Tips for bruk av sosiale medier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
HVA ER ?.
Rett på sak.
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Guide til Facebook - sider og arrangementer
HVA ER ?.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Tips til profilbilder Bruk et unikt bilde til å representere bedriften. Eksperimenter med forskjellige bilder for å se på responsen Endre toppbildet/bannerbildet.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Digital markedsføring
Bekkestua bibliotek 16. oktober 2012 Leif Halmrast ”Om sosiale medier”
Elverum, 24. Mai 2011 Kenneth Baranyi Eriksen. Hvem er? Kenneth Baranyi Eriksen  Daglig leder Webgruppen AS  Siviløkonom, fotballtrener  Webanalyse.
Sosiale medier Digitalt temakurs Innhold: Datasikkerhet og nettvett, generell bruk av PC og sosiale medier.
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Surfing sosial media - Bilkjøring Her lærer vi hvordan du kan bruke Sosiale medier til å se på et bestemt tema - Bilkjøring Vi skal se på Twitter, Facebook,
Sosiale nettverk Hvilke kjennetegn har de?
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Surfing sosiale medier - kjendiser Om du lurer på om sosiale medier er noe for deg kan du titte på en del av inneholdet før du bestemmer deg. Vi skal se.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Hva er verdien av å ha biblioteksressurser representert i sosiale nettverk som f.eks Facebook?
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
Acebook som strategisk verktøy Andreas Engen Willersrud, KSA Redaksjonsrådet UiT
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
 Sosiale Medier Sosiale Medier komiteen Rotary Møte 12. Oktober 2011.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Grunnkurs i webpublisering
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Å bruke VOFO Oslo-bloggen Ingvar B.. Hvorfor blogg? En blogg er først og fremst et sosialt medium. Innleggene er gjerne lengre og mer forseggjorte.
@ Foto: Ernst Furuhatt Hvorfor bruke video? Susanne Forsland 5. November 2015.
Valgkamp på sosiale medier
Markedsføring.
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Hvilke plattformer bruker dere?
Digital startpakke kurs 3
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kunnskap rett fra kilden
Rekrutteringskampanjen 2015
Skreddersydd kunnskap – et tastetrykk unna
Sosiale medier på En innføring.
Facebook for frivillige
Kommunikasjon og rekruttering
Roede-kurslederen på Facebook
Nettvett U-18 Bodø politistasjon
Åtte skrivetips for bibliotekarer
Ulvejakt og media.
Slik får du Google på din side
Gode venner som hjelper andre
Seniornett Norge             Det glemte gullet – ingen har mer kapital og tid enn eldre, og de er på nett. Hvordan kan du utnytte dette til din fordel?
Midtveisevaluering Malin Littauer Yndesdal, SKS/AF/LOS
Enkel brukerveiledning
Elevstyrt Workshop - Heimdal VGS
Nettverk for kommunikasjon v/ Kristin
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
FORELDREKONTROLL Vet du hva dine barn surfer på, spiller eller bruker av app`r? Det er ikke lett å følge tempoet til egne barn og hva de blir utsatt for.
Utskrift av presentasjonen:

Tips for bruk av sosiale medier Åsmund Ådnøy, 14. november 2017

“Social may be sexy, but search still pays the bills.” Statistikk for Sølvbergets nettsider 1. januar – 9. august, fra Google analytics. ¾ av trafikken vår kommer fra Google-søk. Direct er folk som skriver inn nettadressen. Referral er klikk på lenker fra andre. “Social may be sexy, but search still pays the bills.” Hvis målet er å få mer trafikk til nettsidene deres, er det viktigere å fokusere på Google enn sosiale medier.

Hva vil du oppnå? Hvert sosiale medium har sine styrker og svakheter. Disse må du være klar over. NB: De fleste sosiale medier gir deg statistikk. Bruk denne for å finne ut hvilke innlegg og kanaler som fungerer best for dere.

Bruk av sosiale medier i Norge Tall fra Ipsos, andre kvartal 2017.

Facebook Verdens største sosiale medium, med 2 milliarder månedlige brukere. Rekkevidden for Facebook-oppdateringer synker år for år. En post vil nå ca. 5 prosent av følgerne dine. Det betyr selvsagt ikke at du skal gi opp Facebook, men vær klar over begrensningene. Bruk somestatus.com for å måle rekkevidde.

Facebook Facebook berømmer: Innlegg som skaper engasjement Video, spesielt direktesendinger Bilder Oppdateringer fra folk og sider som har engasjert deg tidligere Oppdateringer fra nære venner Sider og folk som ikke publiserer for ofte

Facebook Bruk Facebook til: Ikke bruk Facebook til: Å skape interesse rundt arrangementer. Å dele bilder og filmer. Humørfylte oppdateringer. Nyhetsaktuelle oppdateringer. Å knytte kontakt med nærmiljøet. Lik og løft fram det andre gjør. Ikke bruk Facebook til: Å dele alle artiklene dere skriver. Å bare minne folk på at dere finnes.

Snapchat ? Fordeler: Ungdommens kanal. Enorm trafikkvekst de siste årene. Ulemper: Ingen gjenbruksverdi av det som publiseres. Kan ikke legges inn i nettsaker. Vanskelig å måle engasjement. Kronglete brukergrensesnitt. Er det sikkert at det er her vi når ungdommene?

Instagram Bildedeling. Det minst skumle sosiale mediet. Lett å engasjere staben i dette. Folk liker å se bilder av folk! Unngå for mange detaljer og en masse bilder av ting. (Klassiker: Bok- omslag)

Twitter Skriv meldinger på opptil 280 tegn. Mest brukt av maktpersoner og meningsbærere. Twitter er i liten grad en trafikkilde. Bruk Twitter til å fortelle bransjen hva dere driver med. Tagg forfattere som har vært på besøk osv.

Snakk med brukerne. Lik og del! Mange sosiale mediekanaler er preget av enveiskommunikasjon. Snakk med publikum. Spør hva de vil. Del og lik det andre i miljøet ditt driver med. Skryt av andre. Del videre andres boktips. Kan dere få lokale småkjendiser eller profiler til å bidra? Del stoffet ditt på andre Facebook-steder enn bare ditt eget. Alf Cranner om opppveksten i Stavanger. God respons på Stavanger før i tiå.

Sosiale medier, oppsummering: Bruk plattformene dere er komfortable med. Dyrk bibliotekets egne profiler i kanaler de selv liker. Folk liker folk. Sosiale medier er en oppmerksomhetsvekker mer enn en trafikkdriver. Drep meg herre konge, men ikkje med graut. Det deles altfor mye på sosiale medier i forhold til det folk kan konsumere. Analysér trafikken din. I hvilke kanaler når du best ut? Kan du spisse publiseringen din mot denne typen oppdateringer?