Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ny modell for spesialistutdanning for leger Vi bygger sten for sten

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ny modell for spesialistutdanning for leger Vi bygger sten for sten"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ny modell for spesialistutdanning for leger Vi bygger sten for sten
Ny spesialistutdanning for leger er en kvalitetsreform med ny modell for spesialitetsstruktur og spesialistutdanning og med endret ansvar, roller og oppgaver for RHF-ene, HF-ene, Helsedirektoratet og Legeforeningen. Utdanningen er i første rekke praksisbasert, med økt satsning på veiledning og læringsmål. Nye obligatoriske kompetansemoduler skal integreres i hele utdanningsløpet. Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) har i Oppdragsdokument 2016 gitt RHFene i oppdrag å etablere et regionalt utdanningssenter ved hvert av de fire regionsykehusene for å ivareta læringsaktiviteter og andre oppgaver i ny ordning for legenes spesialistutdanning. I forbindelse med innføring av den nye modellen for spesialistutdanningen, er det etablert et tverregionalt prosjekt for å sikre en nasjonal, samordnet spesialistutdanning. Helse Sør-Øst RHF koordinerer arbeidet mellom de regionale helseforetakene (RHFene). Det skal planlegges for iverksetting av læringsaktiviteter for oppstart i 2017 av spesialistutdanningens del 1 etter ny ordning. Det vil kreve et nært og godt samarbeid mellom RHFene, HF/sykehus, Helsedirektoratet, universitetene og Legeforeningen for å oppnå en god prosess og et godt resultat. Elisabeth Arntzen

2 Ansvars- og kvalitetsreform
ny spesialistforskrift ny spesialitetsstruktur (del 1-2-3) læringsmål førende (ikke tid og sted) vurdering av oppnådde læringsmål (skal kunne - ikke bare ha gjort) styrket veiledning og supervisjon mer breddekompetanse (etikk, kommunikasjon, kvalitet, forskning, medvirkn osv) felles IKT-løsning (følge progresjon i utdanningen for den enkelte) fire regionale utdanningssenter (kurs, nasjonal koordinering og forbedring) økt bruk av simulering, digital læring og ferdighetstrening Ny spesialistutdanning for leger er en kvalitetsreform med ny modell for spesialitetsstruktur og spesialistutdanning og med endret ansvar, roller og oppgaver for RHF-ene, HF-ene, Helsedirektoratet og Legeforeningen. Utdanningen er i første rekke praksisbasert, med økt satsning på veiledning og læringsmål. Nye obligatoriske kompetansemoduler skal integreres i hele utdanningsløpet. Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) har i Oppdragsdokument 2016 gitt RHFene i oppdrag å etablere et regionalt utdanningssenter ved hvert av de fire regionsykehusene for å ivareta læringsaktiviteter og andre oppgaver i ny ordning for legenes spesialistutdanning. I forbindelse med innføring av den nye modellen for spesialistutdanningen, er det etablert et tverregionalt prosjekt for å sikre en nasjonal, samordnet spesialistutdanning. Helse Sør-Øst RHF koordinerer arbeidet mellom de regionale helseforetakene (RHFene). Det planlegges for iverksetting av læringsaktiviteter for oppstart i september 2017 av spesialistutdanningens del 1 etter ny forskrift. Det vil kreve et nært og godt samarbeid mellom RHFene, HF/sykehus, Helsedirektoratet, universitetene og Legeforeningen for å oppnå en god prosess og et godt resultat. Prosjektet bidrar til at helseforetakene kommer raskt i gang med forberedelsene til oppstart av utdanningen i 2017. De regionale utdanningssentrene vil ivareta enkelte læringsaktiviteter og samarbeidet regionalt og nasjonalt etter hvert som de kommer i drift i ordinær styringslinje. Det er ikke tildelt nye økonomiske midler til spesialistutdanningen. Det er et mål å bruke og bygge på det som fungerer godt i utdanningen i dag. “..viktigste læringsarena er den daglige aktiviteten under supervisjon og samarbeidet med andre kolleger og annet helsepersonell”

3 Roller, ansvar og oppgaver Fra brev fra HOD 17.12.15
Helse- og omsorgs-departementet Helse-direktoratet De regionale helseforetakene Universitet Helsedirektoratets ansvar: Beslutte læringsmål Anbefale læringsaktiviteter Godkjenning utdanningssteder Godkjenne spesialister RHF-enes ansvar: Sørge for ansvar for utdanning Universitets oppgaver: Ingen formel rolle Delta i SO Beslutte avtale om deltakelse Lege-foreningen Legeforeningens oppgaver: Innspill til læringsmål og læringsaktiviteter Kvalitetsvurdere utdanningssteder Helse-foretak Helseforetakenes/alle utdanningssteders ansvar: Individuelle utdanningsplaner Læringsaktiviteter i praksisfeltet Legge til rette for at læringsmålene oppnås Ivareta veiledning Ivareta vurdering Planlagte utdanningsløp mulig også uten fast stilling Sykehuspraksis for allmennlegespesialistene Sykehus m/avtale Regionsykehus/ regionalt utdanningssenter Utdanningssentrenes oppgaver: Landsomfattende kurs Koordinere utdanningsløp Evaluering og kvalitetsforbedring av utdanningen Private Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) har i Oppdragsdokument 2016 gitt RHFene i oppdrag å etablere et regionalt utdanningssenter ved hvert av de fire regionsykehusene. De regionale utdanningssentrene skal « utvikle og gjennomføre læringsaktiviteter innenfor teori og klinisk praksis, i samarbeid med relevante aktører, som universitetssykehus og evt andre helseforetak i egen og andre regioner, universitet, m fl.», brev fra HOD Det sår videre i brevet fra HOD at de regionale utdanningssentrene skal legge til rette for at læringsmål som bare kan nås ved universitetssykehus, kan oppnås. HF/sykehusene skal ivareta de operative oppgavene innen den klinikknære, praksisbaserte spesialistutdanningen. Herunder læringsaktiviteter i praksisfeltet, tilrettelegging for at læringsmål kan oppnås, ivareta veiledning og vurdering av den enkelte kandidat. HF/sykehusene skal også sørge for individuelle utdanningsplaner for hele utdanningsløpet med utgangspunkt i faste stillinger, og muliggjøre et planlagt utdanningsløp for de som ikke er i faste stillinger, herunder allmennlegespesialiteten. Andre RHF Andre Helse-foretak

4 Spesialitetene i ny spesialiststruktur for leger
Del 2 og 3 Indremedisinske spesialiteter med felles læringsmål for del 2 og egne læringsmål for del 3 Akutt- og mottaksmedisin Blodsykdommer Endokrinologi Fordøyelsessykdommer Geriatri Hjertesykdommer Indremedisin Infeksjonssykdommer Lungesykdommer Nyresykdommer Del 2 og 3 Kirurgiske spesialiteter med felles læringsmål for del 2 og egne læringsmål for del 3 Barnekirurgi Bryst- og endokrinkirurgi Gastroenterologisk kirurgi Karkirurgi Plastikk-kirurgi Thoraxkirurgi Urologi Spesialiteter uten del 2 som går direkte til egne læringsmål for del 3 Anestesiologi Barne- og ungdomspsykiatri Barnesykdommer Fysikalsk medisin og rehabilitering Fødselshjelp- og kvinnesykdommer Hud- og veneriske sykdommer Immunologi og transfusjonsmedisin Kliniske farmakologi Klinisk nevrofysiologi Maxillofacial kirurgi Medisinsk biokjemi Medisinsk genetikk Medisinsk mikrobiologi Nevrokirurgi Nevrologi Nukleærmedisin Onkologi Ortopedisk kirurgi Patologi Psykiatri Radiologi Revmatologi Rus- og avhengighetsmedisin Øre-nese-halssykdommer Øyesykdommer Allmennmedisin, arbeidsmedisin og samfunnsmedisin Spesialitetene i ny spesialiststruktur for leger Oversikt over spesialitetene og hvilke som skal ha felles læringsmål i del 2. Indremedisinske og kirurgiske fag har utarbeidet eget sett læringsmål for del 2. I tillegg har hver spesialitet utarbeidet sine egne læringsmål for del 3. Her vil forløpstidene i stor grad styres av oppnåelse av læringsmål, og ikke tjenestetid. Del 1: Felles læringsmål Felles obligatoriske kompetansemoduler skal integreres i Del 1, 2 og 3: Etikk, systemforståelse, organisasjonsutvikling og ledelse, lovverk, forsknings-forståelse, kunnskapshåndtering, kvalitet og pasientsikkerhet, kommunikasjon, pasient- og brukermedvirkning, samhandling , pasient-/pårørende opplæring.

5 LIS-prosjektet (avsluttes 1.desember 2018)
PROSJEKTEIER De fire AD-ene i RHF-ene STYRINGSGRUPPE Leder: Svein Tore Valsø, HSØ RHF PROSJEKTGRUPPE Prosjektleder Elisabeth Arntzen, HSØ RHF PROSJEKTGRUPPE Består av RegUt lederne, KTV, LIS og arbeidsgruppelederne: 1: Finansiering og avtalefesting 2: Utdanningsløp og overgangsordninger 3: Læringsaktiviteter og kompetansevurdering 4: Nettsted for LIS-utdanningen (lanseres til høsten) 5: Simulering/ferdighetstrening 6: E-læring/digital læring 7: Felles IKT-løsning, inkl felles plattform 8: Logistikk 9: E-læringsplattform FAGSTØTTE REFERANSEGRUPPE Regionale utdanningssenter (RegUt) skal ha system for nasjonal samordning. Det tverregionale prosjektet bidrar inntil RegUtene er i full drift. Det tverregionale arbeidet er organisert som et prosjekt i etableringsfasen etter følgende modell (vedtatt i AD-møtet , sak 40/2016). Prosjekteier: Det interregionale AD-møtet er prosjekteier. Helse Sør-Øst RHF (Cathrine Lofthus) har ansvaret for å koordinere arbeidet mellom RHFene. Styringsgruppen: Styringsgruppen består av representanter fra de fire regionale helseforetakene (fagdirektørene og HR-direktørene i Helse Midt-Norge RHF, Helse Nord RHF, Helse Sør-Øst RHF og Helse Vest RHF), 2 KTV og en bruker. Styringsgruppen ledes på vegne av prosjekteier av Per Morten Sandset, direktør forskning, innovasjon og utdanning, HSØ RHF. Prosjektgruppen: Prosjektgruppen ledes av prosjektleder Elisabeth Arntzen (FOI/HSØ RHF) og består av representanter fra de fire regionale helseforetakene (Helse Midt-Norge RHF, Helse Nord RHF, Helse Sør-Øst RHF, Helse Vest RHF, KTV og LIS. I tillegg er det ressurspersoner som brukes som faglig referansegruppe/fagstøtte i prosjektet. Referansegruppen: Referansegruppen består av representanter fra: RHF, HOD, KTV, Dnlf, NTNU og Spekter.

6 Status for LIS-prosjektets arbeid
Prinsipper for finansiering og forvaltning av kurs avklares fortløpende (kursavgift, honorarsatser, regnskap osv). Det arbeides med avtaler for når LIS skal oppnå læringsmål utenfor egen virksomhet (avtalespesialister (ferdig i eget prosjekt), ideelle organisasjoner, private institusjoner mv). Det er utarbeidet et temahefte om overgangsreglene for LIS. Legges ut til info på sommeren 2018. Cirka 300 nasjonale kurs i del 2 og del 3 skal gjennomføres. Det arbeides med kurskatalog, skjema for kurspåmelding, system for budsjett, kurslederhåndbok, retningslinjer for nye kurs, sortering av nye kurs og gamle kurs med nye navn, kontakt med kursledere mv. Regionene arbeider med¨å få på plass kursadministrativt system for håndtering av påmelding og betalingsordning for kursene.

7 Status for LIS-prosjektets arbeid forts.
Dagens nettside erstattes høsten 2018 med nettside for LIS på spesialisthelsetjenesten.no. Kursinformasjon og informasjon om LIS-utdanningen vil skje på denne nettsiden for hele landet. Det utarbeides podcast som «teaser» i opplæringen innen felles kompetansemål. Etikk er snart ferdig. Samvalg er under vurdering. Kompetanseportalen/Dossier utvikles for del 2 og 3 etter kravspesifikasjon. Regionene går nå stegvis over på felles plattform hos Norsk Helsenett (NHN). Arbeidet med å få alle læringsmål, utdypende tekst, prosedyrer, kurs og lokale læringsaktiviteter fra Excel-arkene inn i Dossier vil pågå frem til LIS i kommunehelsetjenesten vil benytte samme kompetanseportal som helseforetakene. Se egen info på

8 Del 1 er godt gang Nær 500 leger startet i del 1 i ny ordning 1.september 2017 og 1. mars 2018 (erstatter turnustjenesten). Det er 38 kliniske læringsmål + 16 (psykiatri) og 24 læringsmål innen felles kompetansemål for spesialisthelsetjenesten. Del 1 gjennomføres i HF-ene stort sett uten annen bistand fra de regionale utdanningssentrene enn informasjon om utdanningen, veilederkurs, kommunikasjonskurs og hjelp til kompetanseportalen. Det er utarbeidet temahefter for brukerveiledninger for del 1 som finnes på under fanen «Om del 1». Kompetanseportalen/Dossier utvikles og forbedres kontinuerlig i samarbeid med HF-ene. Målet er å god brukervennlighet og å kunne følge progresjonen i utdanningen digitalt.

9 Plan med læringsmål og læringsaktiviteter
Når plan er valgt, blir temaene i planene synlig og en kan klikke seg videre inn til læringsmålene med utfyllende beskrivelser/link til Helsedirektoratet. Her kan du velge læringsmål, finne læringsaktiviteter og dokumentere gjennomførte Her ber du også leder om godkjenning av læringsmålet

10 De fire regionale utdanningssenterenes oppgaver
Følger opp mottaksprosjektene for del 2 og 3 i HF-ene i egen region. Administrerer og koordinerer de anbefalte kursene for hver spesialitet. Bidrar til regional og nasjonal samordnet utdanning, herunder til koordinering når læringsmål må oppnås i annen virksomhet. Bidrar til at læringsmål kan nås ved regionsykehuset i egen region. Tilbyr veilederutdanning. Bidrar til evaluering og kvalitetsforbedring av utdanningens del 1, 2 og 3. Planlegger evaluering av del 1 i juni 2018. Bidrar med informasjon om utdanningen og har én nettredaktør for den nasjonale nettsiden som kommer høsten 2018. Samarbeider med universitet- og høyskolesektoren , legeforeningen, private/ideelle sykehus og kommune/primærhelsetjenesten om utdanningen. Oppgaver fra LIS-prosjektet overføres fortløpende til de regionale utdanningssentrene.

11 HF-enes oppgaver før del 2 og 3 starter 1. mars 2019
HF-ene må søke godkjenning som utdanningsvirksomhet for spesialitetene de vil tilby (søknaden må være sendt innen 1. mars 2019) HF-ene må sørge for at flest mulig leger som er i spesialisering overføres til ny ordning innen 1.mars 2019 (overgangsregler på 3 år) Det må planlegges utdanningsløp for å oppnå læringsmålene for hver spesialitet. HF-ene må avklare hvilke læringsmål de ikke kan oppfylle selv og hvor mange LIS som må til et regionsykehus, annet HF/privat/ideell virksomhet for å oppnå disse læringsmålene. Avtaler må signeres. HF-ene må legge tid til kurs, veiledning og supervisjon inn i arbeidsplanene. HF-ene må beregne ekstra kostnader/ressurser og få det inn i budsjettet. RegUt, HF og RHF må dimensjonere LIS-stillinger i regionen.

12 Bistand til oppstart av del 2 og 3 i HF-ene
Masterdokumentet i Excel for hver spesialitet brukes som hjelp til HF-enes arbeid med: Identifisering av hvilke læringsmål som kan oppnås i eget helseforetak og hvilke læringsmål LIS må oppnå ved annen virksomhet Søknad om godkjenning som utdanningsvirksomhet Overføring av leger fra dagens ordning til ny ordning Utdanningsplaner for leger i spesialistutdanning Overføring av tekst til kompetanseportalen/Dossier

13 Ortopedisk kirurgi Læringsmål
Med læringsmål menes hva en legespesialist skal forstå, kunne eller være i stand til å utføre (spesialistforskriften §2). Læringsmålene definerer samlet basiskompetanse for spesialiteten. Læringsaktivitet En læringsaktivitet er en definert avgrenset aktivitet (teoretisk eller praktisk) med et intendert læringsutbytte. En læringsaktivitet bør si noe om hva LIS skal gjøre i praksis, omfang/arbeidsmengde, type kurs etc.

14 Ortopedisk kirurgi Prosedyrelisten

15 Ortopedisk kirurgi Kurs

16 Hensikt HF-ene legger læringsaktiviteter, vurderingsformer mv. i malen i Excel (kolonne M-R) for hver spesialitet. Det gir oversikt over: hvilke læringsmål virksomheten kan oppfylle hvilke læringsarenaer innenfor virksomheten som kan tilby de ulike læringsmålene hvilke læringsmål som kan tilbys ved andre virksomheter gjennom avtaler

17 Når det må inngås avtale med annet HF/sykehus
Tekst fra Excel kolonne M tas ut for hver spesialitet i hvert HF/sykehus i regionen. Teksten legges inn i Excel logistikkskjema – arkfane «Logistikk LIS regionalt». Ansvar: RegUt i regionen Data fra kolonne M i alle HF/sykehus i de fire regionene legges inn i Excel logistikkskjema – arkfane «Logistikk LIS nasjonalt». Ansvar: Koordinerende RegUt

18 Kvalitetsoppfølging av utdanningen
Læringsmålene godkjennes etter vurdering av veileder og minst én supervisør. LIS skal selv gi beskjed når det er klart til godkjenning av læringsmålet. HF-et skal selv ha egenkontroll av om utdanningsplanene følges. Helsedirektoratet v/spesialitetskomiteene kan få innsyn i HF-ene for å gjøre en kvalitetsvurdering av utdanningen. De regionale utdanningssentrene vil kunne vurdere progresjon og gjennomføring av både læringsmål og læringsaktiviteter. Dette gir mange muligheter til å følge med på om utdanningen utføres i tråd med de faglige og organisatoriske føringene i spesialistforskriften.

19 Felles nettløsning - kommer høsten 2018
Felles nettløsning på spesialisthelsetjenesten.no

20 www.lis-utdanning.info (koplet til Facebook)


Laste ned ppt "Ny modell for spesialistutdanning for leger Vi bygger sten for sten"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google