Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Å skrive en sakpreget tekst
Litteraturlister og oppgaveskriving
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
- Bak enhver tekst er det arbeid
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Hvordan skrive en god utredning?
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag Gruppearbeid eller.
Prosjekt og forskningsrapport
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Skriving av prosjektrapport
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Resonnerende tekst.
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Hvordan begynne - og fullføre
Å skrive akademisk Formelle krav.
10/18/11 Fagblogg Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
FRM 2021 – våren 2007 Prosjektoppgaver i samfunnsfarmasi Veiledere: Helle Håkonsen Rolf Johansen.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Introduksjon til øving 3
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Informasjon om Bacheloroppgave
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag/obligatoriske kurs.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Kilde-/litteraturliste
Hamar katedralskole Biblioteket
Arbeidet med prosjektskissen
Info. til Geofag 1 om oppgaveskriving, prosjektoppgave
Hvordan lage problemstilling ut fra et gitt tema?
Prosjekt og forskningsrapport
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Læringsform: Tilegnelse
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014 Oppgaven skal gi et teoretisk bidrag til faget, men forøvrig være basert på dine interesser

16.30- 19.00: om fordypningsoppgaven Tidsplan 15.00-16.00: ferdighetstest 16.00-16.30: matpause 16.30- 19.00: om fordypningsoppgaven Presentasjonens tittel 17.09.2018

Oppgaven Skrive en fordypningsoppgave som gir en teoretisk tilnærming til fagfeltet IKT og læring. Studentene velger selv et tema og en problemstilling og skriver en oppgave ut fra dette. Presentasjonens tittel 17.09.2018

Arbeidet kan deles i følgende oppgaver: Planlegging (valg av tema, litteratursøk og problemformulering) Utforskning av problemstilling (litteraturstudium) Skriving av oppgaven. Veiledning underveis

Planlegging: Tre aktiviteter: velge tema, formulere problemstilling søke (og velge) litteratur I praksis er det ingen lineær prosess. De ulike aktivitetene går om hverandre.

Tema, noen ideer Nettbasert etterutdanning Nettsider som sjanger Brukergrensesnitt for ungdom Sikkerhet og sårbarhet i bruk av IKT i skolen Web 2.0 Digital kompetanse Hvordan kan samarbeid mellom voksne foregå over nettet i en læringssituasjon? Blogg brukes til samarbeid mellom elever på samme trinn og ulike skoler? En sammenlikning og vurdering av Blogg og chat Wikipedia i skolen Sosiale medier i skolen

Problemstilling Problemstillingen er en avgrensning og konkretisering av temaet. Problemstillingen skal hjelpe deg å sette og holde fokus. Problemstillingen vil typisk være utforskende, i spørsmålsform, åpen (kan ikke besvares med "ja" eller "nei") og skal bidra til at du tilegner deg mer kunnskap om et område.

Presentasjonens tittel 17.09.2018

Problemformuleringsnotat kan innholde: Valg av tema med begrunnelse Problemstilling (formulert på ca 2-4 linjer) Framgangsmåte for å belyse problemstillingen Avgrensninger i behandlingen av temaet Arbeidet med notatet kan fungere som et fundament for arbeidet med artikkelen. Det er viktig å komme i gang med prosessen raskt.

Litteratursøk Målrettet i forhold til problemstilling! Internettressurser som søkemotorer, og databaser. http://www.idunn.no/ http://scholar.google.no/ Biblioteket ”Nesting”: følg referanser i artikler og bøker og gå til kilden Vi et eksempel på nesting, vis eksempel på tospråklig + IKT i google schoolar + idunn

Å søke i kilder: Les målrettet Les sammendrag, innholdsfortegnelse, underoverskrifter, litteraturliste. Finn problemstillingen: Les introduksjon eller innledning og konklusjon. Identifiser viktige underpunkt og nøkkeltemaer ved å skumlese Bruk gule lapper, noter poenger og reaksjoner, husk å notere nøyaktige referanser med sidetall.

Skriveprosessen Ingen er født fagskribenter Øvelse gjør mester! Motta kritikk - bruk medstudenter og veileder

Skrivetips Skriv og kast Ikke referat eller “blåbærtur” Ha problemstillingen i fokus hele tiden Let etter den “røde tråden”, hele tiden Andres argumenter bygges opp til din konklusjon Redegjør for teorier, argumentasjon og funn Konklusjonen må bygge på arbeidet med litteraturen

Skrivetips Unngå udokumenterte erfaringer og generelle påstander – vær saklig og akademisk Ikke klipp-og-lim uten diskusjon Vis respekt for andres meninger - ikke siter uten å bruke sitatet aktivt i teksten Før nøyaktig litteraturliste (referanser)

Organisering av teksten Kort innledning: sette tema problemstilling avgrensning metode Presentasjon av litteratur Diskusjon  (drøfting) Konklusjon eller avslutning i forhold til problemstilling. Litteratur

Å vise til litteratur Bruk alltid referanser når du vil gjengi "ikke-etablerte" påstander eller ved påstander hvor det finnes uenigheter og ulike meninger. Litteraturreferansene viser grunnlag og utgangspunkt for arbeidet. Før aldri opp litteratur du ikke har gjort deg kjent med Gjør det klart om utsagn er fra litteratur eller dine egne. NAVNGI KILDER

Formalkrav 2000 ord (5 sider) med 2,5 cm. marg topp og bunn, og 2,5 cm. marg høyre og venstre side. For de som skriver sammen: 8 sider Normalstil TNR, font 12, linjeavstand 1,5 Bruk av referanse stilen APA 5th eller APA 6th Minst to pensumtekster skal brukes i arbeidet med fagartikkelen http://www.hioa.no/content/view/full/2452

Frister/innleveringer 12. mars: Innlevering av tema 19 mars: Innlevering av problemformulering og disposisjon 2. april: Innlevering av 1. utkast til fordypningsoppgaven 22. april: Innlevering av fordypningsoppgaven Møtt opp til minimum EN veiledning

Referanser og litteraturlister Presentasjonens tittel 17.09.201817.09.2018

APA-stilen http://www.hioa.no/LSB/Oppgaveskriving/APA-stilen Presentasjonens tittel 17.09.2018