Navn Tittel mail@ntnu.no Responsverksted Navn Tittel mail@ntnu.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Eksamenstips.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Strategier og kompetanse
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Muntlig framføring Tips til den som skal ha muntlig framføring:
Høgskolen i Oslo Bli kjent med tekstbehandlingsverktøyet Eksempel: Word Fagenhet for IKT ved Avdeling for lærerutdanning 2005/2006 Grunnleggende tekstbehandling.
Høgskolen i Oslo Bli kjent med tekstbehandlingsverktøyet Word 2002 IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2003/2004 Grunnleggende tekstbehandling.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Variabel, Bokstavuttrykk
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
INSTRUKSJON Du lærer: Hvordan du bruker fagkunnskap fra ditt eget utdanningsprogram i norskfaget Hvordan du kan forberede og gjennomføre en god instruksjon.
Foreldremøte 2. trinn 14. September Presentasjon av lærere på 2. trinn:
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Å fremelske nådegaver og naturgaver for hverandre i menigheten.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
VITAMINER RESTAURANT OG MATFAG OG NATURBRUK Kosthold og livsstil
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Å skrive noveller.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Skrive for å lære Kursleder Eevi E. Beck
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Å fremelske nådegaver og naturgaver for hverandre i menigheten
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Tips og triks Slide slettes!
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Tips og triks Slide slettes!
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Vil du bli språkhjelper?
Modul 1 – Representasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Navn Tittel mail@ntnu.no Responsverksted Navn Tittel mail@ntnu.no

Denne timen Før PAUSEN ETTER PAUSEN Snakke om respons Responsfilm Sette sammen grupper Lese og gi skriftlig respons Lese og gi skriftlig respons Gi muntlig respons Diskutere i plenum

Hva tenker du når du hører ordet respons? Skummelt? Uvant? Lærerikt? Givende? Hvorfor? Skriv for deg selv i ett minutt Plenumsdiskusjon Forskning viser at respons... ...gjør at man vokser som skriver ...gjør teksten bedre ...gjør deg bedre på å snakke om, tenke på og forstå skriving og tekst ...synliggjør det gode i teksten ...peker på det verneverdige i teksten ...klargjør det uklare ...gir retning til arbeidet med det uferdige ..gir lyst og energi til det som står igjen Hoel, T.L. (2008). Skriving ved universitet og høgskolar – for lærarar og studentar, Oslo: Universitetsforlaget s.116-144 Nygaard, L. P. (2008) Writing for Scholars. A practical guide to making sense and being heard. Oslo: Universitetsforlaget

Lære om respons 15 min SE FILM https://www.ntnu.no/sekom/respons

Sett dere sammen i responsgrupper på 2-4 Diskuter i gruppen: Har du gitt respons til andre før? Har du fått respons før? Synes du det er skummelt å dele uferdig tekst? Hvorfor/hvorfor ikke? 3 min Plenumsdiskusjon

1) Responsbestilling Skriv en liste på 3-4 konkrete punkter du vil at responsgiverne skal se på i din tekst Eller bruk skjema og kryss av på 3-4 punkter (max) Gi til responsgiverne responsbestillingen din med teksten din Del ut responsverksted-arket! Det optimale er å dele teksten med hverandre i avtalt tid i forkant så man kan lese tekstene og gi respons hver for seg

2) Gi skriftlig respons Del tekstene deres med hverandre Dere skal lese to-tre tekster og kommentere i teksten (word- boblekommentarer eller med penn) slik det ble snakket om i filmen, se arket dere har fått også Dere får XX minutter av timen (dere kan velge å bruke noe av pausen også om dere vil/trenger det) – beregne tid til å lese begge! Husk hva som gjør respons god (filmen eller på arket deres). Hjelp hverandre med å forbedre teksten deres  Det optimale er å kunne bruke god tid på dette på egenhånd, men dette blir en liten smak for å prøve det

3) gi muntlig respons Sett dere sammen i gruppene igjen IKKE GI DEN SKRIFTLIGE RESPONSEN TILBAKE ENDA! Gruppen skal gi respons på én og én tekst Det er ikke lov å snakke når man får respons Diskuter de større tingene i teksten, ikke små detaljer de kan sjekke i den skriftlige responsen Dere får XX minutter av timen til dette – beregne tid til å gi muntlig respons alle!

Diskusjon i plenum Hvordan var det å få respons? Hvordan var det å gi respons? Hvordan var det å ikke si noe når du fikk muntlig respons? Var det uklarheter i oppgaven dere fikk klarhet i? Kunne dere tenke dere å bruke respons mer?