Samfunnssikkerhet og ROS!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Systematisk HMS arbeid
Naturpåkjenninger og konstruksjonssikkerhet
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
NVEs arbeid knyttet til skred
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Standardisering av reguleringsbestemmelser – Innherred samkommune.
Forebygging av naturskader – arealplan som verktøy
Internkontroll i kommuner
Bruk av høydebasseng i vannforsyningen
Folkemøte Laksevåg bydel 5. oktober 2010
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Samspill mellom de nye plantypene
Forslag til struktur for Fylkes-ROS
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
Embetsoppdrag 2004 Resultatområde Regional planlegging Resultatkrav: Fylkesmannen skal påse at nasjonal politikk formidles og ivaretas i behandlingen av.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Reguleringsplaner.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
Internkontroll i norske kommuner
Planbestemmelser.
Litt om håndtering av risiko
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Cyberangrep mot ekom-infrastruktur - ny scenarioanalyse i NRB 2014
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Utfordringer ved å planlegge for et klima i endring – hvordan få til koordinering og kunnskapsoversettelse? Gro Sandkjær Hanssen Norsk institutt for by-
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
ROS-analyse.
Risiko- og sårbarheitsanalysar v/Haavard Stensvand fylkesberedskapssjef.
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Informasjon Velkommen til en kort presentasjon av Risikoanalyse-programmet “RiskAssess Express 2007” RiskAssess - et verktøy for analyse og vurdering av.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal beredskapsplikt
Hva betyr helhetlig vannforvaltning for lokal forvaltning og saksbehandling? Rådgiver, Lars Ekker Nordland fylkeskommune/ vannregionmyndigheten i Nordland.
Drømmedag – beredskapskontakter
Kvalitet, risiko og avvik
ROS-analyse.
Samhandling for effektive planprosesser
Roller, offentlige planer og forvaltning - eller «Liv og røre i buffersonen» En plan-praktikers erfaringer og refleksjoner VERDENSARVFORUM 2016, TELEMARK.
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
KLIMATILPASNING Plansamling Valdres regionen 16. november 2016
Seniorrådgiver Tord Smestad Samordnings- og beredskapsstaben
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
KLIMATILPASNING Plansamling Otta 17. november 2016
Samfunnssikkerhet i arealforvaltningen
Utarbeidet av Difi, november 2014
Hensynssoner rundt Borregaard
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Asbjørn Lund, stabssjef, Fylkesmannen i Oppland
UU og Fylkesmannens rolle
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold
Svein Einar Stuen Seniorrådgiver Miljøvernavdelinga
Vassdrag, flom og skred i arealplanlegging
Utskrift av presentasjonen:

Samfunnssikkerhet og ROS! Seniorrådgiver Tord Smestad Samordnings- og beredskapsstaben

LITT ROS… LITT PLAN…

Kort oppsummering etter ROS-seminaret 25. okt på Lillehammer

HVA ER NYTT?

Grunnlaget er det samme som før Grunnlaget er det samme som før. Krav til kommunen om risiko- og sårbarhetsanalyser SIVILBESKYTTELSESLOVEN – krav om helhetlig ROS-analyse, som benyttes ved utarbeiding av av planer etter PBL. PLAN- og BYGNINGSLOVEN – krav til ROS-analyse i arealplanlegging

Nytt er hovedsakelig dette: Samfunnsverdiene som skal benyttes er: –LIV/HELSE, STABILITET og MATERIELLE VERDIER (samfunnssikkerhet - konsekvenser for samfunn/innbyggere) SÅRBARHET (følgene av en bestemt hendelse) – vektlegges enda mer nå! ANALYSESKJEMA (med tilnærming til tankegangen i helhetlig ROS)

SÅRBARHET ? RISIKO ? og En hendelse som KAN oppstå, hvor kun sannsynlighet og konsekvens vurderes. En hendelse som vi sier at DERSOM den skjer, hva vil konsekvensene av hendelsen for samfunnet (tele, data, sykehjem, VA, veger etc.) være? Lag dere et scenario! Hva er kommunens evne til å gjenopprette normal drift etter hendelsen!

Eks. på følgehendelser:

SÅRBARHET – FØLGEHENDELSER – FLOM/REGN 2014 STRØM STENGT VEI VEISKADE BO- OG ALDERSSENETR JERNBANE

Fylkesmannens tilbakemeldinger- og føringer! Ny ROS veileder plan – iverksetting? Fra 2019! Prosess som tar tid for alle (plankonsulenter, kommuner, fylkesmann) Nytt embete fra 1/1-19 – harmonisering! Men start allerede nå med å prøve ut ny ROS! Plannivå – omfanget av analysen! Kp arealdel er i hovedsak overordnet – kartlegging/potensiell fare. Rpl er detaljorientert – reell fare, unngå bygging i fareområder Analyseskjemaet! Mest hensiktsmessig på reguleringsplannivå. Sårbarhet må vektlegges mere! Vurderinger av konsekvenser for liv/helse, kritisk infrastr.-og samfunnsfunksjoner. Akseptkriterier! Kommunen må være bevisst på hva som er akseptabel risiko – ksty-vedtak! Fylkesmannens tilbakemeldinger- og føringer!

ANDRE TEMAER SOM BLE TATT OPP PÅ SEMINARET!

typer av utbygging med ulike egenskaper og krav! NYE UTBYGGINGSFELT TRANSFORMASJONSOMRÅDER FORTETTING Beskrive utfordringer – risiko og beredskap!!

RADON SOM HENDELSE I ROS (NB! Ved nye tiltak)? Tas bort! Er ingen hendelse, ivaretas av forskrift!

BENSINSTASJONER - ROS? Hva aksepterer kommunen av risiko her?

Bensinstasjoner – sårbarhet – ROS!! § 7 Risikovurdering Den som står for driften av anlegget skal sørge for å kartlegge farer og problemer, og vurdere risiko, samt utarbeide tilhørende planer og tiltak for å redusere risikoen.

TERROR – BYPLANLEGGING? Hva aksepterer kommunen av risiko her?

Plassering av parkeringshus! Redusere konsekvensene av bombeeksplosjon!

HALLER, SNØ, og - ROS? Hva aksepterer kommunen av risiko her?

Snøfallet for ca en uke siden! RAUFOSSHALLEN!! Snøfallet for ca en uke siden! «Råd om snø på tak – Når må du måke og når må du løpe»

LITT ROS… LITT PLAN…

JORD- OG FLOMSKRED (sidevassdrag) PlanROS utfordringer i Oppland FLOM (hovedvassdrag) JORD- OG FLOMSKRED (sidevassdrag) OVERVANN SKRED (snø, stein) + KLIMAFAKTOR! 1,2 hovedvassdrag 1,4 sidevassdrag (responstid < 3t)

Hvordan unngå unødige innsigelser: ROS-analyser - Gjeldende konsekvensområder: Liv/helse-Stabilitet og Matr verdier - Identifisere aktuelle hendelser – årsaker, sannsynlighet, konsekvens og usikkerhet - Vurdere risikoforhold utenfor planområdet, som kan få negative følger for planområdet! Flom, virksomheter (Storulykkesforskriften) Vurdere om tiltaket kan få negative følger utenfor planområdet f.eks nedstrøms ifm flom, grunnforurensning mm. NB! Virksomheter (Storulykkesforskriften) - OVERVANN må tas med i en ROS-analyse!

--forhold utenfor planområdet? EKS. KOMMUNEDELPLAN --forhold utenfor planområdet? Del av kunnskapsgrunnlaget! Aktsomhetskart Jord- og flomskred Aktsomhetskart Snøskred m/utløsningsomr og utløpsomr. Eksponerte omr Skogbruksvirk.

….unngå unødige innsigelser forts: Plankart Tegne inn aktuelle fareområder som hensynssoner. - Kp arealdel: Tegne inn både aktsomhetskart og faresonekart. NB! Skille mellom aktsomhetskart og faresonekart med TALL evt. BOKSTAVER!

… unngå unødige innsigelser forts: Planbestemmelser knyttet til hensynssoner: Kp arealdel (skred og flom) Plankrav, utredningskrav, krav om risikoreduserende tiltak Reguleringsplan (skred og flom) Plankrav, utredningskrav, vilkår om risikoreduserende tiltak, rekkefølgekrav. Generelt Planbestemmelsene må utformes i samsvar med risikoreduserende tiltak i ROS-analysen. Bestemmelser knyttet til OVERVANN – utformes som funksjonelle bestemmelser (ref www.miljøkommune.no kp arealdel og rpl)

PLANFAGLIGE FORHOLD Hva må gjøres: ROS-analysene – bedre kvalitet bl.a må OVERVANN vurderes! Hensynssoner inn i plankartet Planbestemmelser – dokumentere tilstrekkelig sikkerhet mot skred, flom, overvann

Forbedringer i planprosessen: Kommunen – plankonsulenten! Bedre kvalitetssikring av ROS-analyser, planbestemmelser, plankart

Spørsmål?