Prosjektleder for innføring av ny modell i alle helseregioner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Advertisements

Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Velkommen til regional kvalitetsregisterkonferanse i Helse Sør-Øst RHF 18. Juni 2010.
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til polikliniske pasientforløp? Prosjektgruppen.
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
Temasamling 4 20 mars 2013 Prosjekt spesialitetsstruktur og –innhold leger, Oppsummering fra arbeidsgruppene -og hva tenker Helsedirektoratet Hans Petter.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Fagledernettverk i Helse Midt-Norge
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Prosjekt trainee Sykehuset i Vestfold August 14-august 16.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
Målsettingen er å gi kronisk syke et kvalitativt bedre helsetilbud ved å etablere en systematisk samhandlingskjede mellom primær- og spesialist helsetjenesten.
Del 1: Felles plattform for alle Grunnutdanning – Cand. Med. Del 2: Felles plattform for grupper av fag Del 3:Unik for hver spesialitet 6 – 6,5 år Del.
Utvikling av fysikalsk medisin og rehabilitering-endringer i spesialistutdanning Cecilie Røe Avdeling for fysikalsk medisin og rehabilitering Oslo universitetssykehus.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Eksempel på utdanningsplan for LIS1
Spesialitetene i ny spesialiststruktur for leger
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Helse og utdanning FSTL Høstmøte Trondheim, 17. oktober 2016 Hilde Grimstad Prodekan, professor Det medisinske fakultet NTNU.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
Intensiv habilitering Søknad om regional funksjon fra HMR
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Utdanningskomiteen 19. mai
Spesialitetene i ny spesialiststruktur for leger
Omorganisering av samarbeidsorganene
Intensiv habilitering Søknad om regional funksjon fra HMR
Avtalespesialister i Møre og Romsdal
Ved Reidar Hole, fagdirektør Elise Solheim, samhandlingsleder
ForBedring 2018-kartlegging av sikkerhetskultur i spesialisthelsetjenesten Presentasjon Brukerutvalget (hkb)
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Prosjekt digitalt læringsmiljø
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer?
Hvordan få oversikt over læringsmål LIS må oppnå i annen virksomhet
Hva fungerer og hva fungerer ikke?
Regional koordinering eHelse og velferdsteknologi i Agder
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Ny spesialistutdanning i hud- og veneriske sykdommer
Ny modell for spesialistutdanning for leger Vi bygger sten for sten
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Sektorsamarbeid i helseforskning mellom universitet og universitetssykehus Helseforetaksperspektivet – sett fra Midt-Norge Adm. dir. Stig A. Slørdahl Helse.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Pasientens legemiddelliste
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Pasientens legemiddelliste
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Nå er vi spente!.
NY SPESIALISTUTDANNING ALLMENNMEDISIN Fra ALU-MØTE
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Digital utsending av brev Presentasjon for ledelsen
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
1. RKG sekr – innledning Reference site velferdsteknologi
Tildeling til brukerorganisasjonene 2019
Fylkesmannens oppgaver LIS 1 og LIS 3
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
RegUt HV RegUt HSØ RegUt HM RegUt HN Generell kirurgi Barnekirurgi
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektleder for innføring av ny modell i alle helseregioner Den nye spesialistutdanningen Seminar for ledere av utdanningsutvalgene i psykiatri 8.nov 2017 Ny spesialistutdanning for leger er en kvalitetsreform med ny modell for spesialitetsstruktur og spesialistutdanning og med endret ansvar, roller og oppgaver for RHF-ene, HF-ene, Helsedirektoratet og Legeforeningen. Utdanningen er i første rekke praksisbasert, med økt satsning på veiledning og læringsmål. Nye obligatoriske kompetansemoduler skal integreres i hele utdanningsløpet. Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) har i Oppdragsdokument 2016 gitt RHFene i oppdrag å etablere et regionalt utdanningssenter ved hvert av de fire regionsykehusene for å ivareta læringsaktiviteter og andre oppgaver i ny ordning for legenes spesialistutdanning. I forbindelse med innføring av den nye modellen for spesialistutdanningen, er det etablert et tverregionalt prosjekt for å sikre en nasjonal, samordnet spesialistutdanning. Helse Sør-Øst RHF koordinerer arbeidet mellom de regionale helseforetakene (RHFene). Det skal planlegges for iverksetting av læringsaktiviteter for oppstart i 2017 av spesialistutdanningens del 1 etter ny ordning. Det vil kreve et nært og godt samarbeid mellom RHFene, HF/sykehus, Helsedirektoratet, universitetene og Legeforeningen for å oppnå en god prosess og et godt resultat. Elisabeth Arntzen Prosjektleder for innføring av ny modell i alle helseregioner www.lis-utdanning.info

Ansvars- og kvalitetsreform ny spesialistforskrift med nye roller, ansvar og oppgaver i utdanningen ny spesialitetsstruktur med hovedspesialiteter læringsmål er førende (ikke tid og sted) mer vekt på veiledning og supervisjon fire regionale utdanningssenter (RegUt) faste LIS-stillinger “..viktigste læringsarena er den daglige aktiviteten under supervisjon og samarbeidet med andre kolleger og annet helsepersonell” Ny spesialistutdanning for leger er en kvalitetsreform med ny modell for spesialitetsstruktur og spesialistutdanning og med endret ansvar, roller og oppgaver for RHF-ene, HF-ene, Helsedirektoratet og Legeforeningen. Utdanningen er i første rekke praksisbasert, med økt satsning på veiledning og læringsmål. Nye obligatoriske kompetansemoduler skal integreres i hele utdanningsløpet. Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) har i Oppdragsdokument 2016 gitt RHFene i oppdrag å etablere et regionalt utdanningssenter ved hvert av de fire regionsykehusene for å ivareta læringsaktiviteter og andre oppgaver i ny ordning for legenes spesialistutdanning. I forbindelse med innføring av den nye modellen for spesialistutdanningen, er det etablert et tverregionalt prosjekt for å sikre en nasjonal, samordnet spesialistutdanning. Helse Sør-Øst RHF koordinerer arbeidet mellom de regionale helseforetakene (RHFene). Det planlegges for iverksetting av læringsaktiviteter for oppstart i september 2017 av spesialistutdanningens del 1 etter ny forskrift. Det vil kreve et nært og godt samarbeid mellom RHFene, HF/sykehus, Helsedirektoratet, universitetene og Legeforeningen for å oppnå en god prosess og et godt resultat. Prosjektet skal bidra til at en kommer raskt i gang med alle forberedelser til oppstart av utdanningen i 2017. De regionale utdanningssentrene vil ivareta enkelte læringsaktiviteter og samarbeidet regionalt og nasjonalt etter hvert som de kommer i drift i ordinær styringslinje. Det er ikke tildelt nye økonomiske midler til spesialistutdanningen. Det er et mål å bruke og bygge på det som fungerer godt i utdanningen i dag.

Roller, ansvar og oppgaver Kilde: Brev fra HOD 17.12.15 Helse- og omsorgs-departementet Helse-direktoratet De regionale helseforetakene Universitet Helsedirektoratets ansvar: Beslutte læringsmål Anbefale læringsaktiviteter Godkjenne utdanningssteder Godkjenne spesialister RHF-enes ansvar: Sørge for ansvar for utdanning Tilrettelegge utdanningsløp Avtaler om utdanning Systemer, herunder koordinering av læringsaktiviteter Framskrive behovet og dimensjonering Universitets oppgaver: Ingen formel rolle Delta i SO Beslutte avtale om deltakelse Legeforeningen Legeforeningens oppgaver: Innspill til læringsmål og læringsaktiviteter Kvalitetsvurdere utdanningssteder Helse-foretak Helseforetakenes/alle utdanningssteders ansvar: Individuelle utdanningsplaner for hele utdanningsløpet Gjøre planlagte utdanningsløp mulig også uten fast stilling Sykehuspraksis for allmennlegespesialistene Utvikle og vedlikeholde læringsaktiviteter i praksisfeltet Legge til rette for at læringsmålene oppnås Ivareta veiledning Ivareta vurdering Samarbeide med kommunene og Fylkesmannen om læringsmål Sykehus m/avtale Regionsykehus/ regionalt utdanningssenter Utdanningssentrenes oppgaver: Læringsaktiviteter i samarbeid med relevante aktører System for nasjonal samordning Legge til rette for å nå læringsmål ved universitetssykehusene Private HF/sykehusene skal ivareta de operative oppgavene innen den klinikknære, praksisbaserte spesialistutdanningen. Herunder læringsaktiviteter i praksisfeltet, tilrettelegging for at læringsmål kan oppnås, ivareta veiledning og vurdering av den enkelte kandidat. HF/sykehusene skal også sørge for individuelle utdanningsplaner for hele utdanningsløpet med utgangspunkt i faste stillinger, og muliggjøre et planlagt utdanningsløp for de som ikke er i faste stillinger, herunder allmennlegespesialiteten. Andre RHF Andre Helseforetak

Spesialitetene i ny spesialiststruktur for leger Del 2 og 3 Indremedisinske spesialiteter med felles læringsmål for del 2 og egne læringsmål for del 3 Akutt- og mottaksmedisin Blodsykdommer Endokrinologi Fordøyelsessykdommer Geriatri Hjertesykdommer Indremedisin Infeksjonssykdommer Lungesykdommer Nyresykdommer Del 2 og 3 Kirurgiske spesialiteter med felles læringsmål for del 2 og egne læringsmål for del 3 Barnekirurgi Bryst- og endokrinkirurgi Gastroenterologisk kirurgi Karkirurgi Plastikk-kirurgi Thoraxkirurgi Urologi Spesialiteter uten del 2 som går direkte til egne læringsmål for del 3 Anestesiologi Barne- og ungdomspsykiatri Barnesykdommer Fysikalsk medisin og rehabilitering Fødselshjelp- og kvinnesykdommer Hud- og veneriske sykdommer Immunologi og transfusjonsmedisin Kliniske farmakologi Klinisk nevrofysiologi Maxillofacial kirurgi Medisinsk biokjemi Medisinsk genetikk Medisinsk mikrobiologi Nevrokirurgi Nevrologi Nukleærmedisin Onkologi Ortopedisk kirurgi Patologi Psykiatri Radiologi Revmatologi Rus- og avhengighetsmedisin Øre-nese-halssykdommer Øyesykdommer Allmennmedisin, arbeidsmedisin og samfunnsmedisin Spesialitetene i ny spesialiststruktur for leger Oversikt over spesialitetene og hvilke som skal ha felles læringsmål i del 2. Indremedisinske og kirurgiske fag har utarbeidet eget sett læringsmål for del 2. I tillegg har hver spesialitet utarbeidet sine egne læringsmål for del 3. Her vil forløpstidene i stor grad styres av oppnåelse av læringsmål, og ikke tjenestetid. Del 1: Felles læringsmål Felles obligatoriske kompetansemoduler skal integreres i Del 1, 2 og 3: Etikk, systemforståelse, organisasjonsutvikling og ledelse, lovverk, forsknings-forståelse, kunnskapshåndtering, kvalitet og pasientsikkerhet, kommunikasjon, pasient- og brukermedvirkning, samhandling , pasient-/pårørende opplæring.

LIS-prosjektet PROSJEKTEIER De fire AD-ene i RHF-ene STYRINGSGRUPPE Leder: Svein Tore Valsø, HSØ RHF PROSJEKTGRUPPE Prosjektleder Elisabeth Arntzen, HSØ RHF PROSJEKTGRUPPE Består av RegUt lederne, KTV, LIS og arbeidsgruppelederne: ---------------------------------------------------------------------------------- 1: Finansiering og avtalefesting 2: Utdanningsløp og overgangsordninger 3: Læringsaktiviteter og kompetansevurdering 4: Nettsted for LIS-utdanningen 5: Simulering/ferdighetstrening 6: E-læring/digital læring 7: Felles IKT-løsning, inkl felles plattform 8: Logistikk 9: E-læringsplattform FAGSTØTTE REFERANSEGRUPPE Regionale utdanningssenter (RegUt) skal ha system for nasjonal samordning. Det tverregionale prosjektet bidrar inntil RegUtene er i full drift. Det tverregionale arbeidet er organisert som et prosjekt i etableringsfasen etter følgende modell (vedtatt i AD-møtet 25.1.2016, sak 40/2016). Prosjekteier: Det interregionale AD-møtet er prosjekteier. Helse Sør-Øst RHF (Cathrine Lofthus) har ansvaret for å koordinere arbeidet mellom RHFene. Styringsgruppen: Styringsgruppen består av representanter fra de fire regionale helseforetakene (fagdirektørene og HR-direktørene i Helse Midt-Norge RHF, Helse Nord RHF, Helse Sør-Øst RHF og Helse Vest RHF), 2 KTV og en bruker. Styringsgruppen ledes på vegne av prosjekteier av Per Morten Sandset, direktør forskning, innovasjon og utdanning, HSØ RHF. Prosjektgruppen: Prosjektgruppen ledes av prosjektleder Elisabeth Arntzen (FOI/HSØ RHF) og består av representanter fra de fire regionale helseforetakene (Helse Midt-Norge RHF, Helse Nord RHF, Helse Sør-Øst RHF, Helse Vest RHF, KTV og LIS. I tillegg er det ressurspersoner som brukes som faglig referansegruppe/fagstøtte i prosjektet. Referansegruppen: Referansegruppen består av representanter fra: RHF, HOD, KTV, Dnlf, NTNU og Spekter.

Antall LIS1 september 2017 Høsten 2017 er det totalt 465 LIS1 som starter sin utdanning ved HF/ sykehusene. Av disse skal 341 ha 2-delt praksis (medisin 6mnd og kirurgi 6 mnd), og 124 ha 3-delt klinisk praksis (medisin, kirurgi og psykiatri). Ved Ålesund sykehus (HMN) og Ahus (HSØ) skal henholdsvis 6 og 3 leger ha 3-delt praksis (medisin 4mnd, kirurgi 4 mnd og siste 4 mnd pediatri/anestesi/gynekologi). Fordelingen av praksisplasser for LIS1 er som for tidligere turnuskandidater. 465 LIS1 starter i september 2017. Av disse er 341 i 2-delt praksis (medisin 6mnd og kirurgi 6 mnd), og 115 i 3-delt praksis (medisin, kirurgi og psykiatri). 9 LIS1 har 3-delt praksis med medisin, kirurgi og pediatri/ anestesi/ gynekologi.

Del 1 i HF-ene 38+16 kliniske læringsmål og 24 læringsmål FKM. Planlegge hvordan og hvor læringsmålene kan nås (utdanningsplan). Introkurs, veilederkurs og kommunikasjonskurs. Arbeidsplaner som gir rom for fellesundervisning, supervisjon og veiledning. System for vurdering av oppnådde læringsmål IKT-registrering – kan følge progresjonen Legger til rette for bruk av digital læring, simulering, ferdighetstrening.

TEMAHEFTER:

Læringsmål med beskrivelser og anbefalinger

FKM læringsmål del 2/3 med beskrivelser og anbefalinger

Brukerveiledninger for felles IKT-verktøy

Utdanningsplan for LIS1 (2-delt praksis) C og E anbefales gjennomført første 1-2 uker uavhengig om LIS starter i medisinsk eller kirurgisk avdeling. «Leger i spesialisering har ansvaret for egen læring, blant annet ved å følge opp den individuelle utdanningsplanen og delta i læringsaktiviteter» (Spesialistforskriften §6).

Utdanningsplan for LIS1 inkl FKM Det er 50 FKM læringsmål for LIS1. (24/26 læringsmål skal godkjennes i henholdsvis spesialisthelsetjenesten/ kommunehelsetjenesten). Læringsmålene integreres i den kliniske praksisen og andre læringsaktiviteter som introkurs, veiledning/ supervisjon.

Før oppstart del 2/3 i HFene Hvert HF må gjøre følgende i fase I: Gjennomgå forskriftsfestede læringsmål innen aktuelle spesialiteter og planlegge utdanningsløp for å oppnå læringsmålene. Ha plan for hvordan læringsmålene kan oppnås (læringsaktiviteter) og hvor LIS kan oppnå disse (læringsarena). Avklare læringsmål eget HF ikke kan oppfylle. Hvor mange LIS som må til et annet HF/privat for å oppnå spesielle læringsmål. Ha plan/arbeidsplaner for veiledning, supervisjon og bruk av Dossier. Kostnadsberegne ekstra kostnader/ressurser og legge dette i budsjettet. Hvordan forskning inngår (benytte akademisk og klinisk kompetanse i virksomheten)  

Før oppstart del 2/3 HFene, RegUtene og RHF må samarbeide i fase II: Alle HF må synliggjøre hvilke læringsmål som bare kan oppnås ved universitetssykehus evt. andre helseforetak. RegUt, HF og RHF må dimensjonere LIS-stillinger i regionen. Avtaler mellom helseforetak/sykehus/private må være på plass. IKT-verktøyet må være implementert (Dossier). Alle HF må ha detaljerte planer for LIS-løp som sendes Helsedirektoratet for godkjenning (ref. forskrift).  

www.lis-utdanning.info (koplet til Facebook)

Felles nettløsning Informasjonen skal inn i felles nettløsning, utviklet av sykehusene i Norge (spesialisthelsetjenesten.no) og driftes hos Direktoratet for e-helse.

Del 1 er godt i gang – nå forberedes del 2 og 3 LEGE Søker del 1 stilling ca. ½ år før Søker LIS-stilling ca. ½ år før Starter Del 1 Starter Del 2/3 2017 2018 2019 Mars September September Mars Oppstart del 1 (Varighet 1,5 år) Oppstart del 2 og 3 (Varighet avhenger av valg av spesialisering) Felles plattform for alle UTDANNINGSSTED FKM Følgende må være på plass allerede ved utlysningstidspunktet: Læringsmål Læringsaktiviteter Veiledning Vurdering Følgende må være på plass allerede ved utlysningstidspunktet: Læringsmål Læringsaktiviteter Veiledning Vurdering For å kunne starte utdanningen av LIS 1 i september 2017, og Del 2 og 3 i mars 2019, må læringsmål, læringsaktiviteter (kurs), veiledning (opplæring av de som skal veilede LISene) og system for vurdering av den enkelte LIS være ferdig 6 mnd tidligere. Det samme gjelder støtteprosessene som finansiering, avtaler, overgangsordninger, IKT-verktøy. I tillegg må støtteprosesser som overgangsordninger, avtaler, finansiering og IKT-verktøy være på plass før oppstart av Del 1