IE - Samlokalisering Allmøte 25. september 2017

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Samling – Innkjøp 14. Og 23.september 2010 LMS-samling 2. desember 2010.
Advertisements

HiO HiAk Prosessen. Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen.
7. mars 2016 Prosjekter i EA knyttet til arbeids- og læringsmiljøet.
PROSJEKT N ESØYA SKOLE OG FLERBRUKSHALL FELLESINITIATIVET FOR NESØYA.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Status samlokalisering
Foreløpige prioriteringer for 2018 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Rapport: Å ville utvikle skolen
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
NTNU BRUSSEL | TOKYO.
Samla campus i Trondheim
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Landbruksnæringen i den nye kommunen vil bli en del større
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
Samlokalisering etter fusjon
Statssekretær Jens Revold
Samlokaliseringsprosjektet
Studiebarometeret
Forskning og innovasjon
Utlysning av studentoppgave
Allmøte om samlokalisering
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil Faglig bredde med humaniora, samfunnsvitenskap, medisin, helsevitenskap, utdanningsvitenskap, arkitektur og kunstnerisk.
Idé- og plankonkurranse for NTNUs campus i Trondheim
Balansert omstilling for utvikling
Samlokalisering etter fusjon
MÅL FOR ARBEIDSGRUPPENS ARBEID
Samlokaliseringsprosjektet IE
Strategi og Styring av informasjonsteknologi
Hvordan kan prosjektgruppen tilrettelegge for delprosjektene?
IE - Samlokalisering Allmøte 11. desember 2017.
Kartlegging av arealbruk Januar/februar 2018
Prosjekt universitetsnavn Forum 2. samling
USITs Målbilde og prioriteringer
Modell for tjenesteforvaltning
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Oppsummering av spørreundersøkelse:
NTNU – Samlokaliseringsprosjektet - fusjon
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
NTNU – Samlokaliseringsprosjektet - fusjon
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Samlokalisering som følge av fusjon
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
NTNU – Samlokaliseringsprosjektet - fusjon
Samlokalisering etter fusjon
Samlokalisering etter fusjon
Ymse om regelverksutvikling
Kostnadsstyring Privat / Offentlig
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Årshjul 2019 LOSAM Økonomi og eiendom
Utredningsgruppe samferdsel
STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Ressurser og økonomi:
STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Fremdrift: Status:
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Utskrift av presentasjonen:

IE - Samlokalisering Allmøte 25. september 2017

Arbeidshverdagen ved NTNU Undervisning, forskning, formidling, nyskaping Fusjon: Gamle NTNU med 3 høgskoler – 1.1.2017 IE med miljøer på fire lokasjoner i tre byer fra 1/1-2017 Reduksjon av administrative kostnader 2016-17-18… Samlokalisering Gløshaugen/Kalvskinnet ≈1.1.2019 Forbedringsprosesser Bedre undervisningsmetoder, digital eksamen, bedre rekruttering, mer forskning, mer innovasjon, bedre HMS, mer formidling, mer effektiv og høyere kompetanse i admin, ……..

2017 NTNU Trondheim 2017 Studenter: 222 Ansatte: 102 Studenter: 1 885 OLAVSHALLEN Studenter: 66 Ansatte: 21 ROTVOLL INNHERREDSVEIEN Studenter: 19 049 Ansatte: 5 429 TYHOLT TUNGA Studenter: 641 Ansatte: 181 Studenter: 2 871 Ansatte: 273 DRAGVOLL MOHOLT Studenter: 8 083 Ansatte: 819 Gløshaugen: 11 602 studenter 5429 ansatte Elgeseter: 2690 studenter, 266 ansatte Øya: 1717 studenter, 1317 studenter Kalvskinnet: 3040 studenter, 388 ansatte Studenter: 1 034 Ansatte: 171

2025 Campusprosjektet – gjennomført ca. 2025 KVU + KS1 Studenter: 33 210 Ansatte: 7 183 TYHOLT Studenter: 641 Ansatte: 181 Samtale: Hvordan skal vi sikre denne investeringen for regionen? KVU + KS1

2017-2019 Samlokaliseringsprosjektet – gjennomført per 1.1.2019 Studenter: 222 Ansatte: 102 Studenter: 1 885 Ansatte: 187 OLAVSHALLEN Studenter: 66 Ansatte: 21 ROTVOLL INNHERREDSVEIEN Studenter: 19 049 Ansatte: 5 429 TYHOLT TUNGA Studenter: 641 Ansatte: 181 Studenter: 2 871 Ansatte: 273 DRAGVOLL MOHOLT Studenter: 8 083 Ansatte: 819 Gløshaugen: 11 602 studenter 5429 ansatte Elgeseter: 2690 studenter, 266 ansatte Øya: 1717 studenter, 1317 studenter Kalvskinnet: 3040 studenter, 388 ansatte Studenter: 1 034 Ansatte: 171

Fordeler med samlokalisering Større fagmiljø – både for ansatte og studenter Kortere vei til fakultets- og instituttadministrasjon Lettere å ta fag på tvers Kalvskinnet-ansatte knyttes nærmere forskningsmiljøer Bidrag fra Kalvskinnet-miljøene til utvikling av undervisningsmetoder og studiemiljø i Gløshaugen-studier Laboratorier – mye større muligheter Vitenskapelig ansatte vil «flyte» mer mellom BSc og MSc «ett NTNU» Betydelige besparelser i leieutgifter ved at NTNU sier opp lokalene på Moholt og Rotvoll

Utfordringer med samlokalisering Ansatte blir flyttet Studenter blir flyttet Det blir trangere på Gløshaugen For noen blir det dårligere arbeidsmiljø og læringsmiljø Mye usikkerhet – beslutningsunderlag og beslutninger kommer underveis i prosessen En del personer og fagmiljøer får ikke det de anser som optimale løsninger Noen andre prosjekt må kanskje settes på vent i samlokaliseringsperioden

Tilgjengelige nye arealer for IE 548 m2 618 m2 370 m2 544 m2 Ca 500 m2

Overordnet om videre prosess Rektor vedtar grunnlag for prosjektering i etapper høst 2017: September: Overordnede rammevedtak for Gløshaugen og Kalvskinnet: arealdisponeringer – se neste slide Oktober: Detaljert plan for Lærerutdanningen på Kalvskinnet Institutt for allmennfag Desember: detaljert plan for Gløshaugen detaljert plan for Fellesadministrasjonen

Rektors vedtak 07.09.2017

Rektors forutsetninger for videre planlegging, per 07.09.2017 Detaljer om simuleringsresultatene og forutsetningene er etterspurt. NTNU Eiendom kommer til å gi mer info om dette.

Delprosjekter – status per 21.08.2017

Delprosjekter – status per 21.08.2017

Delprosjekter – status per 21.08.2017 Dette er grove kostnadsestimater som vil endres etter hvert som planleggingen går fremover. Dette er IKKE budsjettrammer!

Fase 1 og fase 2 Fase 1 – ferdigstilt 1.10.2017 Gjennomgang av tildeltearealer med tanke på ønsket plassering Ansattearbeidsplasser, studentarbeidsplasser*, laboratorier, verksteder. Fase 2: - ferdigstilt desember 2017 Detaljplanlegging/romprogrammering * Herunder vurdere bruk av fellesarealer til studentarbeidsplasser, som for eksempel Glassgårdene i Elektrobygget

IEs organisering av Samlokaliseringsprosjektet Fase 2 Organisering (tentativ)* Styringsgruppe Dekanat Instituttledere Studentrepresentanter Tillitsvalgte Flere? Prosjektet foreslås organisert slik at beslutninger tas i styringsgruppen, operativ koordinering og ansvar for overordnet fremdrift legges til prosjektgruppen, og forslag til løsninger pr. delområde legges frem av delprosjektlederne. Delprosjektene gjennomfører aktiviteter i tråd med planer, og er viktige endringsledere for sine miljøer Operativ prosjektgruppe Representant dekanat (leder) Representanter for fagmiljø HR Økonomi Studenter Flere? Deloitte 1. Delprosjekt laboratorier/ ansatte/ student-arbeidsplasser IES/IEL/ITK Ledes av repr. fra institutt Repr. fra IES/IEL/ITK Repr. fra fakultet Student-representanter Prosjektstøtte 2. Delprosjekt laboratorier/ ansatte/ student-arbeidsplasser IDI Ledes av repr. fra IDI IDIs samlokaliseringsgruppe Repr. fra fakultet Student-representanter Prosjektstøtte 3. Delprosjekt Student-arbeidsplasser fellesareal Repr. fra alle institutt Repr. fra fakultet Student-representanter Prosjektstøtte 4. Delprosjekt IAL Forkurs/ realfagskurs Ledes av repr. fra IAL Repr. Fra IAL Repr. fra fakultet Student-representanter Prosjektstøtte 5. Delprosjekt Felleslab med IV/NV 6. Delprosjekt Student-arbeidsplasser tverrfakultært med IV/NV * Endelig organisering og befolkning av prosjektgrupper besluttes primo oktober.

Spørreundersøkelse Campus E-post fra rektor 21.9.2017 For å utvikle best mulige campus ved NTNU, er det behov for mer dokumentert kunnskap om hvordan campus fungerer for de ansatte i dag. Et dekkende bilde av nåsituasjonen er avgjørende når behov skal kartlegges og analyseres, før løsninger utvikles. Spørreundersøkelsen er utformet for å gi deg muligheten til å fortelle hva du synes om ditt nåværende universitetsområde, dvs. bygningene, fasilitetene og områdene du bruker på universitetet ditt. Vi oppfordrer alle til å svare på denne undersøkelsen Svarfrist: Fredag 29. september kl 15:30

Spørsmål og kommentarer