REKLAME Målet er å selge et produkt – en vare – en tjeneste – eller kanskje få deg til å endre holdninger – kanskje hjelpe andre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Advertisements

Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
REKLAME.
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Reklameanalyse av Baneservice
Reklameanalyse av Baneservice
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Filmanalyse.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
Kapittel 8: Profilering Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Massemedier. Hva er et massemedium? Teknisk hjelpemiddel eller kontaktledd som gjør det mulig å kommunisere med et stort antall mennesker som ikke befinner.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
| Sammensatte tekster. Sammensatt tekst består av flere elementer enn bare ord kan bestå av ord, bilde, musikk og animasjon som brukes sammen for å få.
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Filmtips Virkemidler. Bildeutsnitt:  Ultranær  nær  Halvtotal  Total.
Leseprosjekt VG1.
Dyreslagene.
Sammensatte tekster S.S. EUS 2017.
REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
| Samansette tekstar.
Opplæring i VIP-makkerskap
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Virkemidler - i reklame.
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Evaluering av UiOs studiekatalog
Kvalitet i opplæringa PPT-samling 15. mai 2018.
Northwind traders Hvem vi er
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Den matematiske samtalen
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Samtaletrekk B – Samarbeid
Å være på internett er ikke et valg - men en nødvendighet
Bevis i matematikk- undervisningen
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Analysere nyheter
Effektiv rente ved kjøp på avbetaling
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Klubbutvikling oppfølging
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Livsstilsendring Uke 6.
Finn fram på finn.no Søk på finn.no på internett
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Lytteforståelse Rammeverket
Retoriske appellformer
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Systematisk arbeid med motivasjon
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Tegneserier
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Livsstilsendring Uke 6.
Kapittel 5 Argumentasjon
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hvordan SKRIVE en god CV?
Utskrift av presentasjonen:

REKLAME Målet er å selge et produkt – en vare – en tjeneste – eller kanskje få deg til å endre holdninger – kanskje hjelpe andre

«å rope ut, stadig gjenta» BETYDNING? «å rope ut, stadig gjenta» Ordet ”reklame” kommer fra det latinske ordet ”reclamara” – betyr rope ut  om og om igjen – stadig gjenta. Helsekampanjer (røyking), Statens vegvesen (bruk bilbelte), Amnesty, Plan Norge..

HENSIKTEN? Påvirke forbrukerne til å kjøpe produkter (varer) og tjenester eller endre/påvirke holdninger/adferd. Målet er å selge et produkt – en vare – en tjeneste – eller kanskje få deg til å endre holdninger – kanskje hjelpe andre. Skape interesse – kjøpsinteresse. Bekrefte at allerede kjøpte varer/tjenester var fornuftig. Forbrukerne = deg og meg.

REKLAMEKANALER TV Radio Internett Mobiltelefonen Kino Blader Aviser Uadressert post I gatene I idretten Overalt.. Hvor finner vi reklamen? Den teknologiske utviklingen har ført til stadig flere muligheter for å presentere reklame på og nå flere. Du slipper ikke unna.. Hvor ser dere reklame? Fyller drivstoff, handlekurven, trikken, flysetet. Haugevis med reklamebudskap Hvilke er de viktigste?

TYPER REKLAME Film Flygeblad Brosjyrer Reklamebanner på nett (inkl.”levende”) Annonser Plakater/posters Vareprøver(penner, capser, ballonger, etc) Jingles, lyd Annet.. Presentasjonsform Flygeblad: flygeblad el. flygeskrift, kortfattet publikasjon, oftest trykt på ett enkelt ark for massedistribusjon, særlig av oppsiktsvekkende nyheter, agitasjon el http://www.na24.no/propaganda/reklame/article1578621.ece

PRODUKTPLASSERING TV – Senkveld Idol Film  Skyfall - 2, Spectre Blogg Tilfeldig at Cola-boksen står på pulten til Talkshow-verten? Et program som inneholder ­produktplassering skal merkes med en tydelig «P» i starten og slutten av sendingen. Skal tydelig fremgå at produkter er sponset Noen som har sett en «P» i tv-ruta? I blogginnlegg skal det tydelig stå at produktene som omtales er sponset. Produktplassering – filmer. Bond.. Skyfall Bedrifter betaler for at deres produkt skal synes i tv-ruta, på filmlerretet Blogg og annonsering har fått mye medieomtale. «Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig fremstår som markedsføring» - Blogg

LOVGIVNING FOR REKLAME Skal ikke rettes direkte mot barn Diskriminerende reklame er forbudt |1|2|3| Villedende reklame |2| Forbud mot våpen, alkohol og tobakksreklame Forbudt å reklamere for usunn mat og drikke til barn under 16 år. Reklame på TV skal sendes i klart atskilte blokker Reklamen skal ikke rettes mot barn. Men tv-kanaler som sender fra utlandet unngår dette. TV3, Disney, osv. Diskriminerende reklame: Villedende reklame: Forbud mot halve sannheter: Forbruker har krav på skikkelig informasjon om produktet. «Norges beste pølser». Forbud mot alkohol og tobakksreklame. Av helsemessige årsaker. Regelbrudd: Klages til Forbrukerombudet (eller på eget initiativ), neste instans er Markedsrådet (avgjørelse kan ikke påklages – evt. bringes inn for retten) Kilde: Markedsføringsloven

19 000 000 000 kroner ANNONSEPLASS I NORGE 2014 2014: Ble kjøpt annonseplass for 19 milliarder i norske medier.

AIDAS–PRINSIPPET Interest få folk interessert i produktet/kampanjen Attention skape oppmerksomhet om produktet/kampanjen Interest få folk interessert i produktet/kampanjen Desire skape et ønske om å eie produktet/påvirke en holdning Action få folk til å kjøpe produktet/ta til seg informasjonen Satisfaction bli fornøyd – komme tilbake – kjøpe/bidra igjen Reklame/opplysnings-/holdningskampanjer lages etter AIDAS –prinsippet: For å skape en god reklame er det viktig med OPPMERKSOMHET OG INTERESSE: Anbefaler at elevene tar utgangspunkt i AIDA-PRINSIPPET: En viktig modell i forbindelse produksjon av reklame NB! I forbindelse med sin presentasjon av det endelige produktet er det viktig at elevene viser til hvordan de har tenkt i forhold til denne modellen. GREIER VI DETTE – ATTENTION – INTEREST  HAR VI SKAPT STOPPEFFEKTEN. Så blir neste sted å få folk til å få DESIRE OG ACTION i forhold til produktet/tjenesten/holdningen, etc..

VIRKEMIDLER I REKLAME Språklige virkemidler Plussord Utenlandske ord |1|2|3|4| Slagord (Appellative) Løp og kjøp! Bare MÅ ha det! Kjøp kjapt trygt og billig. Informerende |1|2| Spørrende |1| Hvordan oppnå suksess med reklame? - Hvilke virkemidler kan man bruke for å oppnå suksess i forhold til AIDAS SPRÅK: Av og til er selve språket det viktigste virkemidlet. I reklame finnes det som regel mange plussord. Det vil si ord som framhever gode sider ved varen eller tjenesten som skal selges Plussord: sterk, sikker, vakker, imponerende, naturlig, lekker, kvalitet Appellative - Reklame kan inneholde slagord som er lette å huske. Disse slagordene kan være appellative. Her kommer det noen eksempler: – Løp og kjøp! – Bare må ha det! – Brusen som ikke hjelper mot annet enn tørsten. – Dagen er ikke helt den samme uten. Informerende Reklamen legger opp til en fortrolig tone. Du føler at den som reklamerer, har felles interesser med deg. Noen annonser har med en god del faktainformasjon om produktet.  Dette kan gjelde for eksempel reklame for datautstyr. Forstår du alle ordene nedenfor? Oppfordrende henvendelse. Eksempel: Kjøp bananer nå! Informerende henvendelse. Eksempel: Sunne og gode bananer hos oss! Spørrende henvendelse. Eksempel: Får ikke du lyst på bananer nå?

VIRKEMIDLER I REKLAME Skrift Ulike teksttyper Hovedbudskapet må være lett å få øye på og lett å lese |1|2|3|

VIRKEMIDLER I REKLAME Farger Mer på «Norsksidene»

VIRKEMIDLER I REKLAME Kjendiser |1|2|3| Bildet.. blikkfang Layout Bildebehandlet/ sammensatt /manipulert Layout Tekst, bilde, farger..

VIRKEMIDLER I REKLAME Lyd – «Jingles» |1|2|, musikk, tale/sang Generelt: Etos (følelser), patos (fornuft), logos (troverdighet) Overdrivelse, gjentakelse, sterke farger, humor, bevismateriale/forsknings-bevis, entusiasme og optimisme - Kontrast, humor og ironi brukes flittig i reklametekster. Det hender at vi blir mer imponerte over utenlandske ord enn norske. Språkrådet deler ut diplom for godt navnevett til bedrifter og foretak som har valgt gode norske navn på virksomheten.

REKLAMEFILM Plott /synopsis– handling – poeng Bildeutsnitt Perspektiv Ikke for lange klipp! Må varieres ofte!! |1|2|3| Perspektiv Fugl/frosk brukes med varsomhet Lyd Jingle, musikk, sang, lest tekst Stemningsgivende Bildeutsnitt: Ultratotalt bilde, Totalbilde, Halvtotalt bilde, Nærbilde, Ultranært bilde Perspektiv: Fugl, frosk, normal

REKLAMEFILM Kamerabevegelser Lys Tekst, tekstplakat Rolig! Zooming (inn/ut) Panorering Tilting Lys Stemningsgivende Tekst, tekstplakat Beskrivende underveis Oppklarende avslutning

REKLAMEFILM Klipping Kryssklipp Parallellklipp

FØR MAN SETTER I GANG Storyboard – alfa omega for er godt resultat Hvert kutt må planlegges i detalj Varighet, utsnitt, perspektiv, lyd, tekst, overgang, hva som skjer, kamerabevegelser Godt forarbeid og god planlegging betyr alt

HVA MÅ TIL FOR Å LYKKES? Nøyaktighet Arbeidsinnsats Klart mål! Engasjement Lagarbeid

REKLAMEFILMER - EKSEMPLER Øl hører til! Heaven can wait Flere..

THE END.. Vart du skræmt no?