Historie og filosofi 1 Side

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitterær fortelling
Advertisements

Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
EPISK DIKTNING inkl novelle
Historie – hva er det??? Filosofi – hva er det???
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litteraturhistorie
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Om hellige skrifter.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Om hellige skrifter.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik & Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Kommunikasjon og kunnskap. Det moderne mennesket: eksistert i år Skriftspråket: år gammel Vår tid: de fleste kan både lese.
BIOGRAFIBIOGRAFI Leseboka s Arbeidsboka s
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Talevansker: Hva er årsaken? Spesialergoterapeut Hanne Kristin Sigmond slagenheten SSK.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
Hvordan kommuniserer vi egentlig?.  Om morgenen – med familien – på jobb  I kassa på super’n  Taxisjåføren  Telefonselgeren  I møtesammenheng – i.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE TORSDAG 22. SEPTEMBER 2016.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
Leseprosjekt VG1.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Quiz.
LNU på 2000-tallet LNUs Landskonferanse Arne Johannes Aasen
Skriftspråk og talespråk
Samarbeid og medbestemmelse
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
JØDISK TRO OG TRADISJON
Læring og sosiokulturelt perspektiv
Evaluering og mappevurdering
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Den matematiske samtalen
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Matematikk på ungdomstrinnet
Skriftspråk og talespråk
Moderne psykologi.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Den hellige gral Anna og Caroline.
Religion og Identitet Lisa Stornes
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Kapittel 5 oppgave b Fra direkte til indirekte tale. Han sier at … 
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Våre funn så langt? Hvordan håndtere dårlige perioder på egenhånd?
Utskrift av presentasjonen:

Historie og filosofi 1 Side 60 -64 Myter, skrift og tid Historie og filosofi 1 Side 60 -64

Muntlig kommunikasjon Communicare: å være opptatt av noe sammen med andre Muntlig tale – historisk sett menneskenes viktigste medium Lyder formulert i språk Alle kan tale og lytte Ytre det vi tenker på Begrenset rekkevidde

Tegn og bilder Utvidet kommunikasjonsfellesskap Tegn og bilder risset i stein Piktogrammer og bilder av mytiske begivenheter og gjenstander Ytringer uavhengig av talen Lang overlevelsestid Stein – et tungvint medium Stedbundet Illustrasjon: Wikipedia Illustrasjon: Wikipedia

Illustrasjoner: Wikipedia Bildeskrift Ett bilde for hver tanke, hendelse eller gjenstand Tungvint Lære svært mange tegn Direkte forhold til virkeligheten Illustrasjoner: Wikipedia

Det fonetiske alfabetet Ca 1500 f.Kr: Fønikerne oppfant alfabetet Hver lyd sitt eget tegn Videreført av grekerne Skillet tegn og bildet: lettere å tenke abstrakt Virkeligheten gjengis bare indirekte Grekerne de første som reflekterte over dette Skriftspråket – avlaster hukommelsen Kollektiv hukommelse Papyrus og pergament Dokumenter kan leses av senere generasjoner Nødvendig for vitenskap og filosofi Politisk organisering

Tidsoppfatninger Mytene ble til i en muntlig kultur Historien ”samtidig” Ingen historisk utvikling Syklisk historieoppfatning: alt gjentar seg Naturens syklus Alt er gjennomsyret av ånd Alle handlinger er ”hellige”

Skriftspråk og tidsoppfatning Skriftspråket gir en fastere historie Mytene skrives ned av skrivekyndige Eksperter kan tolke dem: prester Lover skrives ned Styrker herskernes makt Jødene: lineær tidsoppfatning Historien har en begynnelse, utvikling og slutt Kristendommen og islam overtar den lineære tidsoppfatningen 1500-tallet: vitenskapsrevolusjonen og framskrittstanken Historien kan utvikle seg til det bedre Tiden organiseres Klokka strukturerer vår hverdag

Subjektiv tid ”Kaste bort” tiden? ”God tid” – ”dårlig tid”? ”Tiden går” – eller ”tiden kommer”? ”Tiden leger alle sår” ”Tiden står stille”? Vil tiden en gang ta slutt? Oppgave: Finn ut 1 Hvordan kan man måle tiden? 2 Hvordan ble kalenderen til?