Paneldebatt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Styreseminar Førsteamanuensis Elin Ødegård, EFL
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Organiseringen av det helse- og sosialfaglige området i UHR
Teknologi og forskningslære
Digital kompetanse i Mat og helse
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
Veiledning av studenter
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Utredning fra Pettersen-utvalget. "Opplæringen skal la barn og unge møte en felles kultur, og la dem innforlives i nasjonal kultur og historie, der kristendommen.
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Hvordan leser ungdom nettaviser?
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
12 Reflekterende lesing.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
”Studenttinget oppfordrer Rektor til å nedsette et utvalg som går igjennom ex.phil.- emnets form og innhold” Hva har skjedd?
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Ulike typer studier Å studere samfunnsfag  Hvorfor samfunnsfag?  De ulike samfunnsfagene prøver å finne svar på spørsmål om hvordan samfunnet henger.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Hvordan skape nye og kreative rom for samhandling og samvær Grorud samfunnshus Fredag 11.april 2008 Kl Velkommen.
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Realkompetansevurdering i høyere utdanning? Landsmøte til Fagforbundet Gardermoen Dosent Runar Bakken.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Høgskolen i Telemark Bachelorprogrammene ved IØI gir mulighet til å skrive bacheloroppgaver 15 studiepoeng Må kombineres med valgfag/obligatoriske kurs.
FoU-basert undervisning ved ASP Studiekvalitetsdagen på HiST 2007 Høgskolelektor Berit Nicolaysen.
Psykiske kriser Med psykisk krise mener vi at en person er kommet i en livssituasjon der hun ikke er i stand til å forstå eller handle ved hjelp av de.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Einar Lie Hva er god forskningsledelse i en presset hverdag?
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Forberedende samtaler
30 år med tidsbruksundersøkelser – finner vi svarene
Humaniora og de store samfunnsutfordringene
Tragisk powerpoint om møteledelse
Kunnskap rett fra kilden
Utdanning som sprenger grenser
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Gjennomføring av tilsynet
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
KE’RA GAOR?. KE’RA GAOR? STAU NO PAU! DANNELSE MED SANSING I BÅNN (1990 RF) OG AKTIVE STUDENTER.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Autoritet i klasserommet
Vitenskapsfilosofi og utredningsmetodikk, tirsdag 15. februar 2000.
Nye tider – nye utfordringer
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utdanning som sprenger grenser
Danning og voksenrollen i barnehagen
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

Paneldebatt

Paneldebatt Gibbons (1994) har gjort et skille mellom det som kalles mode 1 og mode 2 studier. Mode 1 studier kjennetegnes som de klassiske disiplinfagene og mode 2 studier kan tilsvare profesjonsutdanningene. Forskning innenfor mode 1 har mer preg av grunnforskning og er drevet av nysgjerrighet. Forskning innenfor profesjonene kan ha preg av en mer pragmatisk tilnærming til problemstillingene som handler om å løse de utfordringene profesjonen står utenfor. Mode 1 studenter må ikke bare lese frem til fagets forskningsfront, de må i mye større grad enn mode 2 studenter også forholde seg til disiplinfagets klassikere. Kunnskapstilegnelsen handler ikke primært om å løse problemer, men også om å forstå fagets forutsetninger.          Akademisk dannelse og fokus på vitenskapsfilosofi og –teori, har således en langvarig tradisjon innenfor mode 1 fagene. NOKUT har gitt klare styringssignaler på at de kortere profesjonsutdanningen, slik som barnevern-, vernepleier- og sykepleierutdanningen, ikke bare skal produsere profesjonsutøvere til praksisfeltet, men samtidig forberede studentene også til et liv innenfor akademia. Dermed aktualiseres debatten om hvorvidt de kortere profesjonsutdanningen også skal inkludere tradisjoner som Ex Phil i tilpassede former.

Drøfte behovet/nødvendigheten for «klassisk» skolering i vitenskapsteori og -filosofi for de som blir utdannet til profesjonsutøvelse. De som utdannes til profesjonsutøvelse har imidlertid ulikt tidshorisont på sin utdannelse. Derfor vil det være interessant å få frem om paneldeltakerne har synspunkter på om det bør være en differensiering, mellom behovet/nødvendigheten for «klassisk» skolering i vitenskapsteori og filosofi, avhengig av omfanget på profesjonsutdannelsen.