteovervåkning og drift/varslingssentral Synliggjøring og krysspollinering av våre tjenester Administratorverktøy, f.eks. statistikk (stay tuned…) 25. desember 2018
Feide muliggjør integrasjoner og tilpasset innhold 25. desember 2018
Oversikt over abonnenter 25. desember 2018
Forum 25. desember 2018
Min Relay 25. desember 2018
Min Connect 25. desember 2018
Programinteressenter (eks. råd, kontaktpersoner) Sett ovenfra Tjenester Sluttbrukere 1. linje Programinteressenter (eks. råd, kontaktpersoner) Organisatorisk support.ecampus.no ecampus.no uninett.no «Magi» support.ecampus.no : for sluttbrukere av tjenester ecampus.no : for råd/arbeidsgrupper/kontaktpersoner/ ildsjeler uninett.no : organisatorisk, avtaleverk, bestillinger o.l. Interne systemer 25. desember 2018
Synliggjøring nå, fordi vi har ERFART PRODSATT FORMALISERT TILRETTELAGT 25. desember 2018
Forenklet syn på dagens situasjon, slik vi ser det Sluttbrukere 1. linje Programinteressenter (DERE SOM ER HER I DAG) Organisatorisk Forenklet syn på dagens situasjon, slik vi ser det «Vi oppfatter det som en del av vårt mandat (og ansvar) å bistå lærestedene med synliggjøring av tjenester de etterhvert begynner å betale for. Til dels for å forsvare deres investering, men aller mest for å senke terskel for bruk av IKT i undervisning og læring. For å få til dette må ansatte og studenter først og fremst være bevisst på hvilke tjenester de har umiddelbar tilgang til.» ..altså, vi må nå ut til disse her: 25. desember 2018
Fokus framover Synliggjøring Ivareta det gode forholdet vi har med dere og jobbe sammen mot felles mål Omsorg for eksisterende tjenester og skape merverdi gjennom integrasjoner Fortsette etableringsjobben med UNINETT eCampus Support Formidle funksjon til 1. linje Synliggjøring Her er vi avhengige av innspill fra dere 25. desember 2018
25. desember 2018