Å bygge en ny kommune! v/ Henning Sunde, prosjektleder Asplan Analyse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmann Bjørn Fauchald, Vestre Toten kommune
Advertisements

1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Psykologen i et kommunalt landskap Refleksjoner etter to års arbeid med psykologer i kommune ne Faglig rådgiver Ellen Hoxmark.
Askim Eidsberg Hobøl Marker Spydeberg Planmøte Askim rådhus, 17. August 2015 Kommunereform Grunnlag for en ny kommune i Indre Østfold.
Veileder for implementering av ny kontoplan fra  En ny kontoplan påvirker ikke bare selve kontoplan-registeret i Agresso  Tidspunktet for.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Kommunereform Kommunereform: 1.Utredningene 2.Våler kommunes vedtak 3.Nabopratene 4.Status 5.Økonomi ved å stå alene 6.Utfordringer og fordeler ved å stå.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Fagskoleorientering Erlend Fjose Bodø Foto: Peter Hamlin.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Kommunereformen – status
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Regional planstrategi
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
”Grenselaust samarbeid”
Fylkesmannens notat: EN STRATEGISK PLAN FOR SAMFUNNSUTVIKLING I HAMARREGIONEN. En viktig forutsetning for utvikling er å se sammenhengen mellom sine sterke.
Rapport: Å ville utvikle skolen
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Sintef Teknologiledelse
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Å bygge en ny kommune! v/ Henning Sunde, prosjektleder Asplan Analyse
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Tilskudd til tillitsvalgte og klubber lokalt 2016
1.Norsk nettverk for oppvekstkomuner
Samarbeid og medbestemmelse
SAS Den første sammenslåingen
1. LEDERUTVIKLING Fylkesmannen ansvarlig
Gang.
Utlysning av studentoppgave
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Gjennomgang av rapport om Virksomhetsgjennomgang
Løypemelding fra KS Nord-Norges Strategikonferanse
Gruppe 4- samarbeid i partnerskap
19 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Målbildet Stab/støtte
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Dagens sykehusområde på Bragernes - byutviklingskonkurranse
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
Prosjekt - Flere unge i fast arbeid Karrieredagen, 17. oktober 2018
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Grensesnitt mot øvrige delprosjekt
Bildemal for sosiale medier
Utskrift av presentasjonen:

Å bygge en ny kommune! v/ Henning Sunde, prosjektleder Asplan Analyse Erfaringer fra gjennomføring av fire kommunesammenslutninger v/ Henning Sunde, prosjektleder Asplan Analyse henning.sunde@asplanviak.no Tlf 67 52 52 47

Kommunal Rapport 29.3.06: Krever nye sammenslåinger Statsminister Jens Stoltenberg mener det er behov for endringer i kommunestrukturen, og krever at kommunene selv tar ansvar. Dermed avlyser han kommunalministerens varslede pause i strukturdebatten

Kommunene i prosjektet: Bodø-Skjerstad (1.1.05) Aure/Tustna (1.1.06) (Re, 1.1.02) Kristiansund-Frei (1.1.08) Ølen-Vindafjord (1.1.06)

Det helt store bildet: De får det til! Knappe flertall gir ikke problemer – ingen omkamp om sammenslutningen I dag stor oppslutning om Re kommune Svært krevende oppgave Iverksettes på planlagt tidspunkt Oppgaver og økonomiske utfordringer skyves over på ny kommune

Bakgrunn for sammenslutningene: Hovedmålsetting: Å utvikle livskraftige og mer handlekraftige kommuner Delmålsettinger: Å styrke og videreutvikle kommunale tjenester gjennom større fagmiljøer og mer kostnadseffektive løsninger ► Kommunesammenslutninger viktige bidrag til en sterkere kommunal sektor!

Hovedfunn: Betydningen av størrelse Største eller mest vekstkraftige by/tettsted blir nytt kommunesenter. Når én kommune er klart størst, får denne kommunesenter og -navn Mindre ulikt folketall gir mer balanserte løsninger: Den andre får navnet, nytt kommunenavn eller nytt kommunevåpen Raushet fra den største kommunen er viktig. Størrelsesforholdet vil allikevel bety mye for valg av løsninger

Hovedfunn: Tidsbruk i gjennomføringen Iverksetting: 1/1 etter valg, styrer gjennomføring Lag en tidlig framdriftsplan, justér tidsbruk underveis Gjennomføringen tar den tida man gir det 1,5 år ≈ tidspress, 3 år+ ≈ ”seigpining” ► Rundt 2 år normalt fornuftig Rask prosess krever: God planlegging og prosjektbemanning, detaljerte framdriftsplaner, klare ansvarsforhold, oppgaver kan skyves til etter fusjon

Økonomisk støtte fra KRD:

Hovedfunn: Støtte fra KRD 113 mill kr bevilget til de fire sammenslutningene. 36 % til engangskostnader, 48 % til infrastrukturtiltak, 16 % til spesielle tiltak/prosjekt Ingen sammenheng kommunestørrelse - engangskostnader Infrastrukturmidler: Gis nå kun til 33 kommuner fra ”kommunestrukturprosjektet” – fjernes deretter av KRD Retningslinjene for engangsstøtte tydeliggjøres - ulike behov for rådhus

21 gode råd til kommunene: Lag tidligst mulig en grovmasket framdriftsplan for hele sammenslutningsprosessen Lag en intensjonsavtale for sammenslutningen før folkeavstemning/innbyggerhøring 3. Sørg for en god innbyggerdialog forut for en eventuell folkeavstemming Trekk innbyggerne med underveis i prosessen Den største kommunen bør vise raushet overfor den minste i sammenslutningsprosessen Fellesnemnda må gis tydelige og vide fullmakter

./. 21 gode råd.... Gjennomføringsfasen bør være lang nok, men heller ikke lenger enn nødvendig Lag en prosjektorganisasjon med tilstrekkelig bemanning, og sørg for en klar oppgave- og ansvarsfordeling Ha på plass et system for å håndtere og tilgjengeliggjøre informasjon så tidlig som mulig Søk et á-kontobeløp til dekning av engangskostnader fra KRD tidlig i prosessen Rådmannsprosessen bør gjennomtenkes og planlegges særlig nøye

./. 21 gode råd.... De tillitsvalgte må tidlig trekkes inn i prosessen Administrativ hovedstruktur må tidlig på plass Bruk arbeidsgrupper med tydelige mandat og bred deltakelse i forbindelse med utredning av detaljert administrativ organisering Ny administrativ ledergruppe bør tidlig på plass Nye enhetsledere bør være på plass innen ¾ år før sammenslutningen skal være gjennomført Ha et bevisst forhold til håndtering av overtallighet blant ansatte

./. 21 gode råd.... 18. Kommunene bør ha felles økonomiplan/budsjett og økonomisystem siste året før sammenslutning 19. Hold fylkesmannen informert om hvordan gjennomføringsprosessen forløper 20. Lær av andre! 21. Lag noen begivenheter underveis, og en skikkelig folkefest når den nye kommunen er sjøsatt!

Det er mye mye mer!! - les rapporten på: www.ks.no