Fra idé til publikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder”
Advertisements

Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Kvantitativ forskning
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Prosjekt og forskningsrapport
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
ROS-analyse.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Arbeidet med prosjektskissen
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
Prosjekt og forskningsrapport
Nyhetsflash samarbeidsgruppemøtet
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Forskningsprosjekt, tittel
Om å disponere masteroppgaver
Valgfag innsats for andre
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Hypotesetesting: Prinsipper
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Fra idé til publikasjon
Samtaletrekk B – Samarbeid
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Kapittel 11 Læringsteori.
Seksjon for primærhelsetjenesten
PDSA-sirkel/småskalatest
Kapittel 7: Hypoteseprøving
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Ungsinn – virksomme tiltak for barn og unges psykiske helse
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Oppfølging av Høstrapporten
Kapittel 6 Lønn og belønning
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Fra idé til publikasjon Forskningsprosessen Fra idé til publikasjon Frode Svartdal UiTø Januar 2013 © Frode Svartdal 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Forskningsprosessen Idé 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

påstander og antakelser Idé, påstand De skritt man tar for å sikre at påstander og antakelser støttes av data 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Teori, empiri Metode Teori, empiri 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Forskningsprosessen Idé, Påstand, Interesse Praktisk begrunnet Virker behandlingsmetode X? Er X en årsaksfaktor for kreft? Vil økt lønn øke produktiviteten? Praktisk begrunnet Idé, Påstand, Interesse Teoretisk begrunnet Teori  Hypotese Konflikt mellom funn i forskning Uklare funn 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Idé: Eksempel (praktisk) Psykolog: ”Pedofili kan behandles med min metode” Dokumentasjon: Publisert artikkel i tidsskrift med fagfellevurdering Praktisk bruk 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Idé: Eksempel (praktisk) Psykolog: ”Pedofili kan behandles med min metode” Psykologens klinikk ? Dommer: Overgriper dømmes til behandling og ikke til straff Dokumentasjon: Publisert artikkel i tidsskrift med fagfellevurdering 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Fra A-magasinet nr. 3 Januar 2011 Idé Fra A-magasinet nr. 3 Januar 2011 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Idé – kritikernes vurdering 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Idé – forsvar og vitnesbyrd Langfeldt: 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Idé: Eksempel (teoretisk) E. Deci: ”Belønning vil ofte redusere motivasjon, ikke øke den” Forsker 3: ”Belønning vil ofte redusere motivasjon, ikke øke den” Forsker 6: ”Belønning vil øke motivasjon, ikke redusere den” Forsker 5: ”Belønning vil ofte redusere motivasjon, ikke øke den” + + - Forsker 2: ”Belønning vil ofte redusere motivasjon, ikke øke den” Forsker 4: ”Belønning vil ofte redusere motivasjon, ikke øke den” Dokumentasjon: Publiserte artikler i tidsskrift med fagfellevurdering + + 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Eksisterende kunnskap Forskningsprosessen Idé, påstand Eksisterende kunnskap Problemstilling Design Metode Resultater Tolkning Publikasjon 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Idé, problemstilling Relevant kunnskap Min idé Ikke kontakt 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Idé, problemstilling Relevant kunnskap Min idé Kontakt + ny idé 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Idé, problemstilling Relevant kunnskap Min idé Kontakt, ikke noe nytt 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Idé, problemstilling I startfasen av et prosjekt: Hva er det jeg vil undersøke? Hvorfor interessant? Empirisk, teoretisk? Tidligere forskning/annen kunnskap Relevant teori på fagfeltet (og andre steder) Andre forskere på feltet (kontaktnett) 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Idé eksisterende kunnskap Tidlig i prosjektet: Er ideen undersøkt før? Uavklart spørsmål? Uenighet Sprikende el. uklare funn Meta-analyse? Statistisk oppsummering av tidligere funn på et område Hva kan nå mitt bidrag være? Ny metode? Teoretisk? … 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Ambisjon Hva vil jeg egentlig med dette prosjektet? Realisme Testbar problemstilling vs. ”gape over alt” Publikasjon i tidsskrifter med referee? Stiller mange krav til kvaliteten på prosjektet Samarbeidspartner(e)? 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Design, metode Hvordan kan jeg få svar på mitt forskninsgspørsmål? Tradisjonelle metoder på området Ny – forebedret – metode? Operasjonaliseringer Apparatur, materiell – hva trengs? Kreves tilgang til spesiell apparatur, og har jeg slik tilgang? 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Design, metode: Eksempel Terapeut: “Min behandlingsmetode virker!” Design (plan for undersøkelsen) Eksperimentelt? Kvasi-eksperimentelt? Seleksjon (utvalg) av deltakere Kriterier, kan terapeuten selv “sile” deltakerne? Antall deltakere Viktig for å kunne trekke gyldig konklusjon Behandling: Hvilken, varighet? Beskrivelse, dokumentasjon Hvordan sikres at behandling gis “etter boka”? Behandlingsintegritet: Kvalitetskontroll i forhold til teori/manual Hvordan sikre at behandlingen gjennomføres som intendert? Implementering: Kvalitetskontroll i forhold til hva terapeuten faktisk gjør Hvordan måle effekt av behandlingen? Subjektive mål (hos terapeut, pasient) vs. objektive mål … 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Praktisk gjennomføring Trengs tillatelse fra Etisk komité? Trengs tillatelse fra NSD (lagring av persondata)? Økonomi – Norges Forskningsråd? Alene, partner(e)? Deltakere Antall (viktig for holdbare konklusjoner) 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Resultater Type data – kvalitative, kvantitative Koding, forenkling av data Enkeltmål vs. samling av mål i en index Analyse Statistikk: Beskrivende, slutningsstatistikk Resultater vs. funn Resultater: Forskjeller, sammenhenger, etc. Funn: Tolkning av resultatene 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Rapport Publikasjon Intern, rapport til oppdragsgiver, etc. I tidsskrift Peer-reviewed Andre eksperter vurderer ditt bidrag Trangt nåløye Må følge en gitt standard (eks. APA – retningslinjer fra American Psychological Association) Alle artikler som finnes i databasene har vært gjennom denne kvalitetssikringen Andre 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Forskningsprosessen Problem 1 Idé 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

Forskningsprosessen Problem 2 «File drawer»-problemet: Vi leser bare suksess-historiene Idé X X 24.12.2018 FRODE SVARTDAL

File drawer problem Robert Rosenthal (1979) Dvs. 5 av 100 viser effekt av ren tilfeldighet Idé: Forsker 1 Forsker 2 Forsker 3 Forsker 4 Forsker 5 Forsker 6 … Forsker 78 Forsker 79 Forsker 100 24.12.2018 FRODE SVARTDAL