Historie og filosofi 1 Side 60 -64 Myter, skrift og tid Historie og filosofi 1 Side 60 -64
Muntlig kommunikasjon Communicare: å være opptatt av noe sammen med andre Muntlig tale – historisk sett menneskenes viktigste medium Lyder formulert i språk Alle kan tale og lytte Ytre det vi tenker på Begrenset rekkevidde
Tegn og bilder Utvidet kommunikasjonsfellesskap Tegn og bilder risset i stein Piktogrammer og bilder av mytiske begivenheter og gjenstander Ytringer uavhengig av talen Lang overlevelsestid Stein – et tungvint medium Stedbundet Illustrasjon: Wikipedia Illustrasjon: Wikipedia
Illustrasjoner: Wikipedia Bildeskrift Ett bilde for hver tanke, hendelse eller gjenstand Tungvint Lære svært mange tegn Direkte forhold til virkeligheten Illustrasjoner: Wikipedia
Det fonetiske alfabetet Ca 1500 f.Kr: Fønikerne oppfant alfabetet Hver lyd sitt eget tegn Videreført av grekerne Skillet tegn og bildet: lettere å tenke abstrakt Virkeligheten gjengis bare indirekte Grekerne de første som reflekterte over dette Skriftspråket – avlaster hukommelsen Kollektiv hukommelse Papyrus og pergament Dokumenter kan leses av senere generasjoner Nødvendig for vitenskap og filosofi Politisk organisering
Tidsoppfatninger Mytene ble til i en muntlig kultur Historien ”samtidig” Ingen historisk utvikling Syklisk historieoppfatning: alt gjentar seg Naturens syklus Alt er gjennomsyret av ånd Alle handlinger er ”hellige”
Skriftspråk og tidsoppfatning Skriftspråket gir en fastere historie Mytene skrives ned av skrivekyndige Eksperter kan tolke dem: prester Lover skrives ned Styrker herskernes makt Jødene: lineær tidsoppfatning Historien har en begynnelse, utvikling og slutt Kristendommen og islam overtar den lineære tidsoppfatningen 1500-tallet: vitenskapsrevolusjonen og framskrittstanken Historien kan utvikle seg til det bedre Tiden organiseres Klokka strukturerer vår hverdag
Subjektiv tid ”Kaste bort” tiden? ”God tid” – ”dårlig tid”? ”Tiden går” – eller ”tiden kommer”? ”Tiden leger alle sår” ”Tiden står stille”? Vil tiden en gang ta slutt? Oppgave: Finn ut 1 Hvordan kan man måle tiden? 2 Hvordan ble kalenderen til?