Inkluderende praksis – for alle Tone L. Mørk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommentarer til rapportene «En av flokken?» og «Langt igjen?» v. Pia Paulsrud, Utdanningsdirektoratet.
Advertisements

ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
1 «Barn med synshemninger» Rapport utarbeidet for Blindeforbundet Desember 2014 «Barn med synshemninger» Rapport utarbeidet for Blindeforbundet Desember.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Yrkeskompetanse: -Fagkunnskap -Ferdigheter -Holdninger -Verdier som helhet (Hiim og Hippe (2001), s. 43)
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
Side 1 «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV- kontor « - Bakgrunn og rammer  Utviklingsforsøk som har sitt utspring i, men er ikke en videreføring av.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Medarbeidere med brukererfaring Hvordan kan brukererfaringer bli til nytte for andre ? Audun Pedersen Spesialrådgiver for psykisk helse, Bergen kommune.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
VRI Trøndelag Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI Prosjektansvarlig: Nord-Trøndelag.
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 1 Rapport 26/2006 IKT i grunnskolen Oppfølging av rapport 17/2005.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Landsdelssamlinga for Statped og PPT i Nord Norge Ta ufordringen!
PRESENTASJON AV PASIENTFORLØPET INNLEGGET OMHANDLER
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Økonomikonferanse 2017 status og behov
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Intensiv habilitering Søknad om regional funksjon fra HMR
Veiviser Bolig for velferd
Intensiv habilitering Søknad om regional funksjon fra HMR
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Fellesmøte Fellesmøte.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
«Inkludering lønner seg» Målbilde for Statped
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Oppfølgingsprosjektet
NAV i tall og fakta 2016.
Studentmottak - erfaringer og tanker. Sandefjord vgs
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Den matematiske samtalen
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Veileder – NAV Loppa Veileder 100% fast stilling
Matematikk på ungdomstrinnet
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
KrFs skolepolitikk.
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Studentmottak - erfaringer og tanker. Sandefjord vgs
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Modul 3 – Intensiv opplæring
Cognita forenkler den digitale hverdagen og bidrar til mestring for personer med kognitiv svikt og språkvansker.
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Tid Hva Ansvarlig FM Registrering Liv-Inger- FmFi Velkommen
Utskrift av presentasjonen:

Inkluderende praksis – for alle Tone L. Mørk

Sentrale momenter i arbeidet med dysleksi En stor andel av elevene i norsk skole sliter med spesifikke språkvansker (5%), dyskalkuli(5%) eller dysleksi (5%) eller kombinasjon av disse (10%). Vi vet også at elever med slike vansker, som ikke får tilrettelegging/tiltak tidlig i utdanningsløpet, får større problemer når de bli eldre. Tidlig innsats er nødvendig. Mestring av språk er en forutsetning for all type læring. Kan også være sterkt medvirkende til mulige sosiale tilpasningsvansker.

Dysleksivennlige skoler På Dysleksiforbundets hjemmesider står følgende om dysleksivennlige skoler:   Har et inkluderende og aksepterende miljø Har gode systemer og kompetanse på å finne de som sliter Kartlegger og registrerer alle elevenes leseferdigheter systematisk Følger opp leseutviklingen hos de elevene som trenger det Setter raskt inn tiltak som fungerer Er gode på å lære opp og bruke muligheten IKT gir Sørger for at alle lærere har kompetanse i tilpasset undervisning for elever med lese- og skrivevansker, språkvansker og mattevansker Kriteriene vil skape bedre og mer inkluderende læringsmiljø for alle

Hva er Statped? Statped er en statlig spesialpedagogisk tjenesteyter og et kompetansemiljø. Statped er en støtte til kommuner og fylkeskommuner i arbeidet med å gi alle barn og unge god tilrettelegging i inkluderende barnehager og skoler. Statped arbeider flerfaglig og har spesialiseringer innen seks fagområder: hørsel, syn, døvblindhet, språk/tale, sammensatte lærevansker, ervervet hjerneskade. Statped utvikler læringsressurser og er opptatt av hvordan ny teknologi gir unike muligheter i tilpasset opplæring. Statped har et landsdekkende ansvar for spesialpedagogiske tjenester til samiske brukere (SEAD).

Organisering Statped er en nasjonal etat under Utdanningsdirektoratet Statped vest Organisering Statped er en nasjonal etat under Utdanningsdirektoratet Cirka 730 årsverk Fire regioner ledet av en regiondirektør Etaten er ledet av direktør Tone Mørk Statped nord Statped midt Statped sørøst 5

Hva gjør Statped? Veiledning, rådgivning og konsultasjon Direkte oppfølging av barn, unge og voksne Lokal kompetanseheving Omfattende kursvirksomhet for ulike målgrupper Konferanser Læringsressurser og teknologiutvikling Utvikler og distribuerer informasjonsmateriell FoU-virksomhet og faglig utvikling Bidrar i utdanninger på universitet og høgskoler Deltidsopplæring for hørselshemmede elever En heltidsskole for døvblindfødte (Oslo) To skular med heiltidselevar Skådalen i Oslo. Døvblinde elevar A.C. Møller i Trondheim. Teiknspråkelge grunnskuleelevar Deltidsopplæring Inntil 12 veker i året for hørselshemma elevar Bergen, Trondheim,…… 6

Hva ser Statped? Det er til dels store ulikheter i hvordan kommunene arbeider med inkludering, tilrettelegging og spesialundervisning. Mye godt arbeid gjøres – men ulikhetene er til dels store. Det er ulikt om kommunene vet om Statped – og om de bruker Statped. Kunnskapsutviklingen er rask – behovet for påfyll er stort og løpende. Kompetansen til å ta i bruk teknologi i opplæringen er svært ulik og for lite preget av systematikk. God tilpasning for de som har behov for det – gir god tilpasning for alle.

Brukermedvirkning i Statped Brukermedvirkningssystemet er en sentral del av organisasjonen Brukermedvirkningsstrukturen omfatter blant annet: Nasjonalt brukerråd Regionale brukerråd Faglig samarbeidsråd Brukermøtet Nasjonal brukerkonferanse Målsetning: dialog, erfarings- og meningsutveksling, bidra til utviklingsarbeidet med Statpeds tjenester

Hva vet vi om praksisen for inkludering? Elever med funksjonsnedsettelser tilbringer mindre tid i klassen enn andre – dette øker med alderen og at Organiseringen av opplæringen begrenser sosial deltakelse (Tøssebro og Wendelborg 2008 og 2010) Manglende samordning mellom spesialundervisning og ordinær undervisning (Haug, Nordahl og Beckman 2016) Elever med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon får ofte rollen som «besøkende» (Østvik) 25 % av elever med sansetap er ikke en del av ordinær opplæring (Kermit, En av flokken) Speed – prosjektet (Haug)- spesialundervisningen varierer enormt i og mellom skolene.

Nærskoleprinsippet og inkludering Store forskjeller på hvor godt skolene fungerer med tanke på inkludering og tilrettelegging. Kommuner forvalter opplæringslova og -forskrift svært forskjellig. Det bidrar til ulikheter i tjenestetilbud. Elever med særskilte opplæringsbehov blir særlig berørt. Med store ulikheter i praktiseringen av inkludering kan virkemidler som dysleksivennlig skole være viktig bidrag i arbeidet med en inkluderende og tilrettelagt opplæring – for alle elever.

Statpeds innsatsområder i målbilde 2017-2022 Et inkluderende læringsmiljø Teknologi – et redskap for inkludering Inkludering forutsetter oppdatert kunnskap Vi gjør kunnskap tilgjengelig Vi samhandler med brukerne Vi samhandler med andre aktører

Teknologi – et redskap for inkludering Strategisk teknologisk innsats i skolen. Teknologisk utvikling gir nye muligheter for tilrettelegging OG inkludering. http://www.statped.no/skolelydbok - nå også for elever med dysleksi

Læringsressurser for lesing, avkoding og forståelse

Digital nedlastning av lydbøker

Lykke til med samlingen- og med viktig arbeid!