Karin Helle og Gro Beate Vige

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Advertisements

Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Bestått/ikke-bestått
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
IHR-Studier Styresak 6. desember 2011 Figurer. Krevende i gjennomføring Effekt Prioritering: Gevinspotensial vs. kompleksitet vedgjennomføring Lav Høy.
Abildsø skole - Eksamen 2015.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Hva er viktig for elevers læring?
Velkommen til praksismøte i kunnskapsområdet: Samfunnsfag, religion, livssyn og etikk (SRLE) Fredag 2. oktober Barnehagelærarutdanninga 2015.
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Nothing that is worth knowing can be taught - Oscar Wilde You’ve got to fight for your right to party - Beastie Boys.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Digital vurdering og eksamen Juridiske rammer Læringsfestivalen 2015 Maren Magnus Jegersberg Juridisk rådgiver IT-direktørens stab Universitetet i Oslo.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
-Ein tydeleg medspelar Vurdering Samling for fagnettverksleiara 28. april 2016.
MAPPE VURDERING LUT VÅREN 2011 Line Wittek
Undervisnings- og vurderingsformer
EKSAMENSINFORMASJON VG1 2017
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Erfaringer som Skyggesensur ved ISP
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Kvalifikasjonsrammeverket
Nettverksledersamling
Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Frafall i ingeniørutdanningene
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Studiebarometeret
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Sensorveiledning ved Universitetet i Bergen
Sensorveiledninger – KISS (Keep It Simple – Stupid!)
Tor Egil Førland, leder for Nasjonalt fagråd i historie
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Samarbeid med skole, skolehelsetjenesten og foreldre
USITs Målbilde og prioriteringer
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
Lambertseter Klageadgang på eksamen og standpunkt – frister våren 2018 Basert på forskrift til opplæringsloven kap 5 Spørsmål kan rettes til: Studieleder.
Rolle og ansvar som SPA Prosess
EKSAMENSINFORMASJON VÅR 2018.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Seksjon for digitale medier i læring
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Satsing på utdanning, oppsummering etter seminar på Losby Gods, februar 2018, revidert etter innspill fra utdanningskomiteen.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
4. nettverksmøte – de siste brikkene
Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetsmeldingen og forslag til endring av UH-loven – sensur og klage Karin Helle og Gro Beate Vige UHRs karaktersamling 2017, Oslo 26. oktober 2017

Mål for Kvalitetsmeldingen Krevende og engasjerende studier Studenter integrert i det faglige fellesskapet Tydelige læringsmål og god helhet Varierte lærings- og vurderingsformer Samarbeid med arbeidslivet Lærere med god pedagogisk kompetanse Undervisning skal verdsettes høyere

Nasjonal konkurransearena Fire hovedtilnærminger Merittering Fagfellevurdering Nasjonal konkurransearena Indikatorportal

Tilbakemelding og vurdering for å fremme læring Forventning om at lærings- og vurderingsformene som benyttes, understøtter dybdelæring og er egnet for at studentene skal nå det fastsatte læringsutbyttet Figur: Faktorer for kvalitet i høyere utdanning

Forslag til lovendringer Oppfølging av Kvalitetsmeldingen Endring i bestemmelser om eksamen og klage Krav om sensorveiledning Klage og vesentlig karakteravvik Skriftlig eller muntlig begrunnelse Klage over karakter ved gruppeeksamen Språklige presiseringer Bruk handlingsrommet i loven!

Krav om sensorveiledning Tiltak i Kvalitetsmeldingen: Krav om sensorveiledning ved alle eksamener. Mål: Systematisk bruk av sensorveiledning vil bidra til bedre kvalitetssikring av det fastsatte læringsutbyttet og til å redusere ulikhet i sensur Forslag om lovfesting: §§ 3-9 annet ledd og 5-3 tredje ledd

Karakteravvik – ny sensur Tilfeldig karaktersetting? Store avvik forekommer Kan være stor forskjell på førstegangssensur og klagesensur Problem: Blind sensur?

Vesentlig karakteravvik "åpen" eller "blind" sensur Forslag til lovendring: Institusjonen bør vurdere ny sensur når klagesensur endrer resultatet med to karakterer eller mer Institusjonen bestemmer selv hvordan ny vurdering skal gjøres Ny § 5-3 sjette ledd

Virkning av ny sensur – ny muntlig I dag: "hvis klager får medhold" Nok at karakteren endres – opp eller ned Ny muntlig hvis karakteren endres § 3-9 femte ledd

Skriftlig eller muntlig begrunnelse for karakter I dag – sensors valg Nye ordninger: automatisk begrunnelse for karakter § 5-3 annet ledd tredje punktum – institusjonen bestemmer

Klage på gruppeeksamen Ulik praksis Nytt: individuell klagerett Virkning kun for klager Tillegg i § 5-3 fjerde ledd, fjerde og femte punktum

Takk for oss!