Overgang ungdomstrinn – videregående skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
Bokpresentasjon Oslo.
Læringsdagene 2014 Rammeprogram.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Hva er viktig for elevers læring?
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
GET PAID TO THINK UP STUFF LIKE THIS Reklamekampanje for ArtCenter College of Design, Pasadena (Canada) VISUELL KOMMUNIKASJON.
Nettverk Hvorfor nettverk? Nettverksarbeid i høst Anne Gunn Svorkmo, Svein H. Torkildsen.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
LIM – Læringsstøttende prøver i matematikk Misoppfatning, en diagnose eller et stykke på veien? Veilederkonferanse Sorø 31. november 2015.
Opplæring i VIP-makkerskap
ÅPENHET MANGFOLD ENGASJEMENT MESTRING
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Husregler.
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Bedre gjennomføring i matematikk
God undervisning og dybdelæring i matematikk
«Bare bok gjør ingen klok»
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Norsk for språklige minoriteter i videregående
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 4 – Diagnostisk undervisning
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Bedre gjennomføring i matematikk
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 1 – Representasjoner
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Utskrift av presentasjonen:

Overgang ungdomstrinn – videregående skole Anne-Mari Jensen Kristiansand 10. november 2017

Nettverk Lærere fra Ungdomstrinn Videregående skole Studieforberedende Yrkesforberedende

Kurs, erfaringsutveksling og refleksjon for alle involverte Plan: Gi ideer til elevaktive undervisningsopplegg og inspirasjon til å prøve nye ideer selv. Dessuten å skape god kontakt mellom ungdomstrinn og videregående, for å gjøre elevenes overgang mellom skoleslagene best mulig. Utprøving av undervisningsopplegg og ideer mellom hver samling. Mål: Øke den enkelte lærers repertoar av undervisningsopplegg som skaper god læring. Refleksjon over didaktikk/matematikkundervisning med kolleger på egen skole.

Tema: God undervisning Kurs: didaktiske, undervisningsopplegg Læringssyn, fagsyn – hva sier forskning? Bli enige om opplegg som skal prøves ut til neste samling. Lærere presenterer for hverandre: Ideer som fungerer godt, - eller ikke. Diskutere, vurdere Aktuelle tema: Tallforståelse: Negative tall, brøk, prosent Funksjoner Sannsynlighet GeoGebra Problemløsning Geometri

Klasseromskultur Arbeidsformer og læring i matematikk Kommunikasjon i og med matematikk Skrive, lese, snakke, lytte… de grunnleggende ferdighetene Verdsette og bruke feil Vurdering og egenvurdering Kollegaobservasjon og - veiledning

Samarbeid rundt.. Læreplaner og lærebøker Muntlig eksamen Tester Læreplaner – bli kjent med hverandres læreplaner Presentere / bli kjent med hverandres lærebøker Diskusjon: Hva karakteriserer gode lærebøker? Muntlig eksamen Lage gode oppgaver Tester Om testene Hvordan følges testene opp?

Overgangen fra ungdomstrinnet til vgs Hvordan blir elevene forberedt på de ulike valgene mens de ennå går på ungdomskolen? Hvordan tar videregående skole imot nye elever?

Hvordan vi har tatt imot nye elever i matematikk ved min skole

Barbie og Ken i voksen størrelse   Utstyr: Barbie / Ken-dukke, målebånd, stort tegneark Samarbeid i par (evt. grupper på tre). Alle skriver under på innleveringen. Oppgave: På det store arket skal dere tegne Barbie eller Ken slik de ville sett ut om Barbie var 165 cm eller Ken var 180 cm høy. Det er viktig at de beholder proporsjonene. Innleveringsfrist: Fredag 29. august

Krav til oppgaven: Oppgaven skal løses i samarbeid, parvis. Innleveringen skal bestå av en tegning på det store arket, - dere kan godt ta med mål eller andre informasjoner på tegningen, og et A4-ark med forklaringer: Hva er formlikhet? Hva er et forholdstall? Hvordan har dere regnet og hvordan har dere målt? Lag en oversikt over utregningene. Hvis dere støtte på problemer når dere arbeidet med oppgaven: Hvordan har dere løst dem?   Vurdering: Det vil bli satt karakter på innleveringen. Ved vurderingen legges det vekt på nøyaktighet gode begrunnelser og forklaringer oversiktlig presentasjon at innleveringsfristen overholdes

Anbefalt lesning Boaler, Munson, Williams: What is Mathematical Beauty? Teaching thorugh Big Ideas and Connectons, YouCubed: https://www.youcubed.org/wp-content/uploads/2017/08/What-Is-Mathematical-Beauty-1.pdf På Matematikksenterets sider: Temabaserte problemløsningsoppgaver Realfagsløyper (kommer) LIST-oppgaver (kommer)