INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
Advertisements

INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 november 2010
Forstå bruk og datainnsamling
Kvalitativ metode i markedsforskning
Software Requirements Elicitation
Identifisere behov – og etablere krav
Testing, måling og forskningsdesign.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Forstå bruk og brukere INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 5 september 2011.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Glede, helse og fellesskap – bare i idrettslaget? Brukerseminar Kari Steen-Johnsen, NIH og Anne-Lene Bakken Ulseth, ISF.
Forstå bruk og datainnsamling INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 29 august 2011.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Identifisere behov – og etablere krav INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 8 september 2014.
The Relationship of Social Presence and Interaction in Online Classes Chih-Hsiung Tu; Marina McIsaac Gjermund Eikli.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Veileder for gevinstrapportering
Verktøykasse for IKT- planlegging i kommunene
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Identifisere behov – og etablere krav
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Forskningsprosjekt, tittel
Valgfag innsats for andre
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Brukerdrevet innovasjon med biblioteket som plattform
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Studiebarometeret – bruk og videreutvikling
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Fra idé til publikasjon
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Kapittel 11 Læringsteori.
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
1. Innledende påstander om organisasjoner
RFID på Deichmanske bibliotek [Petter gjør foil 1-10]
RFID på Deichmanske bibliotek
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Modul 4 – Representasjoner
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Serious Privacy Game Workshop
Digisos - Digitalisering av økonomisk sosialhjelp
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Oppsummering fra forrige gang
Utskrift av presentasjonen:

INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 10 Identifisere behov og etablere krav 19. September 2016 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo johe@ifi.uio.no

Behov? – Krav? 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Krav og behov, kapittel 10 Behov Krav Måter å etablere krav Måter å representere krav 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Behov “with UI, we are faced with counterintuitive interaction methods that are tailored to the needs of a computer.” Cooper Journal (August 29-2012) 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Behov og krav Behov (needs) Krav (requirements) Noe som ikke er koplet til spesifikke teknologier eller andre mennesker Behov for trygghet, forflytning, samhørighet, integritet, næring….. Krav (requirements) Noe som er koplet til strategier/løsninger/teknologier/plattformer Ønsker/forventninger/ambisjoner? Noe vi alle vet hva er? 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Startpunkt.. Videreutvikle løsninger som finnes Erstatte løsning med noe “helt nytt” Lage et produkt/løsning for massemarkeder, innomhus eller på kontrakt Hvem og hvordan etableres kravene? 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Hvorfor, hvordan, hva? Hvorfor? Forstå så mye som mulig om brukerne, oppgaver, situasjoner, mål, behov Etablere stabile krav – som kan brukes under utviklingen Hvordan? Datainnsamling Dataanalyse Utrykke, beskrive, artikulere krav En iterativ prosess – med brukere/aktørerne 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Etablere krav Hva ønsker brukerne? Hva har de behov for? Hva er ønsker? Hva er behov? For hvilken aktør/brukergruppe? Hva er krav? I forhold til oppgaver? Aktiviteter? Mål? Hvorfor ”etablere”? Krav etableres ved å forstå brukernes behov i sammenheng Krav, sett i lys av de data som er samlet inn 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Typer krav Funksjonelle krav Ikke-funksjonelle krav Omgivelse Hva systemet skal gjøre? Funksjoner Ikke-funksjonelle krav Fx. Responstid Omgivelse Lys, fuktighet, risting Sosiale krav Kommunikasjon, deling, gruppe Organisatoriske krav 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Hvem er brukerne - i kravhåndtering? Aktører (stakeholders) Sluttbruker Kunder Innkjøper De som drifter systemet De som vedlikeholder De som reparerer De som videreutvikler Andre aktører? Ikke brukere? ... 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Hvem er brukeren? Brukeren Karakteristika, bakgrunn, holdninger til datamaskiner Novise Ekspert Hvilke sanser – sterke/svake Frekvens Daglig, ukentlig, en gang i året, en gang i livet? 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Personas Beskrive brukerkarakteristikker Ikke reelle personer, men skapt fra reelle brukere Ikke ideelle Gi liv – ved å gi navn, mål, bakgrunn; være konkret Utvikle flere personas 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Oppgave Lag en persona for en som reiser kollektivt I Oslo Vis til sidemannen og diskuter 5 minutter. 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Datainnsamling for etablering av krav Intervju Med ”props” Eksplorerende Fokusgrupper Gruppeintervju For å oppnå konsensus – eller å fremprovosere konflikter Individer kan dominere… 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Datainnsamling for å etablere krav Spørreskjema Ofte i bruk sammen med andre teknikker Kan gi både kvalitative og kvantitative data Bra for å finne ut av spesifikke spørsmål fra en (stor) populasjon Innsamle data fra ”liknende” tjenester/produkter/applikasjoner Bra for å sammenligne – få opp krav 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Datainnsamling for å etablere krav Direkte observasjon Aktørenes faktiske oppgaver Bra for å forstå brukerens situasjon Indirekte observasjon Bra for å få bilde av eksisterende oppgaver 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Datainnsamling for å etablere krav Studere dokumentasjon Prosedyrer og regler er ofte nedtegnet i manualer Bra for å forstå stegene som gjennomgås Bra for å forstå lovgiving og bakgrunnsinformasjon Tar ikke opp tid blant aktørene (brukere, kunder) Brukes sammen med andre måter å samle inn data 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

”Contextual Inquery” En mye brukt metode – oversikt over aktiviteter i praksis med det formål å etablere krav sammen Brukeren er ekspert Utvikler er novise Fire hovedprinspipper Context: Se ”arbeidsplassen” og hva som skjer Partner: Bruker og utvikler Tolkning: Observasjoner tolkes av både utvikler og bruker Fokus: Formulere fokusområder 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Utfordringer ved datainnsamling 1 Identifisere aktører Brukere, ledere, støttepersonell… Engasjere aktørene Intervjuer, verksted (workshop) Reelle brukere vs andre (ledere, representanter, ”proxy” brukere) 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Utfordringer ved datainnsamling 2 Håndtering av krav, versjonskontroll, behandling av nye krav, eierskap til krav Kommunikasjon mellom partnere Innen utviklingsteam Mellom utvikler og brukere Mellom brukere Domenekunnskap Hvordan fører du et regnskap? Hvordan sykler du? Tilgjengelighet til brukere og nøkkelpersoner 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Utfordringer ved datainnsamling 3 Politisk innen organisasjonen/gruppen Dominans av ulike aktører Økonomiske endringer Teknologiske endringer Balansere funksjonelle krav og brukbarhetskrav 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Retningslinjer 1 Fokusere på aktørenes behov Involvere ”alle” aktører Involvere mer enn en person fra hver gruppe Bruke flere teknikker for datainnsamling 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Retningslinjer 2 Støtt aktiviteten med props – prototyper og oppgavebeskrivelser Kjør pilotundersøkelser Hvordan analysere dataene som kommer inn Vurder nøye hvordan data tas opp og lagres, format etc. 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Tolkning og analyse av data Start rett etter innsamling av data Initial analyse før ”dypere” analyse Ulike teknikker Klassediagrammer for objekt orienterte systemer Entitet relasjoner for data intensive systemer Hva er ”egentlig” analyse? 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Oppgavebeskrivelser Scenario Use cases En uformell fortellende historie, spesifikk for en bruker, ikke generaliser Use cases Forutsetter interaksjon med et system Forutsetter detaljert forståelse av interaksjon 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Oppgaveanalyse Oppgavebeskrivelse brukes for å se for seg nye systemer/tjenester Oppgaveanalyse gjøres for å undersøke eksisterende oppgaver – for å informere ”nye” Fokusere på viktige aktiviteter Hva ønsker brukeren å oppnå? Hvorfor gjør de det? Hva gjør de for å få det til? Hierarkisk oppgaveanalyse er den viktigste teknikken (HTA) 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Hierarkisk Oppgave Analyse (HTA) Bryte ned helhet i deloppgaver Fokuserer på fysiske og observerbare aktiviteter Også de aktiviteten som ikke direkte angår ”datamaskinen” Starte med brukerens mål – og de oppgaven som gjøres for å komme dit 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Øvelse Oppgavebeskrivelse for - skriv tekstmeldingen ”ahoy, hva skjer?” på mobiltelefonen. Oppgaveanalyse? Hva betyr brukerens situasjon for oppgaven? 5 minutter 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

I et nøtteskall 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10

Oppsummering Krav og behov er ikke det samme! Forskjellige typer krav Datainnsamling for å etablere krav Spørreskjema, observasjon, fokus grupper, direkte observasjon, studere dokumentasjon, studere tilsvarende tjenester/produkter Scenarier, ”use cases” kan bruke for å artikulere eksisterende og nye/tenkte arbeidspraksiser Oppgaveanalyse – viktig for å undersøke eksisterende systemer og praksiser 19.09.16 Inf 1500 - kapittel 10