Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME."— Utskrift av presentasjonen:

1 REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME

2 betydning å rope ut, stadig gjenta Produkter, tjenester, opplysning
Ordet ”reklame” kommer fra det latinske ordet ”reclamara” – betyr rope ut  om og om igjen. Skal skape oppmerksomhet for..et produkt, en tjeneste, en holdning/opplysning/emne 2008: Ble kjøpt annonseplass for 18,9 milliarder i norske medier. Produkter, tjenester, opplysning

3 Mål for kampanjen Gjøre folk oppmerksomme på at produktet finnes
Skape positive holdninger i forhold til produktet Skal gi informasjon om fordeler og egenskaper Skal sammenlikne produktene med konkurrentenes produkter Skal korrigere gale oppfatninger i markedet Skal bygge opp merkenavnet Skal identifisere potensielle kunder Skal differensiere/skille mellom egne og konkurrentenes produkter Skal bidra til kjøp Elevspørsmål: Hvilke mål kan en reklame ha? Selge Men for å komme dit?? - Skal identifisere potensielle kunder (eksempelvis ved at man lager konkurranser der en må sende inn opplysning om seg selv osv.)

4 AIDAS –prinsippet Reklame/opplysnings-/holdningskampanjer lages etter AIDAS – prinsippet: Attention å skape oppmerksomhet om produktet/kampanjen Interest å få folk interessert i produktet/kampanjen Desire å skape et ønske om å eie produktet/påvirke en holdning Action å få folk til å kjøpe produktet/ta til seg informasjonen Satisfaction komme tilbake – kjøpe igjen For å skape en god reklame er det viktig med OPPMERKSOMHET OG INTERESSE: Anbefaler at elevene tar utgangspunkt i AIDA-PRINSIPPET: En viktig modell i forbindelse produksjon av reklame NB! I forbindelse med sin presentasjon av det endelige produktet er det viktig at elevene viser til hvordan de har tenkt i forhold til denne modellen. GREIER VI DETTE – ATTENTION – INTEREST  HAR VI SKAPT STOPPEFFEKTEN. Så blir neste sted å få folk til å få DESIRE OG ACTION i forhold til produktet/tjenesten/holdningen, etc..

5 Kampanjer..før og nå.. I gamle dager.. Filmarkivet Moderne eksempler
Telenor Joker Nord Rema 1000 Komplett Opplysningskampanjer/holdningskampanjer: Eva Lungekreft Heaven Can Wait Fløte Elevarbeid: Røyking Red Goat NB! Husk å vise også bilder – plakater.

6 Virkemidler i reklame Bildet.. blikkfang Autoriteter i reklame Layout
Bildebehandlet/sammensatt/manipulert Autoriteter i reklame Layout Tekst, bilde, farger.. Språket/tekst Plussord Utenlandske ord Slagord (Appellative) Løp og kjøp! Bare MÅ ha det! Kjøp kjapt trygt.. Informerende Spørrende Skape oppmerksomhet SPRÅK: Av og til er selve språket det viktigste virkemidlet. - I reklame finnes det som regel mange plussord. Det vil si ord som framhever gode sider ved varen eller tjenesten som skal selges. - Utsagnsverb kan brukes til å overbevise oss. Det er forskjell på "å si" og "å fastslå". - Metaforer, sammenligninger og symboler er språklige virkemidler du bør være kjent med. - Kontrast, humor og ironi brukes flittig i reklametekster. - Allusjoner av kjente tekster eller sitater er ikke uvanlig i reklame. Det hender at vi blir mer imponerte over utenlandske ord enn norske. Språkrådet deler ut diplom for godt navnevett til bedrifter og foretak som har valgt gode norske navn på virksomheten. Appellative - Reklame kan inneholde slagord som er lette å huske. Disse slagordene kan være appellative. Her kommer det noen eksempler: – Løp og kjøp! – Bare må ha det! – Brusen som ikke hjelper mot annet enn tørsten. – Dagen er ikke helt den samme uten. Informerende Reklamen legger opp til en fortrolig tone. Du føler at den som reklamerer, har felles interesser med deg. Noen annonser har med en god del faktainformasjon om produktet.  Dette kan gjelde for eksempel reklame for datautstyr. Forstår du alle ordene nedenfor? Oppfordrende henvendelse. Eksempel: Kjøp bananer nå! Informerende henvendelse. Eksempel: Sunne og gode bananer hos oss! Spørrende henvendelse. Eksempel: Får ikke du lyst på bananer nå?

7 Virkemidler i reklame Språket/tekst, fortsetter.. Lyd Generelt:
Korte setninger Ufullstendige setninger Større bruk av utropstegn slik at det blir slagkraftig: Prøv den! Bruk slagord, som f. eks på rim eller ordspill. Lyd Generelt: Overdrivelse, gjentakelse, sterke farger, bevismateriale/ forskningsbevis, entusiasme og optimisme. Slagord: Bare lave priser – Rema 1000

8 Virkemidler i reklame Kameravinkler/bildeutsnitt
NB! Husk god rettskrivning!! Komposisjon Hvordan er reklamen satt opp? (plassering/typografi, forhold  bilde/tekst). Skriftstørrelser, skrifttyper.

9 Virkemidler i reklame Humor: Humoren minsker vår evne til å tenke kritisk. Frykt: ” Velger du dette produktet, unngår du gule tenner, glansløst hår eller ensomhet.” Følelser: Gir deg lyst til å oppnå noe du drømmer om, eller den minner deg om noe hyggelig fra ditt eget liv. Status: ”Du vil føle deg beundret med dette produktet” Familie og fellesskap: ”Produktet hører hjemme i livet ditt” Antihelter: Personer vi kan le av eller synes synd på

10 Virkemidler i reklame Foto: Miss Sixty
Bilde: Oppmerksomhet, gi stemning, oppsikt eller forargelse Sex/kropp er et svært vanlig og effektivt virkemiddel i reklame. Avkledde damer – barske menn, m.m. Foto: Miss Sixty

11 Skjult reklame

12 PROPAGANDA Ensidig informasjon Religiøs eller politisk Lurere/manipulerer publikum Vanskelige skillelinjer.. Enkelte mener at staten drev med skremsespropaganda ifbm. svineinfluensakampanje

13 Reklame-/kampanjekanaler
Film Flygeblad Brosjyrer Reklamebanner på nett (inkl.”levende”) Informasjonsside på nett Plakater/posters | 1 | 2 | 3 | Vareprøver(penner, capser, etc) Radio Annet.. Presentasjonsform Flygeblad: flygeblad el. flygeskrift, kortfattet publikasjon, oftest trykt på ett enkelt ark for massedistribusjon, særlig av oppsiktsvekkende nyheter, agitasjon el

14 Nå er det deres tur.. MÅL: Produsere reklame Gruppestørrelse: 2-4
Muntlige presentasjon: Hvilket produkt ønsker dere å selge? Begrunnelse.. Hvem er målgruppen/hvem retter reklamen seg mot? Hvilken kanal vil dere bruke for å nå målgruppa? Visning av sluttproduktet

15 Nå er det deres tur.. Arbeidsprosessen: Virkemidler
Positivt/negativt: Problemer/utfordringer, løsninger. Arbeidsfordeling Virkemidler Hvilke virkemidler har dere valgt – og hvorfor?

16 loggbok Hver gruppe skal ha en loggbok.
Loggbok skal føres mot slutten av hver arbeidsøkt. Hva har hver enkelt gjort denne timen Hva skal gjøres til neste gang?

17 vurderingskriterier Arbeidsinnsats underveis Arbeidsprosessen
Positivt/negativt: Problemer/utfordringer, løsninger. Arbeidsfordeling Muntlig fremføring Valg av produkt/tjeneste, målgruppe, reklamekanal, m/begrunnelser Tanker rundt AIDA-prinsippets Valg av virkemidler m/begrunnelser Gruppas evne til å fordele oppgaver under fremføring Stemmebruk, kontakt med publikum, tydelighet Bevisste valg av virkemidler

18 vurderingskriterier Loggbok m/beskrivelser av arbeidsoppgaver, lekser, ansvarsområder (leveres) Sluttprodukt. Teknisk kvalitet. Kreativitet Kreativitet: Skape noe eget.

19


Laste ned ppt "REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME REKLAME."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google