Velkommen til Academic Day!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner.
Advertisements

Internship høsten Internship høsten 2014.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Lederutvikling og skreddersøm
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Masterprogram MAN 2832 Anvendt økonomi og ledelse.
MASTERSTUDIUM I ØKONOMI OG ADMINISTRASJON
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Forslag til oppsett på forretningsplanen
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Segmentering Kapittel 8.
Forretningskonsept og forretningsplaner
Bachelor i Entreprenørskap - for de som er interessert i bedriftsetableringer INTRODUKSJON PROGRAMSTART Jon Erik Svendsen Fagansvarlig, Bachelor.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Nasjonal digital læringsarena
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
SIVILØKONOM NHH NORGES LEDENDE HANDELSHØYSKOLE.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Segmentering og målgruppetenkning
Noen erfaringer fra NTNU ?
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Tittel på firmamøte Foredragsholder. Dagsorden Gjennomgang av viktige målsettinger og avgjørende faktorer for å lykkes Hva er det som gjør firmaet unikt?
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Markedsføring.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Visjon, virksomhetside og verdier
Tittel på firmamøte Foredragsholder.
En kontrakt som koster dyrt
[Firmanavn] Forretningsplan.
[Firmanavn] Forretningsplan.
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Segmentering og posisjonering
Kommunikasjon i helsetjenesten
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Velkommen til Academic Day!
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Bachelor i Internasjonal Markedsføring Morten H
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Presentasjon av forretningsplan
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Welcome Back to School Film med Lars Olsen, Dean Bachelor.
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til Academic Day! Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis i markedsføring Associate Dean

Program 09.00: Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen 09.45: Mine erfaringer som markedsføringsstudent Kristian Sandnes 10.00: Hvordan lykkes med studiet? Kahoot (Morten) 11.00: Mine erfaringer som foreleser Nina Ronæs 11.30: Lunsj 12.30: Min studiehverdag Gruppearbeid 14.30: Min fremtid Gruppe- og individuelt arbeid

«Academic Day», 16. august 2016 10.00: Felles Introduksjon Presentasjon av faglig stab ved BI Stavanger Bernt Rønningsbakk: «Selvledelse» Tips og råd fra tidligere studenter Kjetil Aukland: «Slik lykkes du med studiet» 11.00: Presentasjon av de ulike studieprogrammene Økonomi og Administrasjon: Riana Steen og Lars C. Bruno Markedsføringsledelse og Internasjonal Markedsføring: Morten H. Abrahamsen og Kjetil Aukland Eiendomsmegling: Bernt Rønningsbakk Kahoot med fokus på studiemestring 12.00: Lunsj 13.00: Min studiehverdag: Gruppearbeid 13.45: Min fremtid/min kontrakt med meg selv: Gruppe- og individuelt arbeid

Hvorfor markedsføring?

Hva er det viktigste målet for bedrifter?

Overskudd

Inntekter = Overskudd

Inntekter - Kostnader = Overskudd

Markedsførere jobber med å skaffe Inntekter - Kostnader = Overskudd

Økonomer jobber med å passe Inntekter - Kostnader = Overskudd

Økonomer jobber med å styre Hvordan skal vi øke inntektene? Da må vi vite: Inntekter - Kostnader = Overskudd

Hvem er kundene våre?

Hvilke behov har kundene våre?

Hvorfor skal kundene velge oss?

Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?

Hva skal vi levere?

Hvordan kan vi skille oss ut?

Hva vil kundene betale?

Hvem er våre konkurrenter? Hvor kommer konkurransen fra? Hvem er våre konkurrenter?

Hvordan skal vi levere produktet?

Hva skal vi bli kjent for?

Hva skal vi bli kjent for?

Hvordan skal vi møte kunden? Hvor kommer konkurransen fra?

Hvordan skal vi møte kunden? Hvor kommer konkurransen fra?

Er du til for kunden, eller er kunden til for deg?

Hva skal vi leve av i fremtiden?

Markedsføringsforståelse hjelper deg å Skjønne at bedriften tjener penger på kundene, ikke på produktene Forstå hva kundene er opptatt av Motivere og bygge en organisasjon som kan levere Overleve i en stadig mer uforutsigbar og tøffere konkurranse

Viktige begreper i markedsføring Segmentering Hvilke kunder skal vi velge? Posisjonering Hva er vi gode på? Merkevarebygging Hva skal vi bli kjent for? Produktutvikling Hva skal vi levere? Prissetting Hvor mye skal det koste? Distribusjon Hvordan skal vi levere det? Markedskommunikasjon Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss? Markedsstrategi Sammenhenger

Markedsførere må kunne regne…

… ha tydelige budskap,

… segmentere markedet,

… og være troverdige!

Det er ikke alltid like lett..

… men et sted må man begynne!

1.studieår Høst Vår Bedriften Bedøk./finans Makroøkonomi Statistikk Markedsføringsledelse Forbrukeratferd Markedskommunikasjon Org. og ledelse

2. studieår Høst Vår Valgkurs Praktisk økonomi og virksomhet Business com. Profesjonelt salg og forhandlinger Metode og markedsinnsikt Logistikk og markedsføringskanaler Produkt og prisstrategi Branding

Fordypning, valg, internship eller utveksling 3. studieår Høst Vår Strategi Valgkurs Service og innovasjon Markedsrett og etikk Fordypning, valg, internship eller utveksling Bacheloroppgaven

1.Studieår - Internasjonal Markedsføring Høst Vår Bedriften Bedøk./finans Makroøkonomi Statistikk Markedsføringsledelse Forbrukeratferd Økonomisk antropologi Org. og ledelse

2. studieår Høst Vår Valgkurs Praktisk økonomi og virksomhet Business comm.- Written B2B Markedsføring og salg Politisk økonomi International Marketing Metode og markedsinnsikt Business comm.- Oral

3. studieår Høst Vår Utlandet Utlandet

Læringsmål I programmet bachelor i markedsføringsledelse er målsettingen å utdanne profesjonelle markedsførere til et moderne, internasjonalt og digitalisert arbeidsliv. Markedsførere har hovedansvaret for å stimulere markedets etterspørsel etter en virksomhets varer og tjenester i både forbrukermarkeder og bedriftsmarkeder. Studiet gir studentene kunnskap og teoretiske og praktiske ferdigheter innenfor markedsplanlegging, salg og selgerstyring, markedsanalyser, distribusjon, forbrukeratferd, og markedskommunikasjon, for å nevne noe.

Læringsmål forts. Studentene får også en god balast innenfor ulike metode- og bedriftsøkonomiske fag. Kunnskapen og ferdighetene studentene får innebærer blant annet at de har en balast som vil fungere i et arbeidsliv hvor bedrifter stadig omstilles, bransjer glir over i hverandre, nye forretningsmodeller dukker opp, og gamle forsvinner.   Kunnskapen og ferdighetene opparbeides gjennom en kombinasjon av pensumlitteratur, caseløsning simuleringsspil, internship, internasjonal utveksling, presentasjoner og gruppearbeid. 

Kunnskapsmål Det overordnede mål er at studentene utvikler grunnkompetanse i alle kjerneområder i markedsføring og de tilstøtende økonomisk-administrative fagområder som er relevante i kombinasjon med markedsføring. For å fatte markedsorienterte beslutninger skal studentene etablere kunnskap om hva som styrer atferden til forskjellige målgrupper støttet av gode kunnskaper innen ulike former for markedsanalyse. Ut i fra kunnskap om markedsaktører og analyse av disse skal studenten bygge en plattform av kunnskap knyttet til bedriftens virkemiddelapparat. Eksempler på dette er kunnskap innen profesjonelt salg, forhandlinger, serviceledelse og innovasjon, moderne kommunikasjonsformer, distribusjon, prisstrategi og merkevareledelse. 

Ferdighetsmål Studentene skal kunne gjennomføre alle steg i en markedsundersøkelsesprosess for å gi gode grunnlag for virkemiddelbeslutninger i bedrifts- og/eller forbrukermarkedet. De skal kunne bruke markedsinformasjon for å identifisere og prioritere hvilke aktiviteter bedriften skal iverksette, og kunne prioritere målgrupper. Ulike virksomheter har ulikt virkemiddelapparat avhengig av markedet de jobber i, men studentene skal ha grunnleggende ferdigheter knyttet til å utvikle kommunikasjons-, salgs-, distribusjons-, -merkevare og prisstrategi, samt innovasjon og serviceledelse.

Holdningsmål Studentene skal utvikle evnen til å se etiske dilemmaer de møter i arbeidet, vurdere etiske konsekvenser og legge avgjørende vekt på redelighet og etisk forsvarlige valg, samt utvikle en generell holdning til sin yrkesutøvelse preget av profesjonalitet og etterrettelighet.