Integrering gjennom landbruket

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
Vurdering for læring.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Deltaking, inkludering og velferd
Ny i styret: Ombud i praksis Veiledningskurs i organisasjons- og styrearbeid.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Strategiarbeid i praksis
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Praksislærermøte GLSM-praksis
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Grønn framtid 1000 muligheter i landbruket Ett rekrutteringsprosjekt i regi av 4H Nordland Prosjektet er finansiert av Nordland fylkeskommune, Fylkesmannen.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Velkommen til et nytt skoleår!
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
INTEGRERINGS AVDELINGEN.
NAV Integrering Sandefjord Anette Guldahl. Bakgrunnsinfo om NAV integrering Endringer i høst og dagens situasjon Frivillighet og integrering i Sandefjord.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
«en næringshage for flyktninger». Flyktningene som kommer til Norge kan ha etterspurt kompetanse og virksomhetsideer og det er viktig at de blir sett.
Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Kompetanse for mangfold
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
Integrering gjennom landbruket
Internasjopnalisering
Naturen som møteplass Oslo og Omland Friluftsråd Ingvild Kavli
Klimasmart bruk av drivstoff i landbruket
Larvik integreringsmottak- hvordan utnytte ventetiden?
Fra kunnskap til handling
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Seminar Mosjøen januar 2018 John Luktvasslimo
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Tone Milde Seniorrådgiver
Lokalsamfunnets tilrettelegging for et flerkulturelt samfunn
Studiespesialisering
Valgfaget design og redesign
«Alle med» Skåredalen skole
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Integrering gjennom landbruket
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Integrering gjennom landbruket Handnesøyprosjektet Integrering gjennom landbruket

Handnesøyprosjektet holder til på Handnesøya, i Nesna kommune Handnesøyprosjektet holder til på Handnesøya, i Nesna kommune. Prosjektet kom til på bakgrunn av et ønske om å koble landbruk, bosetting/kvalifisering av flyktninger. Det er viktig å opprettholde og utvikle landbruket i Nordland, samt forhindre at avgangen blir større enn tilfanget av nye utøvere innen næringen. Rekruttering til landbruket handler ikke bare om å motivere unge bønder til å etablere seg, men like mye om å sikre tilgang på nok og kompetent arbeidskraft. Det er i dag store utfordringer med å skaffe arbeidskraft til landbruket, og en ser at det er mer og mer vanlig å benytte seg av innvandrere. Sett i lys av dette er det også viktig å sikre bosetting i landsdelen.

Flere av de som kommer til Norge og søker om beskyttelse/oppholdstillatelse her, har sin bakgrunn i landbruket. Det å bygge på de ressurser flykninger allerede har, er med å bidra til en raskere og mer kvalitetsmessig integrering. Handnesøyprosjektet har som mål om å videreføre og komplementere kunnskap, kompetanse og erfaring innen landbruk. Slik at deltagerne ikke bare skal ha en mulighet til å fortsette på sin yrkesbane i Norge, men også vil kunne oppleves som attraktiv arbeidskraft. Her tenker en altså at det oppstår en vinn-vinn-situasjon, som både flyktninger og landbruksnæringen vil kunne dra fordeler av.

På bakgrunn av denne ideen søkte Nesna kommune om utviklingsmidler fra IMDI, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, for å kunne drive en pilot over en tre-årsperiode. Fikk støtte i 2016, så endret det seg. Prosjektet har 2,5 årsverk, to lærerstillinger og en 100 % stilling som prosjektkoordinator. Nesna kommune satte seg som mål å bosette 8 flyktninger på Handnesøya gjennom prosjektet, i 2016. Vi har i dag 5 deltagere som er tilknyttet oss.

Deltagerne er i ordinært introduksjonsprogram, med vekt på norskundervisning og samfunnskunnskap, som et utgangspunkt. Hoveddelen av undervisningen har fokus på landbruk. Vi er også innom grunnskolefag som matematikk, natur og miljøfag. Prosjektet har også samarbeidet med Helgeland landbrukstjenester, Karrieresenteret, Landbruksskolen i Vefsn, Nordland fylkeskommune samt lokale aktører.

Deltagerne våre skal ha teoretisk opplæring i norsk og samfunnsfag, som utgangspunkt. Målet har vært å ha godkjent grunnskole når deltagerne forlater oss, blant annet med tanke på landbruksskole. For å lære en nytt språk er praksis essensielt. Hos oss blir deltagerne plassert rett i språkpraksis, på de samme gårdene hvor de skal ha yrkespraksis. Fordelen med dette er at deltagerne lærer landbruksnorsk parallelt med ordinær norsk, noe som betyr at ord og uttrykk naturlig blir integrert i språket. Deltagerne vil gjennom sin praksis lære språk, yrkesfag og samfunnskunnskap. En knytter bekjentskap som er verdifullt å bygge på og ta med seg videre. Praksis fungerer også som en brobygger til lokalmiljøet på øya.

Vi har pr dags dato knyttet til oss fem praksisgårder; fire på Handnesøya, og en på fastlandet. Gårdene driver med henholdsvis Gris/villsau Melkeproduksjon Sau Økologisk, og på gamlemåten/tradisjonelt, med ulike dyr Koordinator og lærere har felles møte med praksisgårdene ca. hver 6. til 8. uke. I disse møtene evaluerer vi, kommer med innspill til hverandre, og planlegger videre fremover. Hver gård får en liten kompensasjon i året for å være knyttet til oss. Det krever noe ekstra å lære opp en ekstra person, som i tillegg har språklige utfordringer.

Den praktiske undervisningen har temaer som: Å så og høste planter Pleie av skog/hogst Lære å bruke nødvendig utstyr/maskiner Lære om husdyr Trafikkopplæring Enkel mekanikk / bygg Videre får deltagerne ulike typer sertifiseringer/kurs som er påkrevet og nødvendig, som arbeidstaker innen landbruk. Dette er blant annet sikkerhetskurs i varme arbeid, grunnleggende vedlikehold og bruk av motorsag, HMS, smittevern, traktorsertifikat etc.

Handnesøya Handnesøya er en av tre øyer i Nesna kommune med ca 70 innbyggere. Øya har sterke landbrukstradisjoner, og landbruk er hovednæring på øya. Det går bilferge fra Nesna til Handnesøya flere ganger daglig. Innbyggerne på øya har lag og foreninger med aktiviteter på fritiden. Har god erfaring med innvandrere siden 1985. Øya har egen butikk, som er et viktig samlingspunkt for innbyggerne.

På Handnesøya har vi åpnet den gamle barne- og ungdomsskolen, som ble åpnet i 98, og driftet i ca 10 år. Her har vi lyse romslige lokaler, med muligheter for ulike aktiviteter både inne og ute. I tillegg har Maskinringen på øya et verkstedbygg rett over veien, som det er mulig å leie for å drive undervisning i enkel mekanikk. Det er også anledning til å ta imot deltagere fra voksenopplæringen på fastlandet, for arbeids/språkpraksis.

Handnesøya-prosjektet må videreføres og utvikles Samarbeidspartnerne representerer i sum arbeidslivs- og landbruksfaglig kunnskap som vil lette inkluderingen i det norske samfunn. Landbruket i Nordland har store utfordringer med å skaffe nok kvalifiserte avløsere og fagarbeidere. Tiltaket har i seg nyskapende momenter fordi det gjennom arbeidsdeltakelse gir flyktningen innsikt i faglig bredde i norsk landbruksnæring og dermed en forståelse av hvordan realkompetanse inn mot videre opplæring skal dokumenteres, samt hvorfor læring på arbeidsplassen har en verdi. 

Nesna kommune tenker at dette er en modell som også kan benyttes innenfor andre næringer, og som dermed kan bidra til å fylle behovet for kvalifiserte arbeidstakere gjennom opplæring på arbeidsplassen.

Hvilke erfaringer har vi gjort oss? Grunnskole Mye nytt; språk, fag, kultur, samfunn, læringsmetoder Egen, mer strukturert studieplan Engasjement, bakgrunn, forståelse Praksis Kontinuitet Mer temabasert Mer?