Velkommen til foreldremøte 5.trinn 14. februar 2018
Rektors hjørne Skolen som arena. Paragraf 9a. Ny lærernorm
Gleding Hvem hjalp du på skolen i dag? Hvem har du gledet idag? Hvem gjorde du skoledagen bedre for? Hvem spurte du om ville bli med på leken? Har vi merket noen effekt denne uken? Informere om at vi har hatt møte med klassekontaktene.
De voksne på trinnet Torgeir 80% Katrine 80% Maren 20% Eyvind 20% Bjørg 60% Natalia 40% Melissa 100%
trivsel på trinnet Ivrig og entusiastiske. Lavere konfliktnivå. (Løse konflikter etter skoletid?) Koser seg i friminutt. Tiltak Tankebok Jentegrupper Steg for steg Klosser: Kollektiv premiering Spisegrupper Undersøkelse klassetrivsel Sosiallærer ++
Læringsmiljø Liker arbeidsplan. God arbeidsinnsats skole. Kvalitet arbeid: varierende. “Bli fort ferdig!” Utholdenhet! Kollektiv uro. ”Småting”. Urolig adferd. Fokus på belønning av ønsket adferd → helst kollektivt. Respekt - Ansvar - Omsorg
Ukeplan/lekser Høy arbeidsinnsats på skolen. Differensierte lekser. Justeringer (Ikke helg). Hva er godt nok? (tid) Varierende leksekvalitet. Mye glemming! Underveisvurdering vs summativ vurdering. Midtuke-midtuke
Nasjonal prøver Regning Eksempel: spesidaler På snittet: må jobbe med tabeller, klokka,subtraksjon, tekstoppgaver Grublis (Stamina) Mestringsnivå 1 Ukeark. Må gjøres og leveres hver tirsdag. Skal være enkelt.
nasjonale prøver Norsk Måler leseforståelsen (finne, tolke, reflektere) 3 nivåer Nivå 1: flere enn gjennomsnittet Nivå 2: flere enn gjennomsnittet Nivå 3: færre enn gjennomsnittet Foreldre må følge opp og motivere til leseleksa. Engelsk Mye bra. Over snittet.
Mat og spisetid Bedre tid til spising. Sunn og god mat uten for mye sukker er ønskelig. Fruktpause Oppdatering av allergier. (Skriv på egen liste)
Nye kontaktgrupper Sjekk adresse, tlf, og epost før du går. Bursdagsfeiring som før.
Sosiale medier Vi “snapper” opp litt av hvert :-) Husk aldersgrenser. fvn.no Hjelp dem å forstå betydningen av ord/likes osv. “Streak”-jag. Vær obs på digital mobbing. Følg med i loggen! Viktig.
Annet Chromebook: Alle skal få Gymtøy Tur Ønsker dere å ta med hjem, eller la ligge på skolen? Gymtøy Hente hjemme uansett Tur Slippe elevene der vi er?
Lesing -en grunnleggende ferdighet Ferdigheter i lesing og skriving påvirker innlæringsprosessene i alle fag
Dette jobber vi med på skolen: Lesestrategier: Skumlese, nærlese, letelese Læringstrategier:BISON, nøkkelord, tankekart, VØL Førlesing Lese varierte tekster både høyt og stille Bruke hele teksten Lesebestillinger I løpet av 5. trinn er målet at elevene opplever: Leseglede Behersker ulike læringsstrategier Behersker ulike lesestrategier Strategier for å lese vanskelige ord og tekster Strategier for å forstå tekster Kunne drøfte og vurdere skjønnlitterære tekster og fagtekster. Lese tekster med intonasjon og naturlige pauser
Hva bør hjemmet gjøre: Følge opp barnets leselekse. Samtale om det som leses. (lesestopp) Forklare sentrale ord og begreper. Motivere til egen lesing. Ta kontakt for å be om råd / veiledning. Meld fra dersom du er bekymret/ uro for barnets lesing. Ikke “vent å se holdning”.
Foreldrenettverk Valg av nye vara for 6. trinn. Info om ansvarslisten. Diskusjonsgrupper søvn, leggetid annet