Bærekraft og global bevissthet Frode Stave 24. Oktober 2017
Bærekraft & global bevissthet Elevene ønsker en rettferdig fordeling og forvaltning av ressursene ser sammenhengene i spørsmål om klima og miljø, og de sosiale og økonomiske forholdene forstår at levesettet og ressursbruken vår mangler bærekraft, og påvirker kloden tenker på framtiden med håp og forventninger
Bærekraftig utvikling i dagens læreplaner LK06 Bærekraftig utvikling – eksplisitt i samfunnsfag LK06 Politikk og demokrati - hovedområde Kompetansemål: diskutere omgrepa økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og berekraftig utvikling og forholdet mellom dei
Bærekraftig utvikling i dagens læreplaner LK06 Bærekraftig utv – implisitt i Politikk & mr og i Soiologi & sos.ant Internasjonale samarbeidsforhold og konflikter – hovedområde POL Kompetansemål drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid Produksjon og arbeid – hovedområde SOS forklare begrepet internasjonal arbeidsdeling og drøfte sammenhenger mellom produksjon og samfunnsendring i et globalt perspektiv
Kjerneelementer i nye læreplaner Som lærer ønsker jeg meg få kjerneelementer i programfagene, slik at dybdelæring blir mulig Eksempler Politikk & menneskerettigheter (i dag - 6 hovedomr. og 28 komp.mål) Demokrati Menneskerettigheter Innenrikspolitikk Utenrikspolitikk Internasjonal politikk Psykologi 1 (i dag - 5 hovedomr. og 34 komp.mål) Psykologisk forskning Anvendt psykologi Lærings- og utviklingspsykologi Livskvalitet Viktig at språket i beskrivelsene er lett å forstå – for alle leserne