Kompetanse for mangfold Regelverksamling 17. Januar 2018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådgiversamling på Stiklestad
Advertisements

SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
innholdet i enkeltvedtak
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Når du er registrert som ny bruker, må passord alltid benyttes - så husk dette ! Første gangs innlogging.
Historikk, lovverk og organisering Voksenopplæring.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Utvekslingsår i utlandet Hva innebærer det? Hvordan går man frem? Fordeler - ulemper Bør man dra på utveksling?
Aller, aller først… Dere er flinke! Dere skal være stolte av jobben dere gjør! Dere kan være med på å utgjøre en forskjell!
Antall søkere: 529 (578) Antall tatt inn i individuelt inntak: 402 (416) Antall søkere overført til ordinært inntak: 137 (157) Antall søkere som fikk avslag.
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Nytt fra Udir Landskonferansen for spesialundervisning 2013.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
§6-25 «Sikkerhetsventilen». § 6-25.Søkjarar som av andre særlege grunnar må behandlast individuelt Fylkeskommunen kan òg i særskilde tilfelle behandle.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Grunnskolen: skjema og veiledning GSI-samling 22. september 2015 Roald Fremstad Ingrid Damlien Haraldsen.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
Introduksjonsloven. Hva er voksenopplæring Organisert opplæring for voksne som gjennomføres etter bestemte regler, og kan berettige til offentlig støtte.
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Grunnskoleopplæring for voksne etter opplæringsloven kapittel 4a Hilde Austad og Kjersti Botnan Larsen.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Informasjon om nytt regelverk og annen informasjon.
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Samling for Rådgivernettverk - fylkesnivå Merethe Schjem april 2016.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Nav veileder i videregående skole
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Regionsmøte hausten 2013 Samhandling mellom PPT og VGO
Brukerveiledninger her:
Praksisbrev Torun Pedersen
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Eilert Sundt videregående skole
Elevenes skolemiljø.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
5 Marius Stub.
Ditt val! Vidaregåande opplæring 2017–2018
Nettverksledersamling
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Endring i opplæringslova § 3-1
Sandefjord voksenopplæring
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Utvekslingsår i utlandet
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Presentasjon av Kine Vålbekk
Velkommen til Osloskolen
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Sentrale lover og regler
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Gjennomføring etter 5 år
Nå er vi spente!.
Om vurdering og nye eksamensformer
Utskrift av presentasjonen:

MER OM SÆRSKILT SPRÅKOPPLÆRING I GRUNNSKOLEN, VIDEREGÅENDE OPPLÆRING OG VOKSENOPPLÆRINGEN Kompetanse for mangfold Regelverksamling 17. Januar 2018 Ved Jannicke Haaland Haarr seniorrådgjevar, Fylkesmannen i Hordaland, Utdanningsavdelinga

Disposisjon Litt om klagesaker og tilsyn Rett til særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar jf. Opplæringslova § 2-8 Rett til særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar jf. Opplæringslova § 3-12 Rett til grunnskoleopplæring for vaksne jf. opplæringslova §§ 4A-1 Rett til vidaregåande opplæring for vaksne jf. § 4A-3 Saksbehandlingsregler Kilder  

Opplæringsloven § 13-10 Kommunen skal ha et forsvarlig system!

LITT OM KLAGESAKER OG TILSYN Få klagesaker Tilsyn Fylkesmannen har gjennomført Felles nasjonalt tilsyn (FNT) fra 2018

Rett til særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar, jf Opplæringslova § 2-8 Mye likt retten etter opplæringsloven § 3-12 videregående opplæring Plassere § 2-8 i en rettslig sammenheng § 2-8 og formål Særskilt språkopplæring: individuelle rettigheter!

Vilkår for rett etter § 2-8 + Hva får man rett til? Særskilt norskopplæring: Vilkår for rett: ”Elevar i grunnskulen” ”med anna morsmål enn norsk og samisk” ”til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen” ”Innhold”: For elevar med rett til særskild norskopplæring er det gjeve eit unntak frå dei vanlege reglane om innhaldet i undervisninga i forskrift til opplæringslova. I § 1-1 bokstav e står det at ”Elevar som har rett til særskild norskopplæring etter opplæringslova § 2-8, skal få opplæring etter tilpassing til læreplanen i norsk eller opplæring etter læreplanen i grunnleggjande norsk for språklege minoritetar”

Organisering: Særskild norskopplæring skal tilbydast ved den skulen der eleven går til vanleg (Retten til nærskole § 8-1) Særskilt norskopplæring kan gis i annen gruppe enn klassen/ basisgruppa eller ved eneundervisning.

Morsmålsopplæring og/ eller tospråklig fagopplæring Vilkår for rett: ”slike elevar”: altså: elever med rett til særskilt norskopplæring Det må videre være «nødvendig» med slik opplæring, jf. § 2-8 første ledd andre punktum Dessuten må morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring kunne givast av eigna undervisningspersonale. Dette vilkåret følger av § 2-8 tredje ledd som har reglar om kva som skal skje når morsmålsopplæring og tospråkleg fagopplæring ”ikkje kan givast av eigna undervisningspersonale”

Organisering av morsmålsopplæringa: ”Morsmålsopplæringa kan leggjast til annan skole enn den eleven til vanleg går ved”, jf § 2-8 annet ledd Innhold, morsmålsopplæring: Eleven skal få opplæring etter læreplan i morsmål for språklige minoriteter Organisering av tospråklig fagopplæring: Tospråklig fagopplæring skal tilbys ved den skolen der eleven går til vanlig

”anna opplæring tilpassa føresetnadene til elevane” Hvis morsmålsopplæring og tospråkleg fagopplæring ”ikkje kan givast av eigna undervisningspersonale” så kan eleven likevel ha rett til ”anna opplæring tilpassa føresetnadene til elevane”. Kommunen har da plikt til å ”så langt mogleg leggje til rette for” anna opplæring

Særskild innføringstilbod for nykomne elevar ”Vilkår”: Kommunen må ha valgt å organisere eit særskild opplæringstilbod for nykomne elevar Eleven må vera nykomen Vedtak om slik opplæring i særskild organisert tilbod kan berre gjerast «dersom dette er rekna for å vere til beste for eleven» Opplæring i særskilt organisert tilbod kan vara inntil to år Elev eller foresatte må ha samtykket

Organisering: Særskild opplæringstilbod kan organiserast i «eigne grupper, klassar eller skolar» Det særskilde opplæringstilbodet kan gjelde «heile eller delar av opplæringa», jf § 2-8 femte ledd andre punktum Innhold: Opplæring skal som hovudregel følgje Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Som del av eit innføringstilbod kan det likevel gjerast «avvik frå læreplanverket i den utstrekning dette er nødvendig for å vareta eleven sitt behov», jf § 2-8 femte ledd sjette punktum. Det er då mogleg å avvike frå fag- og timefordelinga og frå kompetansemåla i læreplanar for fag

Opphør av rett Retten til særskild språkopplæring opp høyrer når kartlegging viser at vilkåra for retten ikkje lenger er oppfylte.

Minstekrav og rettslige rammer

Rett til særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar, jf Opplæringslova § 3-12 Tilleggspoeng: Læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid Dagsnytt 18, 23. oktober 2017: Problemstillinger knyttet til særskilt språkopplæring og språkproblematikk Mediasak: Hjemmel for egne klasser for minoritetsspråklige? Les på Udir.no: tolkingsbrev: Innføringstilbud- svar på spørsmål

Rett til grunnskoleopplæring for vaksne, jf opplæringslova § 4A-1 Retten til særskilt språkopplæring kan følgje av selve retten til grunnskoleopplæring for vaksne

Vilkår for rett til grunnskolopplæring for voksne er: Søkeren må være «over opplæringspliktig alder», jf. opplæringslova § 4A-1 første ledd første punktum Han/ ho må som hovedregel «ikkje ha rett til vidaregåande opplæring etter § 3-1», jf. opplæringslova § 4A-1 første ledd første punktum. Unntak: ny § 4A-1 annet ledd: «Kommunar og fylkeskommunar kan òg tilby grunnskoleopplæring etter første ledd til dei som har rett til vidaregåande opplæring etter § 3-1, men som har behov for meir grunnskoleopplæring for å kunne fullføre vidaregåande opplæring.» Den vaksne må ha behov for grunnskuleopplæring, jf. «treng»

§ 4A-1 4 ledd: «Det er eit vilkår for rett til grunnskoleopplæring at søkjaren har lovleg opphald i landet. Dei som er over opplæringspliktig alder, og som oppheld seg lovleg i landet i påvente av å få avgjort søknad om opphaldsløyve, har likevel berre rett til grunnskoleopplæring etter denne paragrafen når dei er under 18 år og det er sannsynleg at dei skal vere i Noreg i meir enn tre månader. Dei som oppheld seg lovleg i landet i påvente av å få avgjort søknad om opphaldsløyve, og som fyller 18 år i løpet av eit skoleår, har rett til å fullføre påbegynt skoleår. For dei som får avslag på søknaden om opphaldsløyve, gjeld retten til grunnskoleopplæring etter denne paragrafen fram til dato for endeleg vedtak.» Det må føreligge ein søknad frå den vaksne

Hvis oppfyller vilkår for rett til grunnskoleopplæring for voksne: virkning inkludert særskilt språkopplæring: kommer tilbake til det under saksbehandlingsregler

Rett til vidaregåande opplæring for vaksne jf. § 4A-3 Dersom den voksne oppfyller vilkårene for rett til videregående opplæring for voksne vil språklig tilrettelegging være noe som kan inngå i opplæringstilbudet

Vilkår for rett til videregående opplæring for voksne: ”…vaksne frå og med det året dei fyller 25 år.” men særregel i § 3-1 tiende ledd ”…fullført grunnskolen eller tilsvarande…”, ”… ikkje har fullført vidaregåande opplæring» men særregel: «Dei som har fullført vidaregåande opplæring i eit anna land, men som ikkje får godkjent opplæringa som studiekompetanse eller yrkeskompetanse i Noreg, har òg rett til vidaregåande opplæring for vaksne,» § 4A-3 åttende ledd: Det er eit vilkår for rett til vidaregåande opplæring at søkjaren har lovleg opphald i landet. Vaksne som oppheld seg lovleg i landet i påvente av å få avgjort søknad om opphaldsløyve, har likevel ikkje rett til opplæring etter denne paragrafen. for at retten til videregående opplæring skal aktiveres, må den voksne søke fylkeskommunen om videregående opplæring.

Gjentar: Dersom den voksne oppfyller vilkårene for rett til videregående opplæring for voksne vil språklig tilrettelegging være noe som kan inngå i opplæringstilbudet Læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid kan være aktuell

RETTIGHET…?

RETTIGHET !

7. Saksbehandlingsregler Fire faser: Før enkeltvedtak (Underretning om) enkeltvedtak Gjennomføring Opphør/ bortfall

Litt generelt om saksbehandlingsregler: Hvilke avgjørelser er enkeltvedtak? Forberedelse av enkeltvedtak: Forvaltningsloven § 17 om forvaltningens plikt til å sørge for sakens opplysning Forvaltningsloven § 16 om forhåndsvarsel Underretning om vedtak: Selve vedtaket: konklusjonen Begrunnelsen: hvorfor slik konklusjon Informasjon om klagerett mv

Saksbehandlingsregler i forhold til særskilt språkopplæring spesielt Før enkeltvedtak: Informasjon om retten Rutiner for å fange opp elever som kan ha rett ”Kommunen skal kartleggje kva dugleik elevane har i norsk før det blir gjort vedtak om særskild språkopplæring,” jf § 2-8 fjerde ledd første punktum Forhåndsvarsel etter forvaltningsloven § 16 Samtykke

Underretning om enkeltvedtak: Når må det fattes enkeltvedtak? Krav til innhold i underretning om vedtak om særskilt språkopplæring

Gjennomføring: Gjennomføring Kartlegging underveis

Saksbehandlingsregler i forhold til rett til grunnskoleopplæring for voksne spesielt Før enkeltvedtak: Veiledningsplikt-men informasjonsplikt? Opplæringsloven § 4A-8: voksne med rett til grunnskoleopplæring har også rett til rådgivning for å kartlegge hvilket tilbud den voksne har behov for Forvaltningsloven § 11 a har regler om saksbehandlingstid og foreløpig svar. Der slås det fast at kommunen skal forberede og avgjøre saker «uten ugrunnet opphold». Også særlig poeng i forhold til grunnskoleopplæring for voksne: Søknader om grunnskoleopplæring for voksne må behandles fortløpende. Kommunen kan ikke oppstille søknadsfrister. Kommunen kan heller ikke samle opp søknader og gjennomføre et slags «inntak» en gang i året.

utredningsplikt når de forbereder enkeltvedtak, jf fvl § 17 utredningsplikt når de forbereder enkeltvedtak, jf fvl § 17. Forvaltningen skal påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak treffes Hvilke spørsmål må vi i denne veilednings, utrednings, kartleggingsfasen for eksempel finne svar på for å kunne konkludere mht om Miriam har rett til grunnskoleopplæring for voksne?

Hvis Miriam etter dette oppfyller vilkårene for rett til grunnskoleopplæring for voksne må kommunen også finne svar på spørsmål av betydning for innholdet i opplæringstilbudet. Om innhaldet i opplæringa står det i opplæringslova § 4A-1 første ledd andre punktum: «Retten til opplæring omfattar til vanleg dei faga ein treng for å få vitnemål for fullført grunnskoleopplæring for vaksne.» De fagene man trenger for å få slikt vitnemål er norsk, engelsk og matematikk samt to av fagene matematikk muntlig, naturfag, samfunnsfag og kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE), jf. forskrifta § 4-33. Den vaksne må ikkje sikte mot vitnemål. Opplæringstilbudet til den vaksne kan være i maksimalt alle vitnemålsfagene, noen av vitnemålsfagene, deler av et eller flere fag eller opplæring i en eller flere av de grunnleggende ferdighetene i Læreplanverket for Kunnskapsløftet.

Opplæringstilbudet til Miriam må tilpasses individuelt. Oppll § 4A-1 første ledd tredje punktum: ”Opplæringa skal tilpassast behovet til den enkelte”. Minner også om at Oppll § 4A-12 viser til § 1-3 om at opplæringen også skal ”tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte…”

Innebærer: Opplæringstilbudet må tilpasses på grunnlag av realkompetansen til den voksne. Må kartlegge den voksnes behov og realkompetanse. Realkompetansevurdering må gjøres. Opplæringen må tilpasses den voksnes livssituasjon: Kommunen må da bl.a. finne ut om det er behov for samordning med introduksjonsprogram etter introduksjonsloven Opplæringen må også tilpasses den voksnes eventuelle særlige behov. Kommunen må da bla finne ut om Miriam har rett til særskilt språkopplæring. (herunder morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring) Den må finne ut hvilke ferdigheter hun har i norsk. Voksne med annet morsmål enn norsk og samisk har rett til særskilt språkopplæring dersom dette er nødvendig for at den voksne skal kunne få forsvarlig opplæring. Retten til særskilt språkopplæring vil gjelde til den voksne har tilstrekkelige ferdigheter til å følge den ordinære grunnskoleopplæringen for voksne.

Vedtaksfasen: Vedtak om bla rett til grunnskoleopplæring for voksne – både ved avslag og tildeling Selve vedtaket (konklusjonen): Må ta stilling til om Miriam har rett – dersom hun har det: må også ta stilling til: Hva slags opplæring hun skal få: Vedtaket må da si noe om: Innholdet i opplæringen, bl.a: hvilke fag og nivåplassering i de ulike fagene Eventuell rett til særskilt språkopplæring. Hvilken læreplan skal i såfall benyttes i norsk: den ordinære eller norsk for minoritetsspråklige? Organisering av opplæringen– opplæringssted, tidspunkt for opplæringen m.v. Omfanget av opplæringen – lengden på opplæringen, antall timer i uken m.v.

Gjennomføring: Skal gjennomføres iht vedtaket Tilbudet skal gis innen rimelig tid (Udir 3/2012) Bortfall av rett: Vilkår ikke lenger oppfylte

Kilder Lovdata: Barnekonvensjonen, Forvaltningsloven, opplæringsloven med forskrift, barnelov, vergemålslov  Udir.no/regelverk Bl.a: Veileder og eksempelsamling: Innføringstilbud til nyankomne minoritetsspråklige elever Rundskriv Udir-3-2012: Voksnes rett til grunnskoleopplæring etter opplæringsloven kapittel 4A Rundskriv: Udir-2-2008: Voksnes rett til videregående opplæring Tolkningsuttalelser Fylkesmannen.no-kan abonnere på nyheter! Litteratur: Geir Helgeland: Opplæringslova med kommentarer Gode bøker om forvaltningsrett

Bare Egil: Sangen om særskilt språkopplæring  Tusen takk for meg !