Litt mer om veiledning Lise Barsøe 19.09.17.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Fra prøving og feiling til
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Fra prøving og feiling til
Hvordan forstår jeg årets opplegg innen LMH ?
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
NESO Formannsskole Ledelse
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Om å skrive om litterære tekster
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
Veiledning - studenter i praksis
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Tema: Kommunikasjon i team
Opprettholdende faktorområder
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Har du et problem – har du også kunnskap.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
SOKRATES: ”Jeg kan ikke lære deg noen ting. Alt jeg kan er å stille de rette spørsmålene så du kan finne svaret”
Daniel Stern`s Teori.
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Veiledning og kommunikasjonsteori
Livsstilsending - uke 5 -
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Hvordan ivareta studentveilederen i vanskelige saker? Inger Helene Vevatne Foredrag
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Sett inn video fra Vimeo:
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Måltidsvenn Kurs for frivillige.
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Barn i krise K og T Presentasjon Litt om Rvts.
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Visdom fra en sjelesørger
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Litt mer om veiledning Lise Barsøe 19.09.17

Ulike veiledningsretninger Handlings- og refleksjonsmodellen – kom som en reaksjon på tidligere tiders modellering av øvingslæreren. Vekt på å profesjonalisering av studentene. Bevisstgjøre de tankene/begrunnelsene som ligger bak handlingene våre. Gestaltveiledning – tar hensyn til hele opplevelsen. Å få tak i følelsene kan være et viktig bidrag til forståelsen av egne handlinger. Å utvikle seg handler om å oppdage nye sider ved saken og kanskje seg selv. Lytte bak ordene. Se hele mennesket. Veilederen skal være en katalysator, men ikke være med på å bestemme retningen.

Ulike veiledningsretninger Systemisk veiledning – fokuserer på relasjoner mellom mennesker og hvordan de ulike påvirker samspillet og hverandre. Heller enn å fokusere på hvorfor det er som det er, vektlegges hvordan en kan lykkes bedre. Søker å belyse fra ulike perspektiv. Vekt på det veisøker selv kan gjøre noe med og effekten av ulike valg. LØFT – LØsningsFokusert Tenkning. Mer fokusert på løsning enn årsak. ”Finne den forandringen som gjør en forskjell.” Hvordan vil jeg at det skal være når problemet er løst? Hva skal være mitt første skritt?

Flere veiledningsferdigheter Ulike spørsmålstyper: åpne , kognitive, affektive, refleksjons-, sirkulære (effekt, hypotetiske, spørsmål som utforsker forskjeller), mestrings-, mirakel-, avgrensende Speiling – en form for tilbakemelding som fokuserer mest på det nonverbale. Forsiktig med for mye tolkning. Parafrasering – en spissformulert oppsummering av innholdet

Flere veiledningsferdigheter Oppsummeringer – i begynnelsen hvis samtalen er en av flere, når det går i stå, når en skal velge hva som er det viktigste, ved slutten. Kan gjøres av begge. Metakommunikasjon – om samtalen, om relasjonen, om veiledningen Råd – peke på (andre) muligheter Balanse mellom støtte og utfordring