Velkommen til Newton-rommet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Litterære virkemidler
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
Kapittel 2: Sammensatte system
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Kapittel 28 Norgeskartet
Påsan Påsan var fisker. Hver dag rodde han ut på sjøen og tok opp garnet sitt. Det hadde stått i vannet hele natten. Garn står like over bunnen. Garn står.
EN DAG I UKA GÅR VI PÅ PIRATEN PÅ TUR. VI ER SÅ HELDIGE SOM HAR EN EN LITEN SKOGHOLT RETT VEDSIDEN AV BARNEHAGEN, OG DER HAR VI OGSÅ EN KJEMPE FIN BÅLPLASS.
Velkommen til klasse- foreldrene
Til Noas ark.
MYK START… Lysglimtjakt tar fra 50 sekunder pr dag – har du det, 50 sekunder altså? Viktig å kunne gi positiv tilbakemelding som er personlig, konkret.
Litterære virkemidler
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Plan for dagen (ca-tider)
Kap. 3 Energi og krefter - se hva som skjer!.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Måling, areal og volum.
Forrige gang lærte dere:
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Emne C: Praktisk bruk av matematikk Klepp ungdomsskule.
Energi og krefter.
FAST STOFF VÆSKE og GASS
Bygg en kulerullebane - - om Stillingsenergi og Kinetisk energi En praktisk mekanisk øvelse som introduksjon til elektrisitetslæra av Nils Kristian Rossing.
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Volum og Tetthett Volum = størrelsen på et område av et rom Eksempler: ● størrelsen av vannet i en plast bøtte ● størrelsen av plasten i en plast bøtte.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Egenskaper til krefter
Fjellheim barnehage Førskolegruppen. FØRSKOLEGRUPPEN Siste år før skolestart setter vi av tre formiddager i uken til førskolebarna, der de jobber med.
til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
ATOMER Atomer har nøytroner og positivt ladde protoner i kjernen, og negativt ladde elektroner som svirrer rundt kjernen. C = karbon.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Matematikk i skole og hjem
Roboter og matematikk.
Kompetansemål Energi – ting skjer
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Kompetansemål Energi – ting skjer
Newtons lover.
Velkommen til forskerøya Engia!
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Velkommen til Newtonrommet
Vi skyter opp raketter!.
Fjellheim barnehage Førskolegruppen.
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Bilbelte Læringsmål: Naturfag
Velkommen til Newtonrommet
WeDo Milo utforsker vekt og friksjon
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Velkommen til Newtonrommet
Venner & valg Velkommen.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Etterarbeid – Et luftig oppdrag
Ballen faller Newton-lærere viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig)
Kom i gang med programmering!
Velkommen til Newtonrommet
Fysisk og psykisk helse
Eine og Andri på viktig oppdrag
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Arbeid, energi og effekt
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Sangtekstens innhold 5.-7.trinn
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Newton-rommet

Vi på Newton-rommet gleder oss til dere kommer på besøk Vi på Newton-rommet gleder oss til dere kommer på besøk! For at dere skal klare å løse oppgavene dere får her på rommet, er det viktig at dere jobber med noen bestemte ting før dere kommer hit.

Hva er en enhet? Det er ikke sikkert at noen av elevene har hørt begrepet enhet før. Her du ta det opp og «smatte» litt på ordet. Hva tror elevene ligger i begrepet? Ikke kom med fasitsvar her.

Hvor langt? Hva er fornuftig å si når vi skal forklare noen hvor langt et hus er? Få en diskusjon rundt dette. Enn en fyrstikkeske? Kan man måle en fyrstikkeske i meter? Kan man måle lengden av et hus i cm? Er det fornuftig? Kan elevene komme med andre eksempler?

Hvor tung? Av og til er det sånn at vi veier oss. Hva er det vi sier når man snakker om hvor tung man er? Enn når du var nyfødt? Hva ble du målt i da? Veier vi det samme hele tiden og over alt? Her kan man kanskje få til en liten diskusjon om hva vekta forteller om oss, hva vi består av og hvilke krefter som virker på oss i den sammenheng (tyngdekraften). I modulen vil vi bruke begrepet vekt om massen elevene skal måle gjennom de praktiske oppgavene, fordi det er noe elever på 3. trinn kan relatere til i det daglige språket.

Hvor tung? Noen elever vil nok si at det er lurt å veie elefanten i kilogram, men da kan det være fint å introdusere enheten tonn. Hva vil et tonn si? Hvor mange kilogram er det? Ei fjær er jo veldig lett. Ei fjær vil kunne måles i gram. (Enkelte fuglefjær vil kunne være så lette at de kan veies i milligram.)

Hvor fort? Å snakke om hvor fort noen/noe beveger seg, kan være litt vanskelig. En snegle kan bevege seg noen centimeter når den er på farten (cm/t). Når et menneske løper, snakker man om meter per sekund (m/s). En bil beveger seg i kilometer i timen (km/t eller km/h).

Hvor fort? Er det noen som har kjørt båt? Er det noen som vet hva man sier når man snakker om hvor fort en båt beveger seg på vannet? Knop. 1 knop = 1,852 km/t eller 1852 m/t

Hva er en enhet? Når vi skal måle en størrelse eller en egenskap, bruker vi enheter. Da sammenligner vi en størrelse med en størrelse av samme art. For eksempel: Vekt måles i g, kg Vi setter på en enhet til tallene, slik at vi skal forstå hva tallene betyr. Det finnes forskjellige enhetssystemer i verden. Vi skal ikke gå nærmere inn på dem, men det er allerede bestemt en standard på en meter og et gram. Det er denne standarden vi bruker som utgangspunkt når vi måler og veier.

Underlag Den ene veien har tørr og fin asfalt, mens den andre veien har is og holke. Hvis to biler, som kjører like fort og er like tunge, bremser for å stoppe bilen, på hvilken vei vil bilen stanse først etter man har tråkket inn bremsen? Hvorfor er det slik?

Milo gleder seg til å møte dere. Vel møtt! Dette er Milo, og han er en robot som dere skal bygge og jobbe med når dere kommer på Newtonrommet. Da skal vi jobbe med vekt og friksjon.

Isaac Newton Her er en liten filmsnutt (1 min og 40 sek) om Isaac Newton med litt bakgrunnsstoff om hvem han var som person. https://www.nrk.no/skole/?mediaId=17573&page=search&q=isaac%20newton