Markedseksponering - muligheter og begrensinger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Finansieringsordninger
Advertisements

Eierstrategi og andre forhold knyttet til kommunale selskap
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
Kommunene som aktive eiere
Eierskap og styring i høyere utdanning
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
SFTs veileder - avfallsgebyr Pål Spillum Avfallsseksjonen, SFT.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
130206jpj.
Formelt interkommunalt samarbeid
Utfordringer for unge bønder Utarbeidet av Olav Fremmegård, Økonomirådgiver.
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Konkurranseutsetting i pleie og omsorg - keiserens nye klær? Eli Gunhild By Forbundsleder NSF Velferdskonferansen 22. mai 2012.
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
HVORDAN SKAL VI STYRE SYKEHUSENE? Innstilling fra utvalg nedsatt av Høyre.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
1) Nåværende organisering av SJR
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Juridiske hensyn ved selskapsetablering
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Samhandlingskonferanse 19. januar 2010 Hans Seierstad Ordfører Østre Toten KS Leder Oppland.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Introduksjon til bedriftsøkonomi © Gyldendal Akademisk Innholdet.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Standpunkt; Den ideelle anskaffelsesprosessen - dialog og samhandling.
Rammevilkår for samdrift mellom kommune og energiselskap
Dialogkonferanse Behovene
Rekommunalisering eller en entreprise?
Hva er prinsippene i modellen
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
HANDLINGSROM OG HINDRINGER INNEN EØS
Langtidsplan og budsjett
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Foto: Jernbanedirektoratet
Velferdsprofitørene Linn Herning For velferdsstaten
Utskrift av presentasjonen:

Markedseksponering - muligheter og begrensinger FoU 2005

Markedseksponering - muligheter og begrensninger -disposisjon- Muligheter og begrensinger ved markedseksponering Markedseksponering som begrep og virkemiddel Forutsetninger og muligheter  Selskapsorganisering Anbudsutsettelse

Markedseksponering som begrep og virkemiddel Skille mellom: Selskapsorganisering Etablering av selskaper hvor kommunen ivaretar eierrollen Anbudsutsettelse Tjenesten utføres av andre og kommunen følger opp gjennom kontraktsstyring Privatisering Kommunen selger/overfører tjenesten til private og har dermed ikke lenger befatning med tjeneste området Muligheter og begrensinger ved markedseksponering

Viktig med klar politisk forankring Muligheter og begrensinger ved markedseksponering Hva er formålet med å markedseksponere tjenesteområdet? Hvorfor settes tjenesten ut på anbud og hva ønsker kommunen med sitt eierskap i selskapet? Hvilken løsning passer best for vår kommune? Det som passer for èn kommune behøver ikke være den ideelle løsningen for en annen kommune Hvordan ivaretas eierskapet og bestillerrollen i vår kommune? Kommunen må finne en måte å følge opp kontrakten ved anbudsutsettelse og kommunestyret/bystyret må sette av tid til å ivareta eierrollen i sine selskaper.

Forutsetninger og muligheter Muligheter og begrensinger ved markedseksponering Myndighetsutøvelse og lovpålage oppgaver Myndighetshandlinger fordrer hjemmel i lov i motsetning til tjenesteproduksjon Kan disse ivaretas av andre enn kommunen selv? Lovpålagte oppgaver hjemles i særlover Kan lovpålagte oppgaver overføres til andre uten at ansvaret overføres fra kommunen? Skille forvaltning og drift Kommunens ansvar er å definere mål, omfang og kvalitet uavhengig av hvem som utfører oppgaven Hvordan ivaretas disse oppgavene best i vår kommune?

Vurderinger i forkant av selskapsetablering (1) Er det behov for politisk styring av tjenesten? Ved etablering av selvstendige rettsubjekter vil kommunens politiske organers oppgave være å ivareta eierollen. Utvikling og ansvar for tjenesten vil være selskapets styre sine oppgaver. Muligheter og begrensinger ved markedseksponering

Vurderinger i forkant av selskapsetablering (2) Muligheter og begrensinger ved markedseksponering Kreves det økonomisk lønnsomhet ved driften? Skal kommunen gi tilskudd til driften eller skal selskapet tjene egne penger? Er selskapets egenkapital forsvarlig? Skal vi gå sammen med andre om etablering av selskapet? Interkommunale løsninger eller vil det være hensiktsmessig å få private inn på eiersiden? Hvilke relasjoner skal selskapet ha til kommunen? Skal selskapet fakturere kommunen for utførte tjenester eller skal relasjonen hjemles i selskapsavtalen/vedtektene? Opererer vi i et marked eller har vi monopol? Er dette en tjeneste som utføres i egenregi?

Muligheter og begrensinger ved markedseksponering Anbudsutsettelse Kommunen er fortsatt ansvarlig for levering av tjenesten til innbyggerne Hvordan ivaretar vi dette kostnadseffektivt uten at kvaliteten forringes? Forberedelsesfasen er viktig! Har prosessen med utarbeidelse av anbudsgrunnlaget og kontrakt vært grundig nok? Kommunen må beholde egen bestillerkompetanse Hvordan balanseres dette med utførerkompetanse som nå ivaretas av andre? Muligheter og begrensinger ved markedseksponering