Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Endringer i arbeidsmiljøloven
Advertisements

Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
# Revisjon av stiftelsesloven Orientering for Stiftelsesforeningen 26. april 2016 Gudmund Knudsen.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Rehabilitering søknadsplikt – forskriftskrav Byggesaksseminar Tromsø 16. nov 2010 Frank Bjørkum, juridisk rådgiver.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Kristiania Advokat Husleie Emne Partenes rettigheter og plikter Leie av næringslokaler Aktuelle og praktiske problemstillinger.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Obligasjonsrett høst 2009 Dag 10 (28. august): Erstatningsutmåling v/ professor Are Stenvik.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Lasse Simonsen Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Rettssystematisk plassering av utbedringsplikten.
1 SPESIALPEDAGOGISK HJELP ENDRINGER I BARNEHAGELOVEN Samling for kommunene i Rogaland 18. oktober 2016.
§12 i vannforskriften
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Veileder for gevinstrapportering
Vannskuterforvaltning KS
NOU Stiftelsesforeningen BOØ
OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Forvaltning og styring av boligstiftelser
Fra Kluge: Advokat Grethe Gullhaug Dragefjellet 9. mai 2011
INFORMASJON OM BARNEVERN
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
5 Marius Stub.
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Omlegging til produksjonsområder
Foreldres rettigheter etter barneforskriften § 10
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Hva er et tariffoppgjør?
Erfaringer med bruk av NS 8435
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Universitetslektor Lars Baklund
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Forelesninger over fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Kompetanse Pasientsikkerhet Styring og ledelse
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Gjennomgang av fakultetsoppgave 10. mai 2019
Høyesteretts dom mellom BBE og Kjellberg, avsagt 9. desember 2011
Elbillading i Sandaker borettslag
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Gjennomgang av kursoppgave i selskapsrett 3. juni 2019
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Utskrift av presentasjonen:

Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering Utredningsleder Cecilie Ingjerd Karlson Oslo, 14. juni 2018

Innledning Ny eierseksjonslov trådte i kraft 1. januar Unntatt § 9, som skal tre i kraft 1. juli § 9 inneholder en ny regel for boligsameier som ikke er seksjonerte Forskrift til § 9 har vært på høring denne våren, og vedtas i disse dager av departementet

Når sameierne ikke blir enige om de skal seksjonere!

Bakgrunn Eierseksjonsloven gjelder (bare) for boligsameier som er seksjonerte etter reglene i nettopp denne loven Det finnes fortsatt mange boligsameier som ikke er seksjonerte Hvorfor er det behov for en regel om «tvangsseksjonering»?

Bakgrunn Tatt inn i mandatet til utvalget som skulle foreslå revisjon av eierseksjonsloven Utvalget foreslo regler i NOU 2014: 6 Nesten alle høringsinstansene støttet forslaget Departementet fulgte opp forslaget i Prop. 39 L (2016-2017)

Nærmere om regelen Individuell rett til å kreve seksjonering Kan kreves selv om vilkårene i § 7 tredje ledd unntaksvis ikke skulle være oppfylt, MEN neste eier må i så fall oppfylle kravene innen ett år etter overtakelsen Sikkerhetsventilen

Hva skal skje med eksisterende pant i ideelle andeler? Kreditor med pant i en ideell andel må akseptere at denne byttes i en panterett med samme prioritet i den tilsvarende seksjonen Ikke nødvendig med samtykke

Hva skal skje med eksisterende pant i hele eiendommen? Det må gjøres avtaler med panthaverne om hva som skal skje med pantet I praksis antagelig oftest mulig å fordele panteretten på de enkelte seksjonene Hvis det ikke oppnås avtale med panthaver om fordeling, må heftelsen i sin helhet overføres på alle seksjonene

Hva skal skje med eksisterende vedtekter? Vedtekter som ikke er i strid med eierseksjonsloven videreføres Motsetningsvis: Vedtekter som er i strid med eierseksjonsloven, skal ikke videreføres. To unntak: 1. Stemmerettsregler 2. Avtaler om enebruksrett

Hvordan går man frem? Varsle de øvrige sameierne Fremsette kravet for tingretten Kravets innhold

Tingrettens rolle Tingretten skal vurdere Oppnevne medhjelper om vilkårene for å kreve seksjonering etter § 9 er oppfylt, slik at søknad kan sendes inn til kommunen Oppnevne medhjelper

Medhjelperens oppgaver Utføre oppgaver som er «nødvendige» for å få gjennomført seksjoneringen Oppgavene vil bli mer konkret beskrevet i den kommende forskriften

Høring om korttidsutleie Vi foreslår å begrense adgangen til å drive med korttidsutleie i eierseksjonssameier Vi foreslår å utvide adgangen til å drive med korttidsutleie i borettslag

Bakgrunnen for forslaget Under behandlingen av ny eierseksjonslov våren 2017 vedtok Stortinget følgende anmodningsvedtak: «Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til lovgivning for korttidsutleie av boligseksjoner» Bakgrunnen for dette var stort engasjement fra sentrale aktører (Huseiernes Landsforbund, Leieboerforeningen mv)

Hvorfor begrense adgangen til å drive med korttidsutleie i eierseksjonssameier? Utgangspunkt: eierrådigheten står sterkt Samtidig: folk som bor tett i eierseksjonssameier skal ha trygge og gode bomiljøer. Stor utleievirksomhet kan føre til dårlig bomiljø. Problem: dagens regler er skjønnsmessige På grunn av økningen i omfanget av korttidsutleie mener vi at det er behov for å sette noen klare rammer Hva ønsker vi oppnå? Sette styrene i stand til å gripe inn for å hindre intensiv utleie som skaper vesentlig dårligere bomiljø

Forslaget til regulering i eierseksjonsloven Utgangspunkt: forbudt å drive med korttidsutleie i mer enn 90 døgn ila ett år Rammer ikke utleie i mer enn 30 døgn sammenhengende Rammer ikke utleie av deler av boligen (f.eks. ett rom) Rammer ikke vederlagsfritt utlån Det enkelte sameiet kan vedtektsfeste et annet tak

Hvorfor utvide adgangen til å drive med korttidsutleie i borettslag? Utgangspunkt: boligen skal brukes av eier selv, og boligen skal ikke være rene utleieobjekter Behov for å modernisere reglene om utleie i tråd med samfunnsutviklingen Derfor foreslår vi en oppmykning i adgangen til å drive med korttidsutleie, men (fortsatt) en snevrere adgang enn i eierseksjonssameier

Forslag til regulering i burettslagslova Korttidsutleie 30 døgn per år uten å få samtykke fra styret Eier må selv «bo» i leiligheten Vederlagsfritt utlån omfattes Ikke adgang til å utvide grensen i vedtektene

Høring om å skjerpe ervervsbegrensningen i eierseksjonsloven § 23 Eierseksjonsloven setter forbud mot å kjøpe flere enn to boliger i ett og samme sameie Formålet med regelen var først og fremst å hindre at én seksjonseier får en dominerende rolle i et sameie på bekostning av de øvrige seksjonseierne når beslutninger skal tas. Etter hvert er regelen også begrunnet i hensynet til bomiljøet: Premisset er da at en høy utleieandel gir et dårligere bomiljø sammenlignet med om seksjonseierne selv bor i boligene.

Skjerpe ervervsbegrensningen Dagens regel er lett å omgå ved «indirekte kjøp» ved å benytte stråmenn, for eksempel slektninger. Ved å etablere ett eller flere selskaper som kjøper boligene Vi foreslår derfor en lovendring som slår fast at indirekte kjøp av en boligseksjon rammes av ervervsbegrensningen. Forslaget omfatter også en regulering hva som skal regnes som indirekte kjøp

Høringsfristen er 6. august!