Kvalitetsmeldingen og forslag til endring av UH-loven – sensur og klage Karin Helle og Gro Beate Vige UHRs karaktersamling 2017, Oslo 26. oktober 2017
Mål for Kvalitetsmeldingen Krevende og engasjerende studier Studenter integrert i det faglige fellesskapet Tydelige læringsmål og god helhet Varierte lærings- og vurderingsformer Samarbeid med arbeidslivet Lærere med god pedagogisk kompetanse Undervisning skal verdsettes høyere
Nasjonal konkurransearena Fire hovedtilnærminger Merittering Fagfellevurdering Nasjonal konkurransearena Indikatorportal
Tilbakemelding og vurdering for å fremme læring Forventning om at lærings- og vurderingsformene som benyttes, understøtter dybdelæring og er egnet for at studentene skal nå det fastsatte læringsutbyttet Figur: Faktorer for kvalitet i høyere utdanning
Forslag til lovendringer Oppfølging av Kvalitetsmeldingen Endring i bestemmelser om eksamen og klage Krav om sensorveiledning Klage og vesentlig karakteravvik Skriftlig eller muntlig begrunnelse Klage over karakter ved gruppeeksamen Språklige presiseringer Bruk handlingsrommet i loven!
Krav om sensorveiledning Tiltak i Kvalitetsmeldingen: Krav om sensorveiledning ved alle eksamener. Mål: Systematisk bruk av sensorveiledning vil bidra til bedre kvalitetssikring av det fastsatte læringsutbyttet og til å redusere ulikhet i sensur Forslag om lovfesting: §§ 3-9 annet ledd og 5-3 tredje ledd
Karakteravvik – ny sensur Tilfeldig karaktersetting? Store avvik forekommer Kan være stor forskjell på førstegangssensur og klagesensur Problem: Blind sensur?
Vesentlig karakteravvik "åpen" eller "blind" sensur Forslag til lovendring: Institusjonen bør vurdere ny sensur når klagesensur endrer resultatet med to karakterer eller mer Institusjonen bestemmer selv hvordan ny vurdering skal gjøres Ny § 5-3 sjette ledd
Virkning av ny sensur – ny muntlig I dag: "hvis klager får medhold" Nok at karakteren endres – opp eller ned Ny muntlig hvis karakteren endres § 3-9 femte ledd
Skriftlig eller muntlig begrunnelse for karakter I dag – sensors valg Nye ordninger: automatisk begrunnelse for karakter § 5-3 annet ledd tredje punktum – institusjonen bestemmer
Klage på gruppeeksamen Ulik praksis Nytt: individuell klagerett Virkning kun for klager Tillegg i § 5-3 fjerde ledd, fjerde og femte punktum
Takk for oss!