Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oppfølgingstjenesten
Advertisements

ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Forebyggende arbeid satt i system
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Fagdager ungdom april 2011 Parallell sesjon – Oppland fylkeskommune Klaus Eriksen prosjektleder NY GIV.
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Et økende problem i skolen?
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Felles innsats mot mobbing
HARSTAD KOMMUNE I Harstad bor det ca
Innlegg psykiskhelse- og rusnettverk v/Johanne M. Benitez Nilsen.
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Samarbeid OT/NAV/skole
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Overgangsprosjektet NY GIV
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Overgangsprosjektet – NY GIV
Samling for systemansvarlige for OTTO 5. november 2014 Irene Hilleren, Udir.
Hva sier tallene oss?.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Samling om rådgivning og karriereveiledning
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
ET HELHETLIG OG TILPASSET TILBUD TIL RETT TID
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Formidlingskoordinator Med bakgrunn i fylkestingets målsetting om at flere ungdommer skal ha faglig framgang og gjennomføre videregående opplæring.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Samling for OT, NAV, PPT og spes.ped. 21. – 22. september på Jægtvolden.
Skolehelsetjenesten Nadderud vgs. Helsesøster Kari Andrine Bondø Skolehelsetjenesten Nadderud videregående skole.
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Foto: Geir Karlsen Samarbeid Hadsel og Steinkjer fagskole Nettstøttet tilbud innen elkraft.
Ungdomssatsinga til Nordland fylkeskommune. UNG i Nordland Hva? Hvem? Hvor? Hvorfor? Hvordan?
Kompetanse for mangfold/ engelskfaget. Steinkjer videregående skole Presentasjon på fagdag MINO, 12. april 2016.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
Fylkesmannens rolle for ungdommen i OT sin målgruppe
Kompetanse for mangfold
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
Rådgiversamling 16. september 2016
Presentasjon Eilert Sundt vgs. Kompetanse for mangfold
Presentasjon- takk Kjekt å få være med og dele erfaringer – verdien av informasjonsutveksling –alt alle vet mer om hvordan på best mulig måte sikre overganger-grunnlag.
Kort presentasjon av prosjektet
Sykehushenvisninger private rehabiliteringsinstitusjoner Presentasjonen viser bruk av private rehabiliteringsinstitusjoner med avtale med Helse Midt-Norge.
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Orientering om Skolehelsetjenesten og Helsestasjon for ungdom
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Undervisning og barnehage
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist? v/ Lise Eriksen, spesialrådgiver

Satsing på psykisk helse i Nord-Trøndelag fylkeskommune Det ble initiert et samarbeid mellom NTFK og Helse Nord-Trøndelag i 2009 Bakgrunn: Psykiske helseplager økte risikoen for frafall i videregående opplæring Fylkestinget vedtok nullvisjon for selvmord

Utvidet skolehelsetjeneste Forsøk med «utvidet skolehelsetjeneste» ble igangsatt ved Verdal vgs og Levanger vgs i 2011. Utvidet skolehelsetjeneste ble en viktig satsing gjennom Oppvekstprogrammet i Nord-Trøndelag (2011 – 2016). I løpet av skoleåret 2014/2015 ble ordningen utvidet til å omfatte alle skoler. I tillegg til avtalen mellom Helse NT v/BUP og NTFK er det inngått avtaler mellom den enkelte skole, vertskommune og BUP. I disse avtalene har det vært en forutsetning at tilbudet fra vertskommunen ikke skal fortrenges eller reduseres som en følge av at BUP er tilstede ved skolen, men heller være en støtte. Eksisterende avtale går tom skoleåret 2017/2018. Erfaringer – flere med psykiske helseplager og skolevegring.

Utvidet skolehelsetjeneste Utvidet skolehelsetjeneste handler om å gi tidlig hjelp for psykososiale problemer i videregående skole gjennom: Lavterskel samtale og vurderingstilbud til elever i videregående skole. Veiledning til lærere og elevtjeneste. Mål: Oppdage elever med psykososiale problemer så tidlig som mulig, gi tilbud om vurdering og behandling i skolehelsetjeneste/ evt. henvisning videre til spesialisthelsetjenesten.

Samarbeid NTFK, Helse NT og kommune Gjennomført samarbeidsmøter ved alle videregående skoler våren 2017 Evaluert eksisterende avtale og inngått ny - tom skoleåret 2017/2018 Dialog med vertskommunen om stillingsressurs for skolehelsetjenesten Samme nivå eller styrking… Hovedkonklusjon: Gjennomgående er alle parter godt fornøyd med samarbeidet og ønsker at dette skal fortsette i Trøndelag.

Tall og erfaringer Tall fra BUP for skoleåret 2014/2015 viser at 271 ungdommer i aldersgruppa 16 – 24 år oppsøkte BUP ved de videregående skolene i fylket, noe som utgjør 4,9 % av alle elever. Ungdommer med angst og depresjoner oppsøker BUP i langt større grad ved de videregående skolene (27 % for depresjon og 28 % for angst), enn andelen som henvises direkte til BUP for tilsvarende problemer (11 % for depresjon og 13,3 % for angst). Det er disse psykisk helseplagene som utgjør størst risiko for uførhet i ung alder.

Utdanningstilbud innenfor psykisk helse Inngikk i den totale satsingen på psykisk helse i regi av Oppvekstprogrammet Spesielt tilpasset for lærere Ca. 400 ansatte har gjennomført utdanningstilbudet i psykisk helse – hvorav 300 fra videregående opplæring og 100 fra grunnskole Eget tilbud for ansatte i barnehage – ca. 100 har deltatt

Ungdomsprosjektet i Nord-Trøndelag 2016 - 2018 Bakgrunn i et politisk initiativ i 2012 Var sammenfallende med vårt behov for et eget OT-tiltak. Fra presentasjon av statsbudsjettet i 2015

Ungdomsprosjektet i Nord-Trøndelag Ungdomsprosjektet skal gi et tilbud om arbeidsrettede og/eller helsefremmende aktiviteter til ungdommer i oppfølgingstjenestens målgruppe, som har størst risiko for ikke å gjennomføre videregående opplæring – gjennom skreddersydde tjenester og tett individuell oppfølging. De yngste prioriteres først. Mål: Ungdommer som deltar i prosjektet skal komme i gang med videregående opplæring innenfor en periode på inntil ett år. (skole og/eller bedrift). Sekundært: Komme i gang med arbeid eller annen aktivitet. Utfordrer skolene på «løpende» inntak. Kan kombinere oppfølging via ungdomsprosjektet med opplæring.

Begrunnelsen for prosjektet Tett oppfølging tidlig for ungdommer med størst risiko for å havne «varig» utenfor opplæring og arbeid. Mange venter for lenge med å komme i gang med et konkret tiltak; flaskehalser i og mellom systemene - både for elever som har sluttet i vgo og ungdommer «utenfor». SINTEFs forskningsrapport – Utfordringer med ungdomssatsingen i Sør-Trøndelag (Solveig O. Ose). Et stort problem at NAV ofte kommer for sent på banen med hjelp til unge som har havnet utenfor. Da er situasjonen ofte allerede tung, og det må sterke og ressurskrevende tiltak til for å lykkes.

Etablering av tilbudet To leverandører som til sammen er fylkesdekkende: Friskgården Attføringsbedriften Fides og Reko Leverandører valgt på bakgrunn av en offentlig anskaffelse. Metodisk oppfølgingsarbeid er grundig beskrevet i kravspesifikasjoner.

Status i prosjektet 62 ungdommer var registret i prosjektet ved utgangen av 2016. Av disse hadde 5 begynt i videregående opplæring, og 15 kombinerte videregående opplæring med oppfølging fra ungdomsprosjektet. Får bedre oversikt over resultater ved utgangen av 2017 – da mange har deltatt i ett år/avsluttet i prosjektet. Evaluering gjennomføres av psykologisk institutt ved NTNU. Fokuserer på ungdommenes opplevelse av mestring og framtidstro. De første resultater kommer i 2018.

OT-tall for Nord-Trøndelag pr. 15. juni 2017 Tilsammen – 578 ungdommer (av 6151) Under oppfølging og veiledning – 197 Ukjent aktivitet – 1 I aktivitet – 256 45 på opplæring og arbeidspraksis i regi av fylket 108 på NAV-tiltak 8 på kombinasjonstiltak 41 i arbeid 13 elever 3 elever ved privat videregående skole 38 lærling/lærekandidat Erfaringer – flere med psykiske helseplager og skolevegring.

OT-tall for Nord-Trøndelag pr. 15. juni 2017 Avklart – 124 27 har takket nei til oppfølging 8 er i militæret 18 har omsorg for barn 48 er syk/i institusjon 23 er på ikke formell opplæring Erfaringer – flere med psykiske helseplager og skolevegring.