Adaptasjoner av et juleeventyr

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Tegneserier.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Roman- og novelleanalyse
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
Om å skrive om litterære tekster
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Sammensatte tekster.
Kapittel 2: Episk diktning
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
”Morderne” Fra novelle til film.
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Valgfag på Kastellet skole
Litterære virkemidler
Sammensatte tekster ?.
Fortelling Novelle Roman
Dikt.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Sammensatte tekster PPU
Elevtekster LUT
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Filmanalyse.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Dramatisk sjanger Skuespill og film. Dramatisk sjanger Tekster som er laget for å framføres. Eksempler på slike er TV-serier og spillefilmer. Andre eksempler.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
AMALIE SKRAM Karens jul. Mål for timen Kjenne til Amalie Skram som forfatter. Kunne gjenfortelle Karens jul. Gjennom eksempler i teksten si noe om hvilke.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Adaptasjon Fra bok til film.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
Adaptasjon Fra bok til film. Adaptasjon: overføring eller tilpasning Bok – film Film – teater Dataspill – film Film – dataspill osv.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
BIBELEN.
Å skrive noveller.
En litt forenklet versjon
Estetiske virkemidler
Historiefortelling Helt siden de første menneskene satt rundt bålet utenfor grottene sine og delte opplevelse og historier, har vi vært fascinert av konseptet.
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 3: Film Kapittel 6 Læreplanmål
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
«Å være sin egen bestevenn»
Analysere og tolke eventyr
Leseutvikling og læringsstrategier
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Adaptasjoner av et juleeventyr «Den lille piken med svovelstikkene»

Hva menes med adaptasjon? Adaptasjon kommer av det latinske ordet adaptio som betyr tilpasning og brukes gjerne når en litterær tekst blir tilpasset eller omformet til et nytt medium. Når vi foretar en adaptasjonsanalyse undersøker vil forholdet mellom originalteksten og adaptasjonen. Hva har skjedd? Er adaptasjonen blitt en tekst med nye tema og opplevelser for tilskueren?

Er det samme historie som fortelles? Hvor lik eller ulik den adapterte versjonen er fra originalhistorien kan grovt sett deles inn i følgende kategorier: Etterlikning: tilnærmet lik originalen, men virkemidlene er tilpasset mediet eller sjangeren det fortelles i. Analogi: Historiene har kun visse likhetstrekk. Handlingen kan for eksempel være flyttet i tid og rom, og (noen av) personkarakteristikkene er endret. Men tematikken og/eller stemningen kan være den samme.

4 versjoner av «Piken med svovelstikkene» Vi skal først lese det kjente eventyret «Piken med svovelstikkene» av H.C. Andersen, første gang utgitt i 1848. Deretter skal vi se tre adaptasjoner av eventyret i form av en animasjonsfilm, et revyinnslag og en reklame. Til hver av tekstene følger noen diskusjonsspørsmål dere skal ta for dere i grupper på fire. Noter ned synspunktene deres. Til slutt: Bruk spørsmålene på siste lysark til oppsummering og vurdering i samlet klasse

Les først eventyret om Piken med svovelstikkene i norsk (og modernisert) språkdrakt. Diskusjonsspørsmål Dette eventyret blir gjerne kalt et «novelleeventyr». Hvilke fortellemåter kjenner dere igjen fra henholdsvis eventyrsjangeren og novellesjangeren? Teksten har altså fått merkelappen «eventyr», men på hvilken måte er dette også en realistisk tekst? Formuler tematikken i teksten. Har «Piken med svovelstikkene» aktualitet i dag? Gi eksempler

Eksempel 1: Disneys animasjonsfilm fra 2006 «The Little Match Girl» regi: Roger Allers, musikk: Borodins «Nocturne» (1881) Diskusjonsspørsmål: Hvor og når (sånn cirka) er handlingen lagt til i filmen? Det blir ikke brukt tale i form av replikker eller voice-over. Hvordan har regissøren gjort nytte av virkemidler som musikk, kroppsspråk, mimikk, miljø- og personskildringer for å formidle historien? Hvilken funksjon har disse virkemidlene for opplevelsen deres og for måten dere oppfatter tematikken på? Vil dere vurdere denne versjonen som en etterlikning eller en analogi? Begrunn svaret deres.

Eksempel 2: Innslag fra «Barnas store julerevy» (2006) i Sola Kulturhus. Piken med svovelstikkene spilles av skuespiller og komiker Jon Brungot. Diskusjonsspørsmål: Vil dere vurdere denne versjonen som en etterlikning eller en analogi? Beskriv karaktertrekkene til «Piken med svovelstikkene» i revyversjonen. Hvilke humoristiske virkemidler er brukt for å fremstille denne karakteren? Eksempler på humoristiske virkemidler kan være karikerte og endimensjonale personfremstillinger (typer), kontraster, overdrevet detaljering eller oppramsing, ordspill. Blir dette innslaget morsommere av at vi kjenner den originale fortellingen? Begrunn svaret deres.

Eksempel 3: reklamefilm for Fremtiden i våre hender (2007) Diskusjonsspørsmål: Hva slags organisasjon er Fremtiden i våre hender? Hvilke problemstillinger ønsker de fokus på i denne filmen? Beskriv komposisjonen (anslag/innledning, opptrapping av spenningskurve, høydepunkt/vendepunkt og løsning/avslutning) og vurder effekten. Hvilke filmatiske virkemidler er brukt for å formidle historien? Studer for eksempel bruk av lyd, kameravinkling, zooming og klipperytme. Bidrar analogien (likehetstrekkene) til originalhistorien til at Fremtiden i våre hender får frem budskapet ekstra godt? Grunngi svaret deres.

Oppsummering Vurder til slutt de ulike formålene til de tre versjonene dere har sett. Hvordan bruker hver av dem eventyret for å oppfylle disse formålene? Hvorfor tror dere at det er så populært å hente inspirasjon fra kjente og kjære klassikere? Ville for eksempel disse tekstene ha fungert like godt dersom vi ikke kjente til eventyret om piken med svovelstikkene fra før?