Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kartlegging av arealbruk Januar/februar 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kartlegging av arealbruk Januar/februar 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kartlegging av arealbruk Januar/februar 2018
Campusutvikling Kartlegging av arealbruk Januar/februar 2018

2 Kartleggingsaktiviteter på Sentralbygg 1&2, Dragvoll bygg 7-10, Låven
Gåtur: Gjennomføres i løpet av uke 3/4 Registrering: Uke 5 og 6 Kartleggingsaktiviteter på Sentralbygg 1&2, Dragvoll bygg 7-10, Låven

3 Gåtur HVA: En type gruppeintervju som foregår ved at deltakerne går på befaring og diskuterer arealene de går i. HVORDAN: Sammensatt gruppe: 2 vitenskapelige, 2 administrativ, 1 leder, 2 studentrepresentanter, 1 verneombud og 1 tillitsvalgt Varighet: Omtrent 3 timer. Typiske stoppesteder: læringsarealer, kontorarealer, møterom, sosiale soner, fellesarealer mm HVORFOR: Kartlegge hvordan de aktuelle arealene blir brukt og hva som fungerer og ikke fungerer NÅR: Gjennomføres i uke 3 og 4 i Sentralbygg 1&2, Dragvoll bygg 7-10 og på Låven

4 Forslag til gjennomføring - Gåtur:
Uke 3: To etterfølgende dager: jan, jan eller jan Kl 9-12 eller kl Gruppe 1: Dragvoll bygg 7-8 Gruppe 2: Dragvoll bygg 9-10 Gruppe 3: Dragvoll: Låven Uke 4: jan, jan eller jan Gruppe 1: Sentralbygg 1 Gruppe 2: Sentralbygg 2

5 Registrering HVA: Registrering av antall personer som er til stede innenfor et gitt areal (kontorområde, møterom, undervisningsrom, fellesareal osv.) HVORDAN: Det telles hvor mange «hoder» som befinner seg i arealet/området Fire ganger om dagen til faste tidspunkt Daglig i en periode på to uker Det kommer ikke frem av tellingen hvem som er der, men hvor mange HVORFOR: Dokumentere belegg i dagens lokaler og eventuell variasjon i løpet av dagen og uka. NÅR: Uke 5 og 6 i 2018 på Akrinn, Handelshøyskolen (del 2) Sentralbygg 1&2, Dragvoll bygg 7-10 ULIKE TYPER STASJONER: Arbeidsplasser Møterom Studentareal knutepunkt

6 Kartleggingsaktiviteter som berører fakultetene
Hvor Hvorfor Når Handelshøyskolen Nybygg med arbeidsplasskonsept: Cellekontor. Interessant å sammenligne med nybygg med annet arbeidsplasskonsept. Registrering uke 46 + uke 5/6 Gåtur i uke 49 Akrinn Nybygg, Arbeidsplasskonsept: Åpent. Interessant å sammenligne med nybygg med annet arbeidsplasskonsept. Registrering uke 5/6 Sentralbygg 1 Scorer lavest på ansattes opplevelse av hvordan de fysiske omgivelsene støtter arbeidet. Spesielt interessant med tanke på sammenligning med Sentralbygg 2.  Gåtur i uke 3/4 Sentralbygg 2 Scorer høyest på ansattes opplevelse av hvordan de fysiske omgivelsene støtter arbeidet. Spesielt interessant med tanke på sammenligning med Sentralbygg 1. Dragvoll bygg 7-10 Bygningene med best score av Dragvolls bygninger i hovedkomplekset. Registrering og gåtur gjennomføres her fordi Dragvoll skal flyttes. Det er indikert at ansatte på Dragvoll har et spesielt stort arealbehov. Undersøkelsen vil gjøre det mulig å sammenligne arealbruk ved HF/SU med øvrige fag.   Låven Låven scorer høyest av byggene på Dragvoll. Gjennomfører kun gåtur. Fordi utvalget er lite vurderes det dit hen at kvalitativ undersøkelse vil gi mer verdi enn kvantitativ.

7 Hva brukes resultatene til:
Resultatene analyseres av campusprosjektet I sammenheng med øvrige data fra: kartlegginger, som spørreundersøkelse, intervjuer, verksteder, NTNUs forvaltningsdatabaser og evaluering av piloter I sammenheng med utforskningsaktiviteter som referansebesøk, testing av prototyper, campuskafé, verksted og intervjuer. Analysene diskuteres og valideres i campusprosjektets arbeidsgrupper Arbeidet med kartlegging og utforskning er grunnlag for å beskrive og anbefale konsepter for utvikling av ulike arealtyper Anbefalte konsepter er beslutningsgrunnlag for NTNUs ledelse, sommer 2018 Campusprosjektets arbeidsgrupper arbeidsplass, læringsarenaer, knutepunkt, studentfrivillighet og velferd samarbeidspartnere

8 To av en rekke kartleggings- og utforskningsaktiviteter
- som fører fram til anbefalte konsepter for utforming av ulike typer arealer - når campus skal samles i Trondheim   2025 - er underlag for beslutning hos NTNUs ledelse sommeren 2018

9 Pilot på digital registrering
Mulig pilotsamarbeid med IT-avdelingen på NTNU og Telenor: Basert på oppkoblingsinformasjon (mobil/Wifi), analysere folkemengder på de ulike delcampusene: Hvor er de? Hvordan beveger de seg? Hvilke variasjoner er det gjennom døgnet? Hvilke variasjoner er det gjennom året? Basert på sensorer, måle tilstedeværelse i ulike arealer I de nye innovative læringsarealene (Sandkassa, Smia, U1, Koopen, R2) I eventuelle andre felles- eller læringsareal? Er det interessant for fakultetet å delta med en pilot på sensormåling? Telenor har utviklet en metode for registrering av oppkoblingsinformasjon som kun kan tas ut på aggregert nivå. I følge Telenor er det derfor ikke knyttet personsensitive opplysninger til slik registrering. For mer info: «Mobilitetsdata er data fra mobilnettverket som registrerer kunders lokasjon, bruks- og bevegelsesmønster. Disse dataene er underlagt strenge personvernbegrensninger. Investeringene Telenor nå gjør sørger for at selskapet kan lagre, strukturere og anonymisere mobiltetsdata, og tilby data for videre analyse innenfor rammene av personvernlovgivningen». «– Med investeringen vi nå går inn for å gjøre, så vil vi kunne kjøpe serverkraft og nok kompetanse til å få automatisert prosessene med å hente ut disse tallene. Fra 15. desember mener vi at tjenesten skal være tilgjengelig, forteller kommunikasjonsrådgiver i Telenor, Kristine Meek.»

10 Kartlegging og konseptutvikling Faglig lokalisering
Prosjekter i : Fysisk plan Kartlegging og konseptutvikling Faglig lokalisering


Laste ned ppt "Kartlegging av arealbruk Januar/februar 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google