Impulskonferansen 2015 Innspill Haldor Hove

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”BRØK-, DESIMAL- OG PROSENTPLATER”
Advertisements

”BRØK-, PROSENT- OG DESIMALPLATER”
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2012 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Elevenes arbeidsmiljø – sett i lys av «mobbe-dommen» Arild Rekve Oppvekstdirektør.
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2010.
Veiledningsverktøy og tiltak
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Skriving som kommunikasjon
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
i:SEE Conceptual Learning DA
PORTEFOLIO Ekrom skole.
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Tidlig innsats i matematikk
Anne-Marie Ytrebø og Guri Kyte 2015©
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Lindhøy Skole Tjøme Matematikk i L97 Matematikk Matematikk er vitenskap, kunst, håndverk, språk og verktøy Arbeidet med matematikk i grunnskolen skal.
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Tallregning Basale regneregler Anslå svar. Vurdere rimelighet.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Brøkrekning Korleis rekne med brøk.?. Eit undervisningsopplegg. Laga av elevar ved Laga av elevar ved Ytre Solund skule Ytre Solund skule.
Lekseplan for 7.trinn uke – 11.september 2015.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
LIM – Læringsstøttende prøver i matematikk Misoppfatning, en diagnose eller et stykke på veien? Veilederkonferanse Sorø 31. november 2015.
VELKOMMEN Foreldremøte for 4. trinn Oppstart Trinnet har hatt ein roleg og fin oppstart. Hildi og Patrik er nye lærarar i 4a og 4c Det er kome.
Tverrfagleg kompetanse for å hindre mobbing. «Frykter mobbeprogrammer blir en sovepute for skolene» «Etter flere år med mobbing ville ikke Margit leve.
Eigenvurdering og sjølvregulering
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Velkommen til foreldremøte i 2d
MATEMATIKK 1. trinn.
Studiespesialisering
Opplæringsplan i basiskunnskap matematikk
Matematikk i skole og hjem
Eigenvurdering og sjølvregulering
Velkommen til foreldremøte i 2a
VEKEPLAN FOR 1.KLASSE VEKE 34
3. trinn, Øyra Vurdering for læring.
Hva er nytt? De fire regneartene..
Digital startpakke – Nettvett 7
Bedre gjennomføring i matematikk
Hva driver barn og unge i Asker med? Hvordan har de det?
Foreldremøte September 2017.
Idrettsfag Utvikle hele mennesket!.
Innspill Haldor Hove Smart Time Egenvurdering
Foreldremøte 4.kl. tysdag 25.sept. 2018
Samtaletrekk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Ved Kongsskogen videregående skole
Eksamen 2019.
Matematikk vg1 1T.
Agenda for nettverkssamling
Utskrift av presentasjonen:

Impulskonferansen 2015 Innspill Haldor Hove Hei, eg heiter Haldor Hove og er kontaktlærer på TIP -VG1, ved Ørsta Videregående Skule. Eg vil vise to ulike digitale verktøy i min kvardag, for faget matematikk. Campus Inkrement og Kikora.

Kartlegging Ved vår skule, kartlegger vi elevene på VG1 med Alle Teller, for faget matematikk. Mange elever har utfordringer på ti-talls systemet og forståelsen rundt desimaltall og brøk. Her er dei digitale verktøya supre. Campus Inkrement gir eleven mulighet til å sjå video på temaet vi jobbar med, for eksempel regnerekkefølgen, for deretter å svare på tre enkle spørsmål. Eleven kan videre egenvurdere seg om han/ho forstår dette emnet, eller bør jobbe mer.

Se til du forstår… Du kan sjå en eller hundrede ganger.

Under brøkregningen får eg en god oversikt kva elevene har forstått så langt og gir godt grunnlag for undring og spørsmål i klassen. Eg kan då bruke konkreter som meg selv, måleglas eller annet for å vise at noe er nesten fullt eller bare 0,10.

Kikora viser ein anna side til forståelsen som gjer at desse programma utfyller kvarandre. Her får eleven mulighet for tips, eller nøkler for å finne svar. Dette gir og eit godt grunnlag for samtale rundt forståelsen og ein dynamisk undervegsvurdering kartlegging.

Takk for meg 